Tro det eller ej. Men mer Assassin's Creed II var faktiskt en lockande tanke. Jag skriver "tro det eller ej" då det uppenbarligen svårtolkade omdömet "bra" i recensionen av originalet fick många att tro att jag tyckte spelet var dåligt. Så ett förväntantsfullt sinneslag rådde under inknappandet av de 25 tecken som skulle få expansionen Battle of Forli att hoppa på en gondol av ettor och nollor, för att sedan paddla nedströms hela vägen till min Xbox 360:s allra innersta.
Så är Battle of Forli bra? Kanske till och med mycket bra? Mja. Dessvärre är det ett ruskigt snabbt avklarat hopkok av uppdrag ("minnen" och "sekvenser" för den insatte) där Assassin's Creed II visar upp sig från sin mest oinspirerade sida. Sekvenserna som paketet innehåller skulle ursprungligen finnas med i Assassin's Creed II, men rycktes bort på grund av tidsbrist och chansen för lite extra stålar framöver, kan man tänka.
Ezios story denna gång kretsar kring hur lönnmördaren ansluter sig till Machiavelli och Caterina Sforza för att skydda den lilla staden Forli mot ett större angrepp. Mystiska artefakten Apple of Eden ska också skyddas från de stygga Orsi-brorsornas klor. Vi får reda på mer om superäpplet, Caterina och även vad som hände Ezio efter att han fick sitt medlemskort, sin T-shirt och sina klisterdekaler i superklubben "Da Creed".
En av nackdelarna med Assassin's Creed II var de generiska moment där en grupp vakter skulle dödas, uppdrag som förvandlade Ezio från en läcker lönnmördare till en inte-så-subtil svärd-barbar. Vi fick hamra på attackknappen tills dussinet dumma vakter låg på marken som magsjuka husflugor, det kändes som ett hack 'n' slash utan de överdrivna, bra bitarna och det var helt enkelt inte roligt. Battle of Forli inleds, och fortsätter med precis sådan vaktslakt. Jag dödar underhuggare, tar mig till ett annat ställe och dödar några till. Oroar mig för slitage på attackknappen.
Viss variation finns. Vi får flyga Leonardo da Vincis flygmaskin över Rom vilket visserligen ger en tjusig utsikt, men som inte är knutet till resten av handlingen alls. Nej, jag hade mycket hellre sett några nya Assassin's Tombs, de utmanande klätteruppdragen från huvudspelet. Frånvaron av achivements/trophies är också trist, något nytt, läckert vapen hade inte heller skadat (eller hade det?) och nya vackra omgivningar skulle uppskattas.
Med detta sagt får man väl vad man betalar för, och även om en timmes speltid är klent känner jag mig inte direkt ficktjuvad av Battle of Forlis prislapp på 35 kronor. När expansion två, Bonfire of the Vanitites, släpps om ett tag får vi se om man snickrat ihop några roligare uppdrag. Även det ska bli intressant att se, tro det eller ej.