WarioWare: Do It Yourself

Wario Ware: Do It Yourself

Om du mot all förmodan skulle tröttna på de medföljande 90 minispelen har Nintendo den perfekta lösningen för dig: gör ett gäng nya egna! Jonas har konstruerat minispel så fingrarna blöder...

Ibland är gränsdragningarna svåra att göra. När slutar ett spel att vara just ett spel och när blir det ett program. Brain Training: How Old is Your Brain? Är ett sådant exempel, är det verkligen ett spel? Och hur är det egentligen med Wii Fit. Nintendo utmanar, tänjer gränser och breddar hela tiden målgrupperna för dem som spelar spel. Ändå kan jag inte låta bli att tycka att Wario Ware: Do It Yourself kanske är den största gränsdragningen hittills.

Visst finns knappt 100 minispel (vilket är lite med Wario Ware-mått mätt), men den stora grejen med Wario Ware: Do It Yourself är faktiskt inte att spela, utan att själv programmera spel. Och det så pass avancerat att det bara är centimetrar från att verkligen sitta och bygga spel från grunden.

Ta bara en sådan grej som att spelets instruktioner tog mig runt två timmar att kika igenom. Lyckligtvis är det inte hårdför korvstoppning, utan ytterst pedagogiskt upplagt på sedvanligt Nintendo-vis. Jag som har redaktionens officiellt sämsta minne har inga problem att minnas vilka reglage som gör vad och lyssnar intresserat när jag får vet hur jag skapar artificiell intelligens, kopplar samman ljudeffekter med händelser och skapar animationer.

Bland mycket annat. Och är man helt okunnig inom allt som har med kreativitet att göra, finns diverse ofärdiga minispel att ta itu med, idéer och material att modifiera och mycket annat. Dessutom finns ett riktigt komplett ritprogram och även en musikstudio där man kan komponera alster.

Det handlar alltså inte bara om att bygga bilar som i Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts eller om att konstruera banor som i Little Big Planet, här bygger man verkligen spel. Visserligen inga episka och många timmar långa sådana utan bara traditionella Wario Ware-eskapader på några sekunder. Men det ligger så mycket arbete bakom varje liten grej att man i slutändan blir skitstolt när man får spela det färdiga resultatet.

Jag har inte bara redaktionens sämsta minne, utan är även redaktionens sämste tecknare. Mina skillz är i nivå med en normalbegåvad svensk femåring ungefär. Något som faktiskt bara gjorde spelet ännu roligare. Mina ilfula ninjor (kan lätt misstas för tomma toarullar) knuffar bilar (kan lätt tas för slitna suddgummin), hugger sönder mobiltelefoner (kan lätt misstas för spansk korkek) och hoppar över grodor (kan lätt misstas för Apache-helikoptrar) och jag håller på att kikna av skratt.

Lyckligtvis har Nintendo tänkt steget längre ändå. Om man absolut inte ens vill försöka skapa saker trots de faktiskt närmast geniala menyerna, så kan man ta del av andra skapade alster. Tyvärr begränsas systemet något av det förhatliga Friend Code-systemet, men det är knappast Wario Wares fel och jag tror säkert att vänliga Gamereactor-läsare villigt delar med sig av sådant på forumet.

Som bara för att göra allt ännu lite bättre lovar Nintendo dessutom att själva bistå med roliga minispel från diverse duktiga spelmakare som Yoshio Sakamoto (var med och skapade Metroid-serien) och Masahiro Sakurai (Kirby-skaparen) som gratis kan laddas ned till det befintliga biblioteket.

Faktum är att Wario Ware: Do It Yourself hade aspirerat på riktigt höga betyg om det inte vore för att Nintendo är Nintendo. Deras produkter är nästan alltid så perfekt sammansatta, men har ofta riktigt korkade tillkortakommanden som hindrar dem från att nå sin fulla potential. I fallet Wario Ware: Do It Yourself ligger begränsningarna i att man inte kan använda det extra lagringsutrymmet på sin Nintendo DSi för att verkligen fylla spelet till bredden med roligt material. Nej, istället kan man bara ladda hem två spel åt gången.

Dessutom saknas helt möjligheten att använda kameran till minispelen, och det går heller inte att göra grenar där man ska dra stylusen mot skärmen utan bara tappa. Nu räcker sistnämnda ändå nästan oändligt långt, men det är synd och skam att man inte kan skapa lite roliga balansgrenar, precisionsritande eller minispel där man ska lotsa något längs en trång gång.

Wario Ware: Do It Yourself är förmodligen den del i serien jag kommer spendera mest tid med, vilket i mitt fall säger en hel del (jag fullkomligen älskar Wario Ware-spelen). Verktyget för att designa egna spel är så bra att jag nästan känner mig som en spelutvecklare, online-stödet är topp och de redan befintliga minispelen består av sedvanligt sjuk humor där man får göra allt från att stampa barfota på kaktusar till att hänga ner tvätt. Det enda som håller det tillbaka från de verkliga toppbetygen är Nintendos egna artificiella begränsningar som hindrar det från att nå sin fulla potential.

WarioWare: Do It YourselfWarioWare: Do It YourselfWarioWare: Do It YourselfWarioWare: Do It Yourself
8 / 10
+