Kirby and the Amazing Mirror

Kirby: The Amazing Mirror

"Ju fler vi är tillsammans..."? Nej, i Kirbys senaste äventyr handlar det mer om "Ju fler kockar, desto sämre soppa".

Av någon anledning har Nintendo fått för sig att bärbara spel ska spelas tillsammans. Det började med Mario Kart, vilket i och för sig inte var så dumt. Att rejsa och skjuta på datormotståndare är i längden ungefär lika spännande som att stirra in i Petters gråbleka köksväggar. Men på sistone har det blivit mer och mer uppenbart att Nintendos hela affärsidé kretsar kring att sälja dyra link-kablar. Därför måste varenda spel stödja fyra spelare, även om det egentligen är helt onödigt. Hur ofta träffas fyra kompisar med varsin GBA, varsin kabel och varsitt spel, utan att dessutom råka ha tillgång till en stationär konsol? Jag kan se det framför mig: Kalle, Pelle, Olle och Bengt sammanstrålar i Pelles hall. Utan ett ord går de förbi TV:n där Mario Party 4 och Halo står i spelhyllan och väntar, och sätter sig i soffan. Sedan ägnar de fem timmar åt att kisa mot varsin tvåtumsskärm och rädda Hyrule tillsammans. Sen får Olle slut batteri i sin GBA så att spelet avbryts, och Bengt kastar frustrerat sin GBA i ögat på Kalle. Jag fattar liksom inte poängen.

Extraäventyret Four Swords i nyutgåvan av Zelda 3 var bara början. Nu kopieras varenda Nintendo-hjälte upp i fyra exemplar så att de kan hjälpas åt att bekämpa vad-det-nu-är-för-ondska som hotar vad-det-nu-är-för-värld. Och Kirby ska inte vara sämre. Eftersom han i vilket fall som helst bara är en odefinierbar boll av sockervadd spelar det ingen större roll vilken färg han har. Karamellfärg kan göra underverk, vet ni. Därmed har grunden lagts till ännu ett Kirby-äventyr med precis samma innehåll som förut, bara med fyra luddbollar som samtidigt röjer runt i världen. Om du inte har några kompisar kan datorn bli din egen ull-Mållgan i tre exemplar. Via mobiltelefon (och DET var en flirt med målgruppen som heter duga!) kan du när som helst kalla på dina kompanjoner för att lösa ett pussel på den bana du befinner dig. Problemet är att de tre AI-Kirbysarna är fullkomligt tomma i bollen. Det finns en knapp att trycka på som öppnar en dörr som tar dig till nästa bana. Vad som ska göras där verkar ganska uppenbart. Men nej, alla tre följer dig slaviskt och kunde inte bry sig mindre om dörrar eller knappar. Eller också finns ett stort block som kräver fyra sugkraftiga spelare för att rubbas, men när man har en specialförmåga kan inte sugförmågan användas. Och tro inte att dator-Kirby nummer 1, 2 och 3 kommer på idén att släppa sina förmågor för att hjälpa dig. Den enda användning du egentligen får av dem är som extra eldkraft mot spelets många bossar.

Om du har spelat något tidigare Kirby-spel, eller Smash Bros för den delen, känner du till att Kirbys gimmick är att han kan suga i sig sina fiender och därmed överta deras färdigheter och huvudbonader. Här är alternativen fler än någonsin. Köbbe kan slåss med svärd, flyga ett litet ufo, leka grekisk kärleksängel, göra långa fightingkombinationer, förvandlas till ett hjul, laga till fienderna till kulinariska läckerheter och mycket mer. Fast egentligen spelar det ingen större roll, så länge du har någon sorts offensiv förmåga. Det bidrar i alla fall till spelets charmiga design och Kirby är helt klart en av Nintendos mest animerade karaktärer, men fienderna dör precis lika bra med hjälp av ett svärd som en laserpicka. Vid enstaka tillfällen behöver du en särskild förmåga för att öppna en passage, men om inte du eller datorgubbarna råkar ha den är det bara att gå ut och leta. Tio minuters letande senare är du på väg tillbaka, bara för att krocka med en fiende och tappa förmågan ner i en avgrund.

Spelet är indelat i nio stora världar som innehåller knappt en miljard småbanor vardera. Olika utgångar leder till andra banor i andra världar, allt åskådliggjort på en rörig karta. Jag hade gärna sett en mer uppenbar markering av vilka dörrar som leder vart. Om du stänger av spelet, hittar en stjärna, dör eller väljer att börja om hamnar du i ett nav med massor av dörrar, och det blir alltid en massa testande och kollande på kartan för att hitta rätt. Det blir inte bättre av att det inte finns någon snabbsparningsfunktion. Jag har spelat under lediga stunder på jobbet och alldeles för ofta måste jag avbryta spelet mitt i en sektion som jag inte snabbt kan ta mig tillbaka till. Då måste jag låta spelet ligga påslaget och sörpla batteri medan jag sysslar med annat. Efter Metroid och Castlevania känns snabbsparning var som helst som ett nödvändigt inslag i alla plattformsspel till en bärbar konsol.

Men om vi ignorerar fyrspelarläget och det faktum att man ofta bara springer i cirklar är det ett rätt underhållande spel. Även om Kirby mer påminner om Sonic än Mario när det gäller fart och okontrollerbarhet går det att utnyttja hans flygförmåga för att rädda sig... i de flesta fall. Sen tycker jag nog också att han är den Nintendo-figur som har absolut mest personlighet. Det är inte många som klarar av att vara rosa, söta och extremt våldsamma på samma gång (skulle vara Aoi i Virtua Fighter då, men hon är tjej så hon räknas inte), och det ska sockervadden ha cred för.

Bandesignen i spelet är varierad och kräver ibland en gnutta tänkande för att komma vidare. Med det höga tempot och ett ständigt bytande av färdigheter tröttnar jag inte så fort. Men i längden blir det mest jobbigt att söka rätt på ännu ej besökta dörrar och spöa en och annan boss. Utanför huvudspelet finns tre minispel som bara kräver en kassett för fyra spelare, men de är helt menlösa och hade passat bättre som fem sekunders underhållning i Wario Ware. Kirby är alltså ett helt okej plattformsspel där de påklistrade fyrspelarfunktionerna mest gör spelet mer irriterande för ensamma spelare. Det är ju faktiskt gott med sockervadd, men efter fyra stycken spyr man.

Kirby and the Amazing MirrorKirby and the Amazing MirrorKirby and the Amazing MirrorKirby and the Amazing Mirror
7 / 10
+