Street Fighter IV

Street Fighter IV

Seriösa fightingspel och Iphone har länge varit en svårlöst combo, något som Capcom med en välriktad Hadouken nu hittat lösningen på. Läs om det bästa bärbara fightingspelet just nu...

Idag är Iphone-biblioteket i det närmaste komplett. Något som saknas är dock ett riktigt bra fightingspel, något av de där stora japanska liren. Som Street Fighter IV till exempel. Lyckligtvis har någon på Capcom tänkt exakt samma sak och gjort slag i saken, och nu släppt just Street Fighter IV för nedladdning. En visserligen kraftigt nedbantad, men fortfarande väldigt njutbar version av ett av fjolårets absolut bästa spel.

Till att börja med har Capcom fått offra drygt halva ensemblen. Istället för 19 kämpar finns här bara åtta valbara. Det dög dock i det ursprungliga Street Fighter II en gång i tiden, och duger utmärkt även nu. De valbara figurerna som står till buds, redo att klappa käft och slunga eldbollar är Ryu, Ken, Blanka, Guile, M. Bison, Dhalsim och Chun-Li samt även Abel som var en av nykomlingarna i del fyra.

Den kramgoe ryske björnen Zangief saknas alltså, men jag min andrefavorit Guile finns lyckligtvis med. Jag bestämmer mig för att spela igenom spelet med honom och ska just till att börja första matchen. Nu ser jag framför mig hur en rad fightingfans sitter och läser vad jag skriver med pannan i djupa bekymrade veck, kanske även fnysandes lite föraktfullt. Fighting som inte ens går att spela med handkontroll (det anses faktiskt vara så, arkadsticka är det ju som gäller), hur ska det kunna spelas på någon nivå med en tryckkänslig skärm?

Fight. Matchen är igång. Guile mot Ken i en hård envig. Bara en kan stå som vinnare. Capcom har jobbat i månader för att få till en riktigt bra spekontroll med de förutsättningar som finns på en Iphone. Det har lett till att man tagit fram en lösning med en stor virtuell spak som faktiskt får jobbet gjort på ett oväntat bra sätt.

Knappexercisen har bantats till ett minimum genom att man bara har en spark- och slag-knapp (mot normalt tre av vardera) på sin repertoar, samt två knappar för specialfunktioner. Visst, det är inte i närheten av samma speldjup som man får med en arkadsticka för 3000 spänn, en HD-konsol och en ilsnabb och stor HDTV. Men är det verkligen jämförbart, ska Street Fighter IV inte jämföras mot andra fightingspel till Iphone istället?

Jo, naturligtvis, och i den konkurrensen är Street Fighter IV faktiskt överlägset spelmässigt. Det fungerar verkligen att spela och Capcom har fått med precis nog med funktioner för att det faktiskt ska kännas som just Street Fighter IV och inte bara Street Fighter II. Det inkluderar exempelvis de båda supermätarna för Revenge och Super Combo. När de fyllts kan man antingen leverera respektive dräparattacker genom fingerfärdigt trakterande av den virtuella jojjen, eller helt enkelt bara klicka på respektive mätare.

Något som instinktivt fick mig att minnas hur Capcom slaktade Capcom vs SNK 2 en gång i tiden för att anpassa spelet efter Gamecube-handkontrollen med en massa genvägar, och valde den svåra och fippliga vägen med jojjen. Efter några matcher (jag vann mot Ken förresten) insåg jag dock att mitt tjurande inte skulle leda någon vart. Dessutom är jag bra nog att utföra dessa attacker på kommando med en arkadsticka, så det är väl klart att jag ska kunna göra samma sak till Iphone.

Street Fighter IV till Iphone är verkligen inte samma sak som till HD-konsolerna. Det är inte alls lika djupt, har inte samma tuggmotstånd, men är ändå så innehållsrikt att det känns givande att spela. Tyvärr saknas det onlinestöd som hade räckt för att Street Fighter IV skulle ha belönats med en nia i betyg. Att bara kunna spela mot andra via Bluetooth gör att datorn blir min huvudmotståndare, vilket är lite trist.

Men Capcom är helt klart på rätt väg. Street Fighter IV är det absolut bästa fightingspelet till Iphone. Även om konkurrensen inte är direkt mördande så har de en gång för alla visat att en tryckkänslig skärm duger utmärkt för lite hederligt slagsmål och satt en standard som det nu är upp till resten att leva upp till.

Street Fighter IVStreet Fighter IVStreet Fighter IVStreet Fighter IV
8 / 10
+