Guitar Hero: Van Halen

Guitar Hero: Van Halen

Van Halen får ett eget Guitar Hero och det är som bäddat för vilda gitarrsolon och svulstig arenarock. Men hur väl fungerar det med bara en del av bandets karriär?

Det är helt i sin ordning: i takt med att vi översvämmas av musikspel ökar kraven på dem. Minns ni när Guitar Hero ett och två släpptes? Plastgitarrer var något nytt och helfräckt och det var en löjlig tanke att klaga på brist på originalspår och stöd för ett helt band. Idag har Beatles ett eget musikspel, all gameplay har förfinats, ribban har höjts och det går inte att slänga ihop vad som helst. Det finns gott om track packs att ladda ned och för att göra ett helt nytt, eget spel måste det till ett matigare paket än bara en samling spår. Hade Guitar Hero: Van Halen släppts för fem år sedan hade vi jublat, idag tassar det farligt nära hafsverk-gränsen och kliver ibland över den.

Jag gillar Van Halen skarpt, och innan jag säger något annat om Guitar Hero: Van Halen måste mina stunder med Eruption, Panama och Ice Cream Man nämnas. Nämnas och hyllas. Spelmässigt ger den bombastiska Eruption Guitar Hero-klassiker som exempelvis Cliffs of Dover en god match, Panama (Pana-ma-ah!) är störtrolig att skråla när festen är som ystrast och Ice Cream Man får mig att smälta som en febersjuk Piggelin i lusekofta. Utmärkt! Toppen! Så, why can't this be love? Det finns ett par olika anledningar.

I vanlig ordning för bandspecifika spel i Guitar Hero-serien möts vi av en låtlista som kryddats/spätts ut med dängor från andra band. För varje kvintett Van Halen får du alltså fem låtar av andra band, och som i Guitar Hero: Metallica låses nya bitar upp med hjälp av intjänade stjärnor. Nu har jag inte enorm insikt i innehållet av Van Halen-medlemmarnas Ipods, men Third Eye Blind eller Blink 182 är inget jag omedelbart associerar med bandets sound (och just ja: Ipods fanns inte ens när Van Halen var som störst). Här finns visserligen Queen och Billy Idol, men portionen 2000-tal är för stor för att göra helheten stilren.

Van Halen-fans lär alltså klia sig i huvudet vid många tillfällen. Den främsta är att David Lee Roth är den ständige sångaren och att inte en enda Sammy Hagar-låt finns att välja bland. Före detta basisten Michael Anthony har dessutom ersatts med Eddies son Wolfgang, även under de klassiska Van Halen-låtarna. Ingen arenarock, ingen spandex, inget 80-tal och det är trist att slutprodukten ska sabbas på det sättet.

Man får en tydlig känsla av att bandmedlemmarna själva inte har varit inblandade i utvecklingen som exempelvis Metallica var, och Extras-menyn är nästan ett skämt. I stället för skön musikhistoria får vi bara låttexter, eftertexter (yey) och ett jättekonstigt Soundboard-läge där man i en meny kan trycka på knappar för att få höra gitarrsnuttar från låtarna. I jämförelse med Guitar Hero: Metallica och The Beatles: Rock Band känns detta som en expansion och inte en värdig hyllning till bandet i fråga.

Annat som jag upplever som ett steg bakåt för genren är att de spelmässiga nytillskotten till Guitar Hero 5 inte återfinns i Guitar Hero: Van Halen. Instrument-specifika utmaningar under låtar? Nix. Att hoppa in och ur låtar när som helst? Näpp. Stöd för nedladdningsbart material? Inte det heller, tyvärr.

Jag gillar Van Halen och därför känns Guitar Hero: Van Halen ännu mer som en besvikelse. Det är inte ett dåligt spel, och som vanligt med fullbandsspel finns nästan garanterad glädje i att vara fyra som spelar. Proffslirarna lär glädjas åt att jaga FC:s (full combos) på Eruption eller Spanish Fly. Men bandet förtjänar bättre och hade eventuellt också kunnat anstränga sig själva mer. Trist, trots Ice Cream Man och ett beprövat koncept alltså.

Van Halen-låtar:
"Ain't Talkin Bout Love"
"And The Cradle Will Rock"
"Atomic Punk"
"Beautiful Girls"
"Cathedral" (solo)
"Dance The Night Away"
"Eruption" (solo)
"Everybody Wants Some"
"Feel Your Love Tonight"
"Hang ‘Em High"
"Hear About It Later"
"Hot For Teacher"
"Ice Cream Man"
"I'm The One"
"Jamie's Cryin"
"Jump"
"Little Guitars"
"Loss Of Control"
"Mean Street"
"Panama"
"Pretty Woman"
"Romeo Delight"
"Running With The Devil"
"So This Is Love"
"Somebody Get Me A Doctor"
"Spanish Fly" (solo)
"Unchained"
"You Really Got Me"

Övriga artister:
Alter Bridge - "Come To Life"
Billy Idol - "White Wedding"
blink-182 - "First Date"
Deep Purple - "Space Truckin"
Foo Fighters - "Best Of You"
Foreigner - "Double Vision"
Fountains of Wayne - "Stacy's Mom"
Jimmy Eat World - "Pain"
Judas Priest - "Painkiller"
Killswitch Engage - "The End Of Heartache"
Lenny Kravitz - "Rock And Roll Is Dead"
Queen - "I Want It All"
Queens of the Stone Age - "Sick, Sick, Sick"
Tenacious D - "Master Exploder"
The Clash - "Safe European Home"
The Offspring - "Pretty Fly For A White Guy"
Third Eye Blind - "Semi-Charmed Life"
Weezer - "Dope Nose"
Yellowcard - "The Takedown"

Guitar Hero: Van HalenGuitar Hero: Van HalenGuitar Hero: Van HalenGuitar Hero: Van Halen
6 / 10
+
Några riktiga höjdarlåtar, vilda gitarrpartier
-
Bara del av bandets karriär, tveksamma gästartister, inga Guitar Hero 5-funktioner, knappt något extramaterial

Petter Hegevall: Jag har sagt det förr och säger det igen: bra band behöver inte betyda bra musikspel. Varken Metallica eller Beatles är några personliga favoriter, men de blev ändå strålande partyspel. Jag gillar Van Halen, men detta är ett misslyckande med bara få ljusglimtar. Jag hatar faktumet att alla låtar är med Lee Roth och att Activision inte säkrat rättigheterna till Hagar-låtarna är slött, trist och mjölkigt. Snacka om Loss of Control...5/10

• jeppe5959
    Jag gillar verkligen Van Halen. Började gilla dom för ett år sen eller nåt. Den första låten jag hörde av dom var Jump som jag tyckte va en... 6/10

Guitar Hero: Van HalenScore