Little Big Planet 3

Little Big Planet 3

Vem behöver Sackboy när man kan få spela som den ilsnabbe sockvovven Oddsock? Jonas Mäki har hårdtestat Little Big Planet 3 och författat en recension...

Tre nya bekantskaper står sida vid sida med Sackboy och utgör de främsta spelmässiga nyheterna i Little Big Planet 3, ett spel där vi av erfarenhet idag vet att det som ligger på skivan utgör mindre än 1% av allt som står till buds. Istället är det alla kreativa bansnickrare världen över som står för innehållet och ger Little Big Planet-serien ett snudd på evigt liv.

Och just den biten lär inte vara sämre i Little Big Planet 3, tvärtom. Det finns över nio miljoner banor skapade till de tidigare spelen i serien och samtliga kommer att fungera även med detta. Räkna med mer innehåll än du kommer hinna med att avnjuta under din livstid, med andra ord. Men mer om detta senare. Tillbaka till de nya bekantskaperna.

Little Big Planet 3
Playstation 4-versionen av Little Big Planet 3 renderas i 1080p och till Playstation 3 i 720p.

Bland dessa figurer sticker i synnerhet Oddsock ut, Sackboys egen vovve, som är sådär odrägligt söt och optimistisk som bara glada hundar kan vara. Genom att lägga till nya figurer spelar inte alla längre som Sackboy-kloner i olika färger och utstyrslar, och eftersom figurerna dessutom har olika egenskaper så kan utmaningarna designas på ett sätt som tidigare hade lett till omöjliga banor. Ta nämnda Oddsock till exempel, han (hon?) springer mycket fortare än Sackboy och kan hoppa mot väggar. De andra båda nykomlingarna är Swoop som fritt kan flyga runt på banorna och Big Toggle som kan vara både extra stor och extra liten vid behov.

För min egen del känns det som ett fräscht grepp då just spelmekaniken i Little Big Planet varit seriens främsta problem. Trots Sackboys charm, de oöverträffade byggverktygen och den geniala presentationen - har spelkontrollen aldrig varit så bra som den borde vara. Sackboys hoppande är liksom lite för luftigt och oprecist och jag har sällan fått den där känslan av att vara riktigt duktig i spelet.

Little Big Planet 3
Det är mer tal i Little Big Planet 3 än föregångarna. Som du säkert vet betyder det i spelsammanhang att en viss Nolan North måste (tror vi) vara med - och det är han.

Tydligast blir det på banor där kreativa banmakare gjort Little Big Planet-versioner av exempelvis 1-1 från Super Mario Bros eller Green Hill Zone från Sonic the Hedgehog. Där vet man hur bra dessa banor kan vara med Mario eller Sonic i huvudrollerna, men där Sackboy bara varit seg och klumpig. Att nu ta exempelvis Oddsock på en snabb bana gör dem betydligt roligare än tidigare och ger därmed Little Big Planet 3 en ofrånkomlig fräschör. En fräschör som dock bara kan nyttjas på banor avsedda för de nya figurerna. Jag hade gärna fått välja fritt. Däremot är menyerna onödigt långsamma och tillkrånglade där det lagts för mycket fokus på charm och för lite på användarvänlighet.

Little Big Planet 3 ser underbart krispigt ut till Playstation 4 (det kommer även till Playstation 3), och det har såklart den patenterade 'klipp och klistra'designen-intakt. Det är dock inte riktigt så häftigt som jag hade hoppats, dels för att designen inte riktigt är lika fräsch längre men dels också för att grafiken antagligen hållits nere för att det lätt skulle kunna släppas även till Playstation 3. Lyckligtvis är ljudet fortfarande absolut ljuvligt, och för er som oroat er kan jag meddela att Stephen Fry är tillbaka som berättare. Bara en sådan sak!

Little Big Planet 3
Little Big Planet 3 är något oslipat och som en följd har det orsakat mer frustration än i något av föregångarna.

En annan trevlig nyhet som kommer väl till pass är möjligheten att göra egna föremål, utöver att det dessutom finns flera nya. Jag lyckas aldrig bygga något av värde i spel som dessa, men med lite pillande lyckades jag ändå göra en lykta som kan användas på särskilt mörka banor. Något som såklart ger nya möjligheter.

Som sig bör är Little Big Planet 3 också fyllt med massor av nytt innehåll till just banbyggaren, samt ett nytt sätt att lära sig hur det fungerar i och med Popit Puzzles där man får ändra banorna man spelar på för att kunna ta sig framåt. Så kallad "learn by doing" slår att plöja manualer och tröttsamma instruktioner alla dagar i veckan. Ändå skulle jag ljuga om jag sade att det var enkelt att bygga en bana. De som sitter och klurar ut hur fysiken kan nyttjas på bästa sätt och hur man kan skapa fiffiga grejer genom att använda mekaniken på sätt utvecklarna inte ens tänkt sig är såklart värda all cred de kan få. För min egen del får jag verkligen inte till något vettigt hur jag än försöker.

Little Big Planet 3
Spelkontrollen är aningen modifierad, men för lite för att göra riktig skillnad.

Till skillnad från de båda första Little Big Planet-spelen, är det inte Media Molecule som utvecklat. Vad de just nu har för sig är inte avslöjat ännu, men med tanke på deras facit och ovilja att repetera sig är det förhoppningsvis något att se fram emot. Istället är det Sumo Digital (Sonic & Sega All-Stars Racing) som står för utvecklandet, och medan de bevisat sig vara mästare på att förvalta andras varumärken tidigare, så har det ändå mestadels handlat om snabba Sega-titlar. I fallet Little Big Planet var jag mer osäker och jag känner inte riktigt att de lyckats.

De har marginellt förändrat grundfysiken på ett sätt som mer förvirrar än förbättrar och upplägget med att ha djup i plattformshoppandet gör det bitvis otydligt och leder till onödiga misstag. Dessutom är det aningen mindre polerat än tidigare och jag har tyvärr stött på några få banor jag inte kunna klara utan behövt starta om på efter att de buggat och några direkt frustrerande passager. Lyckligtvis går det dock fortfarande att spela fyra samtidigt och det är såklart här storheten ligger och det som gör att jag kommer ta fram Little Big Planet 3 nu och då under lång tid framöver.

Little Big Planet 3
Man snubblar över både det ena och det andra online, eller vad sägs om en Street Fighter II-klon?

Dessutom går det inte bara att vifta bort ovan nämnda nio miljoner banor. Visst, faktum kvarstår, de är tekniskt sett gamla. Men den blotta mängden gör att jag alla kvällar jag suttit med Little Big Planet 3 efter att ha spelat igenom det ändå kunnat gotta mig åt helt nytt innehåll (ofta direkt häpnadsväckande kreativt) med både banor och minispel helt gratis - inte sällan med kärleksfulla popkulturella referenser att mysa igenkännande åt. Det är ett försäljningsargument av rang och jag ser fram emot att få se vad folk kan göra av de nya möjligheterna som kommer med fler verktyg.

I slutändan är styrkan och svagheten med Little Big Planet 3 att man vet vad man får och det verkar vara utvecklat enligt devisen "mer är bättre" snarare än att försöka stöpa om konceptet. Det kommer att byggas fiffigare banor än någonsin förr och spelmässigt är det mer varierat än tidigare, vilket är kalas för oss som gillar serien. Men den som inte gillat föregångarna kommer inte fastna för detta heller, det kan inte ens den närmast ofattbart gulliga uppsynen hos Oddsock ändra på.

Little Big Planet 3
Var beredd på att lägga ner väldigt många timmar om du vill bygga något avancerat.
7 / 10
+
Varierade nya figurer, underbart ljud, kopiösa mängder innehåll, ljuvligt multiplayer, mer av allt
-
Känns opolerat, för lite nyheter, förvirrande djupledsutmaningar

Petter Hegevall
Little Big Planet 3 är mysigt, charmigt, trevligt, välgjort, varierat, färgstarkt och innehåller en del spelmekaniska förbättringar som jag verkligen uppskattar. Samtidigt är det väldigt tydligt att Sony tagit det säkra före det osäkra här och skapat en uppföljare som likt Ratchet & Clank-serien enbart erbjuder "mer av samma". 7/10

• JottePD
    LBP3 följer i sina föregångares fotspår och fortsätter egentligen spelserien på ett igenkännligt sätt. Vi introduceras återigen till nya... 6/10

Little Big Planet 3Score