Ni som läste nummer 113 av Gamereactor fick en rejäl genomgång av wrestling-spelens historia. Den är full av riktigt bra spel, men även ett betydande antal skräpspel. WWE-spelen har tyvärr haft några riktigt svaga år på slutet och jag har länge varit av åsikten att Yuke's som utvecklare skulle behöva bytas ut för att kvaliteten skulle kunna höjas.
När 2K Games tog över WWE och lät meddela att de skulle vara med och utveckla spelen genom bland annat Visual Concepts expertis men även låna ut sin grafikteknologi, så växte ändå vissa förhoppningar för min del. Så hur bra är WWE 2K15 nudå, är det spelet som tar serien till en ny generation och återigen är underhållande nog för att även de som inte gillar wrestling skatycka att det är kul att spela?
Det enkla svaret på den frågan är tyvärr: Nej! Men låt mig förklara varför lite närmare och beskriva varför det i slutändan ändå har ofrånkomliga kvaliteter.
Till att börja med har 2K Games insett att spelserien var i skriande behov av förändring och det uppskattas såklart. Därför har de gjort om spelsystemet ordentligt, men tyvärr har de inte lyckats särskilt väl med att skapa intressanta nya lösningar. Det största problemet för min egen del är de slöa kontringarna som överanvänds å det grövsta eftersom blockeringar saknas helt och det heller inte går att försöka undvika attacker.
Dessutom känns tempot alldeles för slött. Wrestling på TV må se ut såhär, men där hålls intresset uppe hela tiden av det faktum att det är en helt ny storyline och alltid sker oväntade saker. Någon botchar en attack, roliga skyltar dyker upp i publiken och kommentatorerna säger något som får mig att skratta. Här finns inget av det och det lägre tempot har inget runt omkring att förlita sig på. Det känns bara... långsamt.
Som lök på laxen finns ett uthållighetssystem (Stamina), vilket gör att de redan från grunden sega sammandrabbningarna känns ännu söligare bara några minuter in i matchen. Svaga kämpar (vilket tekniskt sett inte finns, men mer om det senare) blir omedelbart trötta och vad som väntar är därefter en slow motion-variant av ett redan långsamt spelsystem. Dessutom finns en rad Quick Time Events nu inkluderade (går lyckligtvis stänga av i vissa spellägen), vilket jag initialt gillar, men som ganska snabbt framstår som en rätt puckad idé jag önskar aldrig hade implementerats.
Tyvärr finns det andra saker jag inte gillar och dit hör den bitvis mycket mediokra grafiken. Det är nu en realitet att Visual Concepts gör det snyggaste licensierade sportspelet till de nya konsolerna, nämligen NBA 2K15, med de gör också det fulaste i form av WWE 2K15. Jag blev aningen besviken på grafiken i sommarens EA Sports UFC, men det är fortfarande på en helt annan nivå än detta. Det tekniska behöver verkligen göras om å det grövsta. Trots detta laddar spelet alldeles för länge och alldeles för ofta. Inte heller det något som hamnar på pluskontot.
Ansiktena på de brottare som fått ansiktet scannat är dock oftast mycket bra, så pass bra att det sticker ut mot de inte helt imponerande kropparna. Dessutom har vissa inte scannats såsom exempelvis CM Punk, vilket lett till att han plus frisyr ser ut att vara hämtad från en karaktärsskapare i ett äldre rollspel. Det har även lagts till nya moves som gjorts med hjälp av modern 'motion capture', vilka ser väldigt bra ut. Så bra att det direkt syns vilka som inte är nya. Blandningen fungerar inte riktigt och det känns tämligen ojämnt. Ett exempel är när en superslöa brottare fått hela slut på Stamina och sedan gör sin främsta specialattack. Plötsligt är det som att denne är i absolut storform och kör attacken i ett helt annat tempo än det som ledde fram till den, för att sedan återgå till ultrarapid igen.
Själva huvudaspekten av WWE 2K15 när man spelar ensam är det så kallade MyCareer-läget där man skapar sin egen brottare. Att göra det är hyggligt enkelt, om än förvånande begränsat när det kommer till utseendet med tanke på hur bra figurskapare det finns i andra spel nuförtiden. Inte minst rollspel där ens figur ändå mestadels knappt syns under rustningar och trollkarlssärkar, men här där man bokstavligt talat ofta är halvnaken - så blir det ett problem. Det saknas även möjligheter att ge sig själv en unik entré och jag hade verkligen velat att man kunde använda sin egen musik eller ska coola scener till jumbotronen när man går in i ringen. Det är dock ganska smidigt upplagt, och när det kommer till attacker är det inga problem att hitta det man gillar.
Därefter gäller det att kämpa sig genom tränings-touren i NXT för att sedan ta sig till WWE som strykpåse innan man undan för undan växer i popularitet och till slut är höjdpunkten på Wrestlemania och tillika officiell världsmästare. Hela tiden samlar man på sig poäng som kan nyttjas genom att lära sin brottare fler tekniker, och själv är jag barnsligt förtjust i dropkicks och alla former av rep-moves. Följaktligen blir det vad jag satsar på.
Det blir dock aldrig lika spännande som det hade kunnat bli med ett bättre manus, och i slutändan känns det ganska oinspirerat. Oftast handlar det om vanliga matcher som i slutändan blir väldigt lika varandra när man kommit på hur man kan missbruka systemet genom att komma på vad som funkar. Varje gång. Här kan man såklart inflika att jag väl kan låtsas spela på annat sätt, men det funkar ju inte riktigt så eftersom man snart kommer på nästa sätt att nyttja den artificiella intelligensens svagheter.
Här skulle jag önska att 2K Games verkligen tog krafttag till nästa år. Det är dags att kasta ut hela det här systemet och göra något annat. Skaffa ett riktigt bra manus med val som faktiskt betyder något. Ha intressanta twister och framför allt engagerande matcher. Som det är nu är detta enbart för riktigt engagerade wrestling-fans, och så ska det inte behöva vara. Dessa lär dock sörja att det saknas en väldans massa innehåll. Själv gillar jag idén med gästdomare, vilket är ett av många exempel som plockats bort. Dessutom har idén med Superstars gått åt utvecklarnas huvud. I princip alla manliga wrestlers har över 80 i värde, vilket helt förtar meningen med en 100-gradig skala.
Det jag gillar dock, som jag hoppas 2K Games bygger vidare på framledes är konceptet med att få följa gångna legendariska rivaliteter i 2K Showcase. I detta fall John Cena och CM Punk samt Shawn Michaels och HHH. Det vankas intressanta videoklipp och bättre matcher fyllda med delmål. Det är inte helt perfekt och tyvärr för lite (vilket i sig är ett gott tecken - man vill ha mer), men idéerna finns här och jag ser fram emot mer av denna vara längre fram.
I slutändan klarar WWE 2K15 betyget godkänt, men det är tyvärr heller inte mer än så. Och det är med tilltagande frustration jag upprepar vad jag skrev redan in recensionens ingress: jag tycker förtroendet att utveckla WWE-spel ska gå till någon annan. Nu är det ett spel som säkerligen kommer underhålla de största WWE-fansen hjälpligt, men hör du inte till dem finns tyvärr inga anledningar att kolla närmare på detta.