Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
FacebookFacebook
RECENSION

RED STEEL 2

Ubisoft har skärpt till sig och gjort en av de större Wii-besvikelserna till något riktigt underhållande. Red Steel 2 har lite gemensamt med ettan och enligt Jonas Elfving är det bara en bra sak...


Det var längesedan jag bevittnade en sån lydnad inför gnällklassikern "gör om, gör rätt". Så stor skillnad är det faktiskt mellan Red Steel och Red Steel 2, att Ubisofts team måste ha haft en skrikande drill sergeant konstant i närheten under utvecklingen av uppföljaren. Man har till och med klippt alla band till det första spelet och i stället för att ta del av en maffiahistoria spelar vi nu som tyste cowboy-samurajen Hero, rejält upptagen med att placera svärdklinga och pistolkulor i styggingar i en futuristisk western-miljö. Fjärran Östern möter Vilda Västern, vi mitt i smeten. Ja, upplägget är coolt. Och Red Steel 2 är roligt nog även ...roligt!

Storyn är inte enormt viktig, så en kort sammanfattning får duga. Kusaragi-klanen håller till i ökenstaden Caldera och vår hjälte återvänder till detta gamla gäng efter en fem år lång bannlysning. MC-gänget Jackals har eldat upp ditt gamla hem och börjat skapa allmän oreda och när du väl fått ditt svärd tillbaka är det bara att börja hugga sig fram till rättvisa igen, i jakt på Jackal-ledaren Payne.

Så. Färdigt. Dags att spela.

Förutom någon enstaka basketrunda i Wii Sports Resort har mitt Wii Motion Plus-tillbehör legat och samlat damm på sistone, men till Red Steel 2 fick det letas upp och putsas av (en diskussion i sig faktiskt; det svaga stödet för tillbehöret är riktigt trist). Din hjälte växlar alltså mellan pang-pang och hugg-hugg, och du går från det ena till det andra bara genom att göra en svingande rörelse. Många har inför Red Steel 2 haft förhoppningar på den mest verklighetstrogna fäktningen i ett Wii-spel någonsin och lyckligtvis fungerar Nintendos extra rörelsekänslighet riktigt bra. Man kan inte riktigt prata om 1:1-rörelser ännu, då en rörelse av dig ofta översätts till en annan manöver på skärmen, men det är verklighetstroget nog för att göra en smygcynisk spelskribent som undertecknad engagerad.

Spelet känner av hur hårt du svingar Wii-fjärren och resultatet blir antingen ett hårt eller löst hugg. Räkna med att behöva ta ut svängarna en del, och kanske även lite träningsvärk om du planerar en lång spelsession. Motion Plus indeed. Gillar du inte att vifta överhuvudtaget kanske Red Steel 2 inte är din kopp te, men åtminstone för mig var svingandet så väl implementerat i spelupplevelsen att armtrötthet aldrig var ett bekymmer. I synnerhet när det gäller att aggressivt nöta bort tuffare skurkars rustning är inlevelsen på topp, och när Red Steel 2:s närstridssekvenser är som bäst känner jag mig som Luke Skywalkers och The Brides okände fäktarkung till avkomma.

Utöver vanliga svingar finns även mer avancerade specialattacker att uföra med katanan. Styr du exempelvis analoga spaken till vänster, trycker A och svingar svärdet horisontellt aktiveras "The Matador" och du tar dig snabbt bakom din fiende, varpå svinganden och (om du så vill) "olé"-rop kan utföras. Här finns andra specialare som "The Guillotine" där du hoppar upp i luften och landar med en enorm smäll, och den defensiva The Tiger som låter dig parera mer eller mindre allting. Genomtänkt, skoj, varierat.

Läcker grafik är inte heller något jag har något emot, och estetiken i Red Steel 2 är enhetlig, unik och helt enkelt väldigt tilltalande. Blandningen mellan det japanska och det western-vilda är lika logisk som märklig och fienderna är snyggt animerade när de tar mot mina svärdshugg. Att man drar åt en mer stiliserad, orealistisk look är bara en fördel på Wii och detta är ett av de snyggare spelen till konsolen någonsin. Älskade du designen i Borderlands är Red Steel 2 något för dig.

Enspelarläget tar ungefär tio timmar att plöja genom och som helhetsupplevelse är det förutom några trista passager i regel välsnickrad action hela vägen, och viljan att fortsätta mot slutet avtar inte. När eftertexterna rullat färdigt finns dock inte så mycket kvar att göra; här existerar inget multiplayer-läge och Challenge Mode, där du spelar genom banorna igen i jakt på nya och bättre poäng, är inget som lockar mig.

Andra småbrister finns. Hur roligt jag än har med svärdfightingen kan spelet ibland missuppfatta mina rörelser och i synnerhet i spelets svårare, sista partier ledde detta till svordomar. Detta verkar ha kompenserats av att svärdet till slut blir lite för effektivt (med regelbundna uppgraderingar av det, förstås) och pickadollen kommer lite i skymundan.

Det funkar att navigera i världen genom peka mot skärmens kant för att vända sig om, det är arton miljoner gånger lättare än i ettan, men något i mig ropar efter två analoga spakar. Ett annat problem som stör rytmen i spelet en aning är att det krävs en del pengasamlande för att få ihop till uppgraderingar. Detta kräver en omfattande hatkampanj mot otaliga trälådor, och utdragna våldsbrott mot dessa oskyldiga stackare är ungefär lika kul som det låter.

Red Steel 2 är alltså inte helt utan skönhetsfläckar, men överlag är det rackarns underhållande, djupt och om man tillåts dra en rutten men sann svärdmetafor - eggande. Under förutsättning att de är väl designade får närstrider alltid adrenalinet att flöda friare än att bara pickadollpricka folk på avstånd, och i Red Steel 2 blir det mycket av den förstnämnda varan. Man har alltså gjort om och trevligt nog gjort rätt. I Red Steel 2 är revolvern infettad och svärdet vässat.

Red Steel 2Red Steel 2Red Steel 2Red Steel 2
08 Gamereactor Sverige
8 / 10
+
Härliga svärd-närstrider, bra spelkontroll, unik och snygg design, bra musik
-
Ingen multiplayer, några långtråkiga partier

Medlemsrecensioner

  • Albertoz
    Jag tycker att Red steel 2 är as kul! Det är mycket bättre än ettan, därför att man använder wii emotion plus i tvåan. Och då blir kontrollen... 8/10
  • PatrYk
    Wii har inte särskilt mycket att komma med när det kommer till våldsamma actionspel. Otroligt nog så skaffade jag konsolen just för att uppleva den... 9/10
BETA +