Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
FacebookFacebook
recension

Super Smash Bros for Wii U

Så har det äntligen blivit dags att släppa lös Toon Link, Pikachu, Bowser och de andra i brutalt handgemäng i ljuvliga Nintendo-mijöer igen. Jonas Mäki och redaktionen har hårdtestat Smash Bros Wii U-debut...

Detta är en annons:

Sju stycken maskotar står och blänger på mig. Åtminstone känns det så efter att jag avgick med segern i den förra matchen. Nu vankas hämnd och polarna i soffan säger sig ska samarbeta och ge mig, begåvningsreserven och Koopa-avkomman Lemmy, en rejäl omgång. Så när matchen drar igång kommer de kutande emot mig. Det är Mega Man, Palutena, Zero Suit Samus, Toon Link, Wii Fit Trainer, Mr. Game & Watch och King Dedede.

Detta är en annons:

Banan Battlefield är inte jättestor och i trängseln är det någon som inte kan hålla sig och drämmer till en annan och på ungefär 0,3 sekunder har fokus skiftats från mig till förrädaren och efter ytterligare 0,5 sekunder har matchen urartat i en alla mot alla i totalt kaos med folk precis överallt där superattacker avlöser varandra i rakettempo medan en efter en åker ut och decimerar de kvarvarande spelarna.

Super Smash Bros for Wii U
Upp till åtta personer kan vara med och slåss på de alldeles för små arenorna, räkna med kaos som du aldrig sett det förr.

Jag hänger kvar ända tills finalen där Lemmy ställs mot Toon Link som - tro det eller ej - kan se riktigt läskig ut när han är på det humöret. Inser snabbt att det kommer att bli en styv uppgift med 133% skada gentemot hans 77%. Det brukar ju heta att tvåan är förste förlorare och det är väl jag isåfall. Men vem bryr sig egentligen när Super Smash Bros for Wii U är så sabla underhållande? Snabbt säger jag: "Hörni killar, vi tar en match till va?" och får ett rungande "JA! tillbaka.

Det är faktiskt mindre än två månader sedan jag recenserade Super Smash Bros for Nintendo 3DS och har sedan dess utan att överdriva bankat maskotar gula och blå åtminstone en timme om dagen för att låsa upp så mycket det bara går. Så bra är det, även om det kändes lite som det nedladdningsbara spel det faktiskt är. Nintendo 3DS har helt enkelt inte riktigt förutsättningarna för att ge den fullständiga spelupplevelsen.

Super Smash Bros for Wii U
Super Smash Bros for Wii U körs i tvättäkta 1080p och 60 bilder per sekund. Tack för det Nintendo.

Men det har däremot Wii U. Och det med råge. Det är knappast någon överraskning att det stationära formatet har mer hästkrafter än det bärbara, men när man startar Super Smash Bros for Wii U går det inte annat än bli mäkta imponerad över detaljnivån på de 49 (!) små figurerna jämfört med hur det ser ut till det redan snygga Nintendo 3DS-spelet.

För dig som inte är bekant med serien sedan tidigare, så handlar det alltså om slagsmål där det viktigaste inte är att slå varandra sönder och samman, utan om att få motståndarna att flyga så långt som möjligt så de ramlar ut från arenan efter en riktig tjottablängare. I takt med att stryk utdelas tappar man vikt och blir lättare och lättare och till slut räcker det med att Pikachu säger "pika-pika" för att man i överljudsfart ska segla ut från banan.

Super Smash Bros for Wii U
Som vanligt är musiken absolut ljuvlig i Smash Bros-serien med mer klassisk retromusik än någon rimligtvis kan begära.

Konceptet är lika enkelt som genialt och tack vare det faktum att man inte bara spelar en mot en och dessutom har flera slumpfaktorer att ta hänsyn till, så går det att vinna även för den glade amatören. Det gör Super Smash Bros for Wii U roligt för alla, utan att för den sakens skull knussla med speldjup eller annat, och det går hela tiden att bli allt duktigare, bli bättre på tajmingen och lära sig exakt hur man bör förhålla sig till sina opålitliga motståndare som när som helst kan gadda ihop sig om det går lite för bra. Dessutom ser det snällare ut än andra fightingspel tack vare alla maskotar och det faktum att man inte slår ner varandra, vilket gör att det ändå får klassas som ett spel för alla åldrar utan att någonsin kännas barnsligt.

Upplägget är i princip oförändrat sedan Nintendo 64-debuten och det påminner såklart extremt mycket om Nintendo 3DS-spelet, men man märker direkt hur mycket bättre karaktärerna mår av att få tampas på min 58 tum stora Toshiba-TV. Den största skillnaden för mig är dock att äntligen få välja vilken sorts handkontroll jag vill spela med. Analoga plattan till Nintendo 3DS är ju utformad som den är för att enheten ska vara vikbar, här finns inga sådana begränsningar och mängden misstag sjunker direkt. Svindlande sju olika handkontrollvarianter kan nyttjas för att spela detta, däribland Gamecube-diton för alla som skaffar den nödvändiga adaptern, så du lär ledigt hitta just din favorit.

Super Smash Bros for Wii U
Det vankas som vanligt gästspel, Sonic är återigen tillbaka och har fått sällskap av Pac-Man och Mega Man.

Vid en första anblick påminner spelmekaniken mycket om de senaste delarna i serien, men under huven har en del förändringar ändå gjorts. Det inkluderar bland annat att Edge-guarding tagits bort och gjort att man inte längre får vara lika tung på foten. Det gäller alltså att nyttja luften mer än tidigare vilket ger både mer dymaniska och actionfyllda matcher. Dessutom är fysiken något annorlunda där man redan från start flyger lite längre av käftsmällar än man brukade.

Småändringarna som gjorts är stora nog för att proffsen helt ska behöva lägga om sina taktiker, medan glada amatörer som mest vill skända vännerna framför TV:n kommer att känna igen sig utan krusiduller. En lösning jag tycker utvecklarna lyckats oerhört bra med.

Super Smash Bros for Wii U
Har du ont om handkontroller kan du använda Nintendo 3DS att spela Wii U-versionen med (forutsatt att du har Nintendo 3DS-spelet). Däremot kan du inte spela mot de som har Nintendo 3DS-spelet.

Att spela på åtta personer samtidigt är en direkt brutal höjdare som jag dock gissar att de flesta kommer ha svårt att arrangera utan vidare. Det krävs handkontroller till ett värde av runt 4000 kronor (nypris), en väldigt bastant TV-soffa, ett hyggligt stort rum - och naturligtvis sju vänner som råkar vara tillgängliga. Det vet såklart Nintendo som därför inte designat spelet efter det. Fighting för åtta personer är lite av ett bonusinslag som bara fungerar på ett urval av arenorna. Lika hystersikt, som hysteriskt kul, men inget jag skulle vilja spela jämt.

Istället är det multiplayer för fyra personer som är spelets kött och potatis, både hemma och online. Det finns mängder av arenor att slåss på med både helt nya alternativ och flera gamla favoriter. Bäst gillar jag de banor som förändras under matcherna och därigenom kastar om villkoren snabbt. Mot tre jämnspelta motståndare är det hektiskt deluxe att hålla reda på var de är och vad de gör samtidigt som hela grundbulten - marken man står på - förändras. Yoshi's Wooly World blir snabbt en favorit tack vare oförutsägbarheten och den absolut ljuvliga designen.

Super Smash Bros for Wii U
Onlinematcherna kan spelas antingen "For Fun" eller "For Glory", där de bästa spelarna hittas i sistnämnda.

Enda egentliga minuskontot för Super Smash Bros for Wii U är onlinestödet. Det fungerar visserligen och är smidigare än till Nintendo 3DS. Men det är inte utan problem och det händer att man hamnar i direkt ospelbara matcher. Lyckligtvis är det inte alltför ofta och för det mesta fungerar det bra. Men just onlinegrejen är verkligen den punkt där Nintendo hamnat mest efter konkurrensen och det känns inte nog proffsigt och lite för sparsmakat gentemot resten av det välfyllda paketet.

Hittar du inget bra motstånd online finns som vanligt mycket att göra även för den ensamme spelaren. Det inkluderar bland annat olika utmaningar som klassiska Homerun Contest där man ska dänga en sandsäck ordentligt för att sedan skicka iväg den som långt det bara går. Det må verkar enkelt, men snart sitter man där som klistrad och försöker putsa sina egna rekord. Och det finns massor av sådana här inslag. Inte minst återvändande Masterpiece Collections som ger möjlighet att prova på de klassiska spel som ligger till grund för Smash Bros-kämparna i ljuva återblickar.

Super Smash Bros for Wii U
Photo mode och Stage Builder är självklart tillbaka.

Dessutom finns som bekant stöd för Amiibos. De är inte bara väldigt tjusiga statyetter att placera i troféhyllan bland allt annat kul man samlat på sig genom åren, utan ger framför allt möjlighet att spela mot inställningsbara artificiella motståndare. Det går att ställa in dem ganska precis som man vill ha dem och vräka på med råstyrka för att få formidabla motståndare att tampas mot. Kort sagt ett ganska bra träningsredskap som jag tycker känns som ett relevant tillskott till Super Smash Bros for Wii U.

För att summera Super Smash Bros for Wii U så är det seriens absoluta höjdpunkt, och ett levande museum över Nintendos spelhistoria. Hade inte Mario Kart 8 släppts i år, så hade jag rent av kallat det för det bästa Wii U-spelet 2014. Det är absolut sprängfyllt med innehåll och inställningar för att verkligen ha något att erbjuda till alla, och i slutändan är det här ett av de här få spelen jag kan rekommendera till alla, oavsett ålder, spelerfarenhet och intresse. Partyspelande blir helt enkelt inte mycket bättre.

Super Smash Bros for Wii U
Super Smash Bros for Wii U
Super Smash Bros for Wii U
Super Smash Bros for Wii U
09 Gamereactor Sverige
9 / 10
+
Sprängfyllt med innehåll, klockren spelkontroll, ljuvlig musik, relevant Amiibo-stöd, multiplayer för åtta spelare, goda inställningsmöjligheter, bra singleplayerdel
-
Svajigt onlinestöd, går ej spela mot de som har Nintendo 3DS-versionen

En andra åsikt

Martin Eiser, GR DE
De som inte spelar kopiöst mycket kommer inte att uppleva hur djupt Super Smash Bros for Wii U egentligen är, men kommer ha nästan lika roligt som de som verkligen vill gräva ner sig. Det är kort sagt ett spel för alla. Nintendo har lyckats ta Smash Bros-koncetpet till en ny generation med funktioner som tidigare inte varit möjliga och för mig är detta en viktig milsten för Nintendo och förmodligen snubblande nära att uppfylla allas högt ställda förväntningar. 9/10
Detta är en annons: