The Misadventures of P.B. Winterbottom

The Misadventures of P.B. Winterbottom

En pajätande britt med hatt har möjligheten att klona sig själv, vilket banar vägen för en samling riktigt kluriga pussel. Elfving är mätt och belåten efter P.B. Winterbottoms äventyr

Det är en Ture Sventon-semla, Duff för Homer Simpson, spenat för Karl-Alfred. Ja, P.B. Winterbottom tycker om paj. Paj är bra grejer. För denna mustasch- och hattprydde herre kan bakverken till och med leda till brott och Winterbottom norpar precis varje paj inom räckhåll. Inte ens när pajerna svävar iväg från honom i drömska scener, eller när de befinner sig tio meter upp i luften ger denna man upp sin paj-jakt. Sånt måste man ändå respektera.

De första minuterna av The Misadventures of P.B. Winterbottom är suveräna. En av de mysigaste tutorials jag spelat, faktiskt, mycket tack vare musiken med sin fantastiskt tilltalande kombination av stumfilmspiano, finurlig blåsorkester och moderna beats. Jag stampar takten tills jag får ont i foten och skrattar åt animationen av Winterbottom när han svävar med sitt paraply.

Stumfilmstemat återfinns även i grafiken, nästan hela spelet är svartvitt/sepia-färgat, med knastrig, "cigarettbränd" film som ständig filt. Mellan kapitlen förs handlingen vidare på sagoboksrim till härliga stillbilder. Vi får reda på mer om den märkliga historien om Winterbottom som hittar en tidsportal och plötsligt kan skapa kloner av sig själv. Allt för att få mer paj, förstås.

Bortsett från den genombrittiska looken är Braid en uppenbar inspirationskälla och här finns även spår av tidspusslen i Ratchet & Clank: A Crack in Time. Ett tryck på högra triggerknappen och du spelar in allt vad du gör - hopp, slag, aktiverande av tryckplattor - och när du släpper den startas en loop av en Winterbottom-klon som upprepar dina handlingar. Du har ett begränsat antal kloner att spela med för varje nivå men kan alltid radera de du är missnöjd med, eller som du råkat göra korrupta på olika sätt.

Det börjar enkelt. Du skapar en klon vars rygg du sedan kan ställa dig på för att nå en högre platå. Du låter dina alter egon aktivera en trampolin som skjutsar upp dig i luften. Svårighetsgraden ökar förstås, och till slut sitter du med pannan i fläskdjupa veck för att koordinera, tajma och finjustera fem olika Vinterstjärtars rörelser. Pusslen är varierade, smarta och precis lagom svåra för en pusselfantast.

Vissa pajer existerar bara en kort stund på skärmen, andra måste plockas i rätt ordning och vissa ser bara ut att vara helt omöjligt långt borta. Ibland stuper jag på mållinjen, ibland sitter jag bara och stirrar, men det är alltid med glädje jag gör ett nytt försök att knäcka banorna och ta Winterbottoms luftballong till nästa nivå. Ljudeffekten när man klarar en bana är som en ryggdunk för hjärnan, triumfkänslor väntar den ihärdige.

Precis som i Braid finns det också ett mer tävlingsinriktat läge där du kan jämföra dina resultat med andra över Xbox Live. I dessa banor mäts hur lång tid du tar på dig och hur många kloner du använder. Det ger ett mervärde till ett kort spel (cirka fyra timmar), men själen av The Misadventures of P.B. Winterbottom ligger i att sitta och avnjuta kampanjen, gärna i sällskap med en stor portion blåbärspaj och tålamod.

Det är frestande att börja göra syrliga kommentarer om just kloner när man känner av det fenomenala Braids anda lite varstans. Men denne herre står stadigt på egna ben, hur spinkiga de än må vara, och The Misadventures of P.B. Winterbottom har sin lättsammare ton till trots ändå stor värdighet och en poetisk inramning. 800 Microsoft-poäng är lika med ett fynd, så införskaffa omdelbart och njut av ett Live Arcade-spel så hett att det bör ställas på fönsterblecket för kylning.

The Misadventures of P.B. WinterbottomThe Misadventures of P.B. WinterbottomThe Misadventures of P.B. WinterbottomThe Misadventures of P.B. Winterbottom
8 / 10
+