TV Show King 2

TV Show King 2

Återigen släpper Gameloft ett frågesportspel till Wiiware för frågehungriga smartskallar. Har man lyckats göra det mer spännande än halvdassiga ettan?

Jag är en sann besserwisser, dessutom så smart att inse att så är fallet. När jag kan svaret på frågesportsfrågor beror det förstås på mitt skarpa sinne, när jag inte kan dem beror det på att ämnet ändå är ointressant eller att frågeutbudet är för illa avvägt. Hursomhelst, att sätta sin allmänbildning på prov är roligt i vilken form det än kommer - brädspelskvällar, Vem Vet Mest-repriser eller på något vattenhål som anammat britternas Pub Quiz-tradition.

Vi TV-spelare har under det gångna årtiondet kunnat sätta tänderna i ett hyggligt utbud av virtuella frågesportvarianter, mer eller mindre lyckade i idé och utförande. Buzz med alla sina varianter har alltid varit ett säkert kort, Hasbros Trivial Pursuit har också mättat medans Scene It har varit det svarta fåret. Ett av de första Wiiware-spelen hette Tv Show King och gick nog de flesta förbi. Idén var spännande, men upplägget var repetitivt, priset lite för saftigt och presentationen grovhuggen. Nu har Gameloft filat bort kanterna och levererat en tvåa som faktiskt kan rekommenderas varmt.

Upp till fyra spelare, lokalt eller online, väljer varsin surrealistisk pult, jag rekommenderar sandslottet eller jätteglassen, och matas sedan med frågesport i alla möjliga olika ämnen. Du kan välja mellan tre svårighetsgrader och "geni"-nivån respektive den lättaste gör skäl för sina namn. Allt är på engelska dock, så farmor och lillbrorsan har kanske svårt att hänga med. Spelarna väljer bland fyra svarsalternativ genom att peka på dem på skärmen och till skillnad från exempelvis Buzz ser du alltså redan innan svarstiden tagit slut vilka gissningar motspelarna gjort. Här finns också frågor där du måste markera en plats på en karta eller avgöra vad en gradvis mindre suddig bild föreställer. De två mest bildade deltagarna i slutet av matchen avgör matchen i en duell där frågorna går extra snabbt.

Emellan frågorna får du även snurra på ett lyckohjul som kan ge dig en en drös extra poäng, men också halvera det du skrapat ihop hitills. Detta är alltså lite av en gamble och något man måste våga sig på om man ligger under. Lyckohjulet kan ses både som något som livar upp matcherna, men också som något orättvist. Oavsett vad du tycker finns lyckligtvis möjligheten att spela utan hjulet. "Achievements" bjuds det också på och i TV Show King 2 blir du belönad för allt från den första frågesportsrundan till att ladda hem frågor. Även nya podium att stå bakom går att låsa upp.

8000 frågor finns med i TV Show King 2 vilket är mer än dubbelt så många som ettan bjöd på. Dessutom kan du ladda ned paket med spelarskapade frågor, vilket förstås ökar på livslängden avsevärt. Användarnas frågor går enligt Gameloft genom en kontroll där riktighet kontrolleras och könsord sorteras bort, men huruvida detta verkligen stämmer är svårt att kontrollera. Det finns en irriterande detalj med användarfrågorna och det är att du bara kan ladda ned 50 frågor åt gången , och för att hämta hem nya måste du ta bort dessa 50 (eller några av de som följde med spelet).

För 800 Wii-poäng är detta ett riktigt fynd och alla trivia-tokar med en oroväckande vältummad bild på Rickard Olsson under kudden bör definitivt ge TV Show King 2 en chans. Här finns många frågor, det går undan, du kan spela med Miis och med lyckohjulet och troféerna tar det ett bra tag innan du blir uttråkad. Att bättra på allmänbildningen och bli lite mer besserwissrig är en skön bonus som kommer av bara farten.

TV Show King 2
8 / 10
+