Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Kingdom Hearts HD 2.5 Remix

Kingdom Hearts HD 2.5 Remix

Musse Pigg med vänner är tillbaka i ännu ett högupplöst nysläpp signerat Square Enix. Vi har lekt med nyckelsvärd och delat ut betyg...

Square Enix har på senare år börjat återsläppa några äldre titlar i ny, högupplöst kostym. Och varför inte? Det är ett koncept som funkar då folk uppenbarligen uppskattar när det drar till i nostalgitarmen och därmed öppnar penningpungen lite, lite mer. Jag misstänker att reaktionen kommer att vara densamma även denna gång. Nu när den andra gången då Disney dejtade Square Enix släpps, nämligen Kingdom Heart HD 2.5 Remix. Det borde nästan bli lite mer livat denna gång kan jag tycka.

Kingdom Hearts HD 2.5 Remix
      Alla de olika världarna har fått sig ett rejäl ansiktslyft.

För i kontrast till förra årets Kingdom Hearts HD 1.5 Remix, som egentligen bara innehöll ett spel som kändes prisvärt och det var originalspelet Kingdom Hearts, så är detta årets giv en fullträff gällande spelmässigt innehåll. Även fast jag många gånger kan sucka och stöna ilsket högt över alla dessa frenetiska remasters, remakes och HD-konverteringar på gamla titlar som dyker upp i parti och minut så är jag inte så surmulen att jag inte kan erkänna när något faktiskt är gjort bra. Och i fallet med Kingdom Hearts HD 2.5 Remix så är det tydligt att detta inte varit något halvhjärtat projekt utan det märks verkligen att man har lagt ned en stor portion tid och energi på att ge de båda spelen i samlingen en rättvis och fräsch uppdatering. PS2-spelet Kingdom Hearts 2 och PSP-spelet Kingdom Hearts: Birth by Sleep har därför aldrig känts bättre.

Kingdom Hearts HD 2.5 Remix
      Det är ett minst sagt färgglatt karaktärsgalleri som radas upp i denna HD-remix.

Att återigen få strosa runt som den oskuldsfulla Sora i maskopi med Janne Långben och Kalle Anka i Kingdom Hearts II (efter att man genomlidit den fruktansvärda inledningen som är Roxas sommarlov det vill säga) är en ynnest och spelet håller förvånansvärt väl än idag. Spelet är likt sin föregångare en mix av strider i realtid och klassiska rollspelselement som förändring av rustningar och nya magi- och svärdattacker. Striderna tenderar att bli en väldans massa ihärdigt tryckande på X-knappen men tack vare stor variation i både attacker och magier så accepterar man det ändå. Men även om jag uppskattar denna typ av mekanik i striderna kan jag komma på mig att sakna de turbaserade och mer strategiskt tänkvärda fajterna från spel som Final Fantasy IX emellanåt och jag håller personligen de striderna högre än den typ av stridsmekanik som finns i just Kingdom Hearts II och senare delar i Final Fantasy-serien.

Även portningen av PSP-spelet Kingdom Hearts: Birth by Sleep utgår från samma formel, med stor tyngd vid actionorienterade strider och rollspelstänk, men här får vi hoppa mellan tre olika spelkaraktärer (Terra, Aqua och Ventus) och utforska olika delar av, samt möta olika tecknade vänner och ovänner, i den färgrika världen. Riktigt kul att äntligen få chansen att spela ett sådant här bra spel på en stationär konsol, i synnerhet när det känns och ser såpass bra ut som det faktiskt gör.

Kingdom Hearts HD 2.5 Remix
      Ett besynnerligt men älskvärt gäng.

Och det är självfallet det som imponerar mest i de båda titlar som medföljer Kingdom Hearts HD 2.5 Remix. Det visuella. Det är tydligt att man lagt ned en stor portion med arbete för att förfina karaktärsdesignen samt alla de olika världarna och miljöerna och resultatet är slående. Att dessa titlar existerat på förrförra (!) generationens konsoler är många gånger svårt att tro när man ser hur de vackra områdena breder ut sig där på skärmen. Lägg även till de förfinade och omarbetade soundtracken i de båda spelen (vars melodier redan var redigt magnifika) som lägger sig på den där perfekta platsen mellan storslagna Final Fantasy-arrangemang och nyckfulla Disney-toner. En god anledning att le. Även dialogen och handlingen i de båda titlarna tillför också stor glädje då spelserien alltid lyckats med konststycket att vandra på rätt sida av älskvärd töntighet och vuxet allvar. Mer det tidigare nämnda än det senare förvisso och tur är väl det då det faktiskt är ett spel fullt med karaktärer från barndomens glada dagar.

Kingdom Hearts HD 2.5 Remix
      Dialogen är lika delar underbart töntig som den är allvarlig.

Något som däremot drar bort smilet från fejset fasligt fort är det onödig tillägget av alla mellansekvenserna, plus nytt material, från Nintendo DS-spelet Kingdom Hearts Re:coded. Att sitta och titta på tre timmars mellansekvenser, som för övrigt är så dåligt klippt och placerat att de förvirrar oss mer än drar oss djupare in i den rika spelvärlden, har väl aldrig låtit som en bra idé (nej, den ihopklippta Kingdom Hearts 358/2 Days-filmen från Kingdom Hearts HD 1.5 Remix var inte heller något att hänga i granen) och jag tycker att Square Enix ska låta bli att ha dessa onödiga tillägg i framtiden. Det räcker gott och väl med de fina spelbara spelen som samlingen inhyser i mitt tycke.

Kingdom Hearts HD 2.5 Remix
      Kingdom Hearts: Birth by Sleep erbjuder hela tre olika karaktärer med egna världar att besöka.

Det som skvallrar om att det är rätt gamla titlar vi förlustar oss med är laddningstiderna. De är förvisso gravt minimerade i form av längden på dem men när det gäller mängd så är det med dagens mått mätta en nästan absurd andel med laddningsskärmar. Man hinner knappt säga flaska innan det blir svartruta igen och det där jädra hjärtat börjar snurra i hörnet för att ladda ett nytt område. Det ska nämnas att även fast jag är mer än skapligt trött på dessa laddningskärmar efter några timmar med spelet så har jag ändå förståelse för deras existens. Man får ju ha i åtanke att Kingdom Hearts II släpptes för över åtta långa år sedan (en livstid i teknikvärlden) medan Kingdom Hearts: Birth by Sleep har stadiga fyra år på nacken och kommer från en handhållen konsol.

Oavsett ålder på spelen: om du är sugen på mången härliga timmar actionfyllt rollspelande med Långben, Musse, Kalle och alla de andra figurerna under dessa fina juletider så borde du införskaffa Kingdom Hearts HD 2.5 Remix. Mycket skoj utlovas.

8 / 10
      +
      Superb presentation, ljuvlig musik, bra spelmekanik, härlig nostalgi, mycket innehåll