Svenska
Gamereactor
recensioner
MotoGP 09/10

MotoGP 09/10

Ännu ett byte av utvecklare till det officiella MotoGP-spelet, frågan är om det kan bli bättre tidigare försök, var beredda på lite trevliga arkadhojar

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

MotoGP-spelen har varit ganska många under åren, men de har ofta präglats av en avsaknad av idéer. Climax, Capcom, Milestone, alla deras spel har, oavsett kvalitet, innehållit väldigt mycket samma innehåll, med vissa undantag. Dock måste jag erkänna att det var ett par år sedan som MotoGP faktiskt kändes, fräscht. Denna gång har Monumental Games fått jobbet av Capcom att utveckla ett helt nytt MotoGP-spel och av allt att döma har de lyckats ganska bra. Lite av en skräll då Monumental Games är mest kända för att ha gjort fotbolls-mmo-spelet Fotball Superstars.

Som man kan tänka sig finner man alternativ för att spela arkad, ett mästerskap eller att bege sig in i en karriär. Personligen fastnade jag inte alls för arkad-läget då man måste utföra vissa saker under loppets gång, samt att hela härligheten går på tid. Om tiden tar slut, då måste du använda upp en av tre continues som har till förfogande. Känns rätt stelt och trist, men jag antar att Monumental Games måste ha gjort något för att särskilja arkad-läget från resten av spelet.

Fordonsfysiken skiljer sig nämligen inte alls mellan arkad och till exempel karriärläget. Även om man vrider upp svårighetsgraden, märkte jag mer eller mindre ingen som helst skillnad i hur skrevraketerna betedde sig. Fokus är med andra ord på arkadfysik, ganska förlåtande sådan. Det krävs att man misshandlar hojen ganska ordentligt för att man ska ramla av eller göra en high-side. I 125cc-klassen känns motorcykeln kanske lite väl lätt och föraren går att flytta lite väl snabbt när det börjar att bli dags att göra småjusteringar i, inför eller efter kurvtagning.

Personligen har jag inga som helst problem med denna fysiken, även om jag kanske gärna hade sett en lite mer utmanande, verklighetsbaserad fysik. När man kommer upp i de tyngre klasserna får man en lite tyngre och trög upplevelse, lite närmare verkligheten. Fysiken är dock inget annat än arkadbaserad. Men det är alltid roligt att köra i motorcykel i MotoGP 09/10 och jag kan känna att det är roligare än de tidigare delarna som har kommit de senare åren. Det spelsättet som jag har funnit passar mig absolut bäst är karriärläget där du får ta dig upp från botten av 125cc-klassen till toppen av MotoGP-klassen.

Detta är en annons:

Du får skaffa en motorcykel, fixa färger, hjälm och utseende på ditt skinnställ. Välj ett namn för teamet och skaffa ett par anställda som hjälper dig. Sedan är det bara att ge sig ut på banan och börja tjäna in sitt leverbröd. På banan får man alltid en schysst fartupplevelse, något som på bild dock inte ser speciellt bra ut på grund av att bilden grumlas med fartoskärpa och andra visuella tricks, men bilderna gör det inte riktigt rättvisa. Motståndarna, beroende på svårighetsgrad kommer att göra ditt liv mer eller mindre surt och räkna med att du kommer att få slåss för position en hel del.

Till en början har man en racinglinje som beroende på fart visar hur säker du är på banan, när det börjar bli gult och rött då var det dags att trycka till bromsen för en stund sedan, får du ner farten ordentligt i en kurva, då ändras linjen mer åt det gröna hållet. Det är ett beprövat hjälpsystem som vi har sett mängder av gånger, bland annat i Forza-spelen. Under loppets gång samlar man på sig poäng beroende på hur man beter sig. Om du kör om i massor, slipstreamar, väljer rätt linje i kurvorna och kör sektorer utan att hamna på gräset, då får du pluspoäng. Om du kraschar, blir omkörd eller missköter dig, kommer du att få minuspoäng.

Detta inträffar på träning, kval och race och ju bättre det går, desto mer erfarenhetspoäng får du. Ju mer erfarenhetspoäng, desto bättre. Ibland kommer det dessutom att ibland poppa upp olika mål under loppet, att du ska köra om en viss förare, hålla dig på racinglinjen eller nå en viss toppfart. Dessa är rena bonusgrejer, även om jag där kan tycka att det börjar bli lite för mycket. Vad som är väldigt välkommet är second chance-funktionen som precis som i Grid, Dirt 2 och Forza Motorsport 3 fungerar som så att du kan spola tillbaka tiden och åtgärda misstag du har gjort. Ett välkommet inslag då MotoGP 09/10 saknar restart-funktion.

Till en början ska man inte räkna med att nå några större framgångar då man faktiskt måste kämpa sig uppåt, utveckla motorcykel och se till att man jobbar på bättre och bättre med tiden. Vid sidan om racingen i karriärläget måste du även se till att ditt team blomstrar och utvecklas. Du kan anställa pressofficerare som förhandlar hem sponsordealer och du behöver anställa ingenjörer som ser till att utveckla de olika komponenterna på motorcykeln. Olika personer är bra på olika saker och i takt med att du själv avancerar i nivå kan du anställa fler personer som är på din nivå, eller avskeda de gamla och ersätta dem med nya.

Detta är en annons:

Ett lite annorlunda system som fungerar bra och ger lite att pyssla med mellan loppen. Ju bättre det går för dig och ju bättre pressofficer du har, desto bättre sponsorerbjudande får du. Sponsorerna har dock vissa minimikrav på din prestation vad gäller position i race eller kval. Klarar du inte av dessa krav, får du inga pengar. Pengar som du sedan använder för att värva ny personal. Som standard har MotoGP 09/10 team och förare från förra säsongen, dock kommer Monumental Games att släppa en uppdatering till 2010 säsongen snarast möjligt, gratis och uppdaterad med information om årets team och förare.

MotoGP 09/10 är ett trevligt spel med flera kvaliteter. Inte utan sina fel, men ändock bra. Ljudet är fullkomligt horribelt och grafiskt skulle det helt klara kunna vara betydligt snyggare. Att kunna köra 20 personer online samtidigt är dock inte helt fel. Dock är det lite trist att man tvingas börja i 125cc-klassen och måste plöja igenom två säsonger, och komma sämst trea, för att få låsa upp MotoGP-klassen, som ju faktiskt är huvudattraktionen. Trots ganska få egentliga nyheter känns MotoGP 09/10 fräscht och intressant och jag hoppas att Monumental Games fortsätter att göra ett än bättre och kanske mer realismflirtande spel. Vill du ha lättillgänglig och underhållande arkadmotorcyklar kan jag varmt rekommendera MotoGP 09/10.

MotoGP 09/10MotoGP 09/10MotoGP 09/10MotoGP 09/10
07 Gamereactor Sverige
7 / 10
+
Skön spelkontroll, underhållande, bra fartkänsla, bra karriärläge
-
Uruselt ljud, tråkigt arkadläge, saknar lite realism
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

5
MotoGP 09/10Score

MotoGP 09/10

RECENSION. Skrivet av Jesper Karlsson

Ännu ett byte av utvecklare till det officiella MotoGP-spelet, frågan är om det kan bli bättre tidigare försök? Jesper har svaret...



Loading next content