Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
FacebookFacebook
RECENSION

LEAD AND GOLD: GANGS OF THE WILD WEST

Vår meste desperado Jesper Karlsson har beväpnat sig med sexskjutare, dynamit och tuggtobak för att kriga loss i svenska Fat Sharks western-baserade multiplayer-fest...


Jag trodde att western och cowboys inte var något för mig. En samling lortiga, ohyfsade kanaljer som loskar i spottkopp, går klädda i läderchaps, går till sängs med sina sexskjutare och har hy som en sliten sadelväska. Ingen hyfs alls, riktiga karlar, liksom! Lead and Gold: Gangs of the Wild West, en klassbaserad westernshooter där två lag möts för att skjuta skiten ur varandra, är emellertid bra nog att få mig snegla på knallpulverpistoler...

Här finns fyra klasser att välja mellan. Den tjocke sprängmedelsexperten i overall, den snabba krypskytten, en kille i plommonstop med gevär och pistol som är halvbra på det mesta och till sist den klassiske pistolskytten. Det enda man behöver hålla reda på är vilken klass man ska spela som, och vad man ska göra på den specifika banan. Det finns inga nya vapen eller power-ups att plocka upp. Rakt, enkelt och fokuserat.

Själv fastnade jag för Deputy-klassen. De är utrustade med en riktigt duglig krutpåk som dräper det mesta och har dessutom förmågan att "taga" fiender så mina lagkamrater lätt kan hjälpa till att ta ihjäl dem. Man blir snabbt poppis när man spelar Deputy, men det gäller såklart att se till att man har ett hyfsat sammansatt lag för att få tillgång till flera olika förmågor och därigenom kunna tackla varje given situation, och de är många.

För precis som i exempelvis Team Fortress ska man ränna runt på banorna, kontrollera zoner, utrota fiender, spränga mål och på andra sätt ställa till med en ordentlig oreda för fienden. Samarbete är därför av yttersta vikt i Lead and Gold: Gangs of the Wild West och när flera lagkamrater befinner sig nära varandra börjar man automatiskt att dra nytta av dem. Beroende på vilken klass som används kan man få till exempel bättre träffsäkerhet och mer skada. Varje klass bidrar med sin effekt och dina lagkamrater drar nytta av dig, precis som du gör av dem. Dessutom återfår alltid hälsa när man rör sig bland sina kamrater, oavsett vilken klass man spelar som.

Det erbjuds en riktigt anständig mängd olika spellägen (dock inget single player, detta är endast för folk som inte lider av social fobi), med allt från dödsmatcher till en variant där man ska spränga varandras krutdepåer och oväntat underhållande Gold Fever som faktiskt inte är helt olikt Horde och Firefight i Gears of War 2 respektive Halo 3: ODST. Populärast lär som vanligt vanliga dödsmatcher och flaggfångarliknande Robbery, men det är kul att variationen finns och att alla spellägen känns genomtänkta.

Med något undantag är bandesignen väl uttänkt och designad i tidsenlig stil. Många strider utförs på hustak, flera vägar finns alltid för att ta sig till ett specifikt mål och flödet är nästan konstant utmärkt. Dock finns det en bana där jag skulle slita mitt tyvärr icke-existerande hår i molekyler. Baneländet kryllar nämligen av fiendekrypskyttar som kan avrätta lagkamrater på löpande band, samtidigt som de spawnar inne i ens bas. En rejäl skönhetsfläck som gjort mig 25 bast äldre. Förutom halvdana animationer finns det dock inget annat som drar ner på helhetsupplevelsen.

Jag gillar också smarta detaljer som att du inte per automatik är död bara för att man råkat käka för mycket bly. När livmätaren har tömts på innehåll faller du till marken, men med armbågarna i gruset kan du fortfarande avfyra sexskjutaren och på det viset försöka se till att utkräva blodig hämnd. Att sikta är snudd på omöjligt i detta skick och du kan fortfarande bli ihjälskjuten, men du kan även bli räddad av en lagkamrat och ge dig in i striden igen.

Lead and Gold: Gangs of the Wild West är faktiskt lite av en överraskning. Rappt tempo, mestadels bra bandesign och god variation i samarbete med ett lågt pris gör att Fatshark faktiskt har kommit med ett av årets mest fräscha spel i min mening. Fokuset på att främja lagspelande känns kul, modernt och intressant och Fatshark har lyckats klämma in en hel del bra idéer i sitt debutspel. Så dra på dig läderponchon, patronbältet och ge dig ut i strid tillsammans med en samling oborstade västernvildingar. Cowboys är rätt fräna ändå!

Lead and Gold: Gangs of the Wild WestLead and Gold: Gangs of the Wild WestLead and Gold: Gangs of the Wild WestLead and Gold: Gangs of the Wild West
08 Gamereactor Sverige
8 / 10
+
Klockren spelkontroll, välbalanserat spelsystem, grym online-kod, roliga spelsätt
-
Saknar helt single player, dåliga spawn-punkter
Detta är en annons:
BETA +