Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
FacebookFacebook
RECENSION

NARUTO SHIPPUDEN: CLASH OF NINJA REVOLUTION 3

Efter år av hårdträning med mästarninjan Jiraya är Naruto tillbaka i Konoha med den nya serien Shippuden. Jonas berättar exakt hur kul det är att låta alla ninjor drabba samman igen...


Naruto är tillbaka igen. Mer vältränad än någonsin efter att ha spenderat lång tid i fält med mästarninjan Jiraya och redo för lite mer slagsmål. Naruto Shippuden: Clash of Ninja Revolution 3 utspelas några år efter det senaste spelet och det är unga vuxna vi möter denna gång, snarare än de gapiga ninja-glinen vi lärde oss älska i seriens början.

Naruto-spelen till Nintendos stationära konsoler har mer eller mindre varit desamma ända sedan Gamecubens dagar, och även om de fortfarande är riktigt underhållande har de börjat kännas gamla. Lyckligtvis har utvecklarna Eighting känt samma sak, för lagom till Naruto Shippuden: Clash of Ninja Revolution 3 har man äntligen uppdaterat det grafiska och äntligen lagt till det efterlängtade onlinestödet.

I grund och botten handlar Naruto Shippuden: Clash of Ninja Revolution 3 om fighting. Glöm sandlådespelen Naruto: Rise of a Ninja och Naruto: Broken Bond. Visst finns här ett storyläge, men det handlar mer om att gå från fight till fight och kika på mellansekvenser än något annat. Vilket dock fungerar förvånansvärt väl tack vare att utvecklarna faktiskt sett till att utveckla striderna till lite mer än vad man får när man slåss mot sina vänner.

Till skillnad från exempelvis Super Smash Bros. Brawl är Naruto Shippuden: Clash of Ninja Revolution 3 ett riktigt fightingspel med allt vad det innebär. Figurerna är ordentligt balanserade, trots att de är runt 40 stycken, och allt de kan är både användbart och nödvändigt. Vad jag alltid gillat med slagsmålen i denna spelserie är hur mind games är en så stor del av det hela.

Att utföra superattacker är inte speciellt svårt, men det gäller att göra det vid rätt tillfälle. Timing är allt och det går även att bryta combos och attacker mitt i för att verkligen sätta sin moståndare ur spel. Samtidigt finns flera riktigt användbara combos som kräver sin man att utföras då det krävs rysligt precisa knapptryck för att det ska bli vad man har tänkt sig.

Är man för förutsägbar kommer motståndaren snabbt och försvinna i tomma intet (det är Naruto det här) med bara en stock kvar där han stod innan, och dyka upp bakifrån med en brutal counter. Det gäller alltså att spela smart, välja attackerna med omsorg och ha nerver utanpå kroppen. Ett riktigt fightingspel, helt enkelt, med gott om spelmässigt djup för den som vill förkovra sig.

Det fina med Eightings Naruto-spel är dock att man inte glömt bort de som inte vill fördjupa sig i spelsystemet, räkna frames och köra mind games, utan bara ha kul med ett gäng polare. Naruto Shippuden: Clash of Ninja Revolution 3 passar nämligen alla perfekt och eftersom varje funktion har en egen knapp, tar det högst två matcher att fatta grunderna innan man kan sätta igång och ha kul.

Naruto Shippuden: Clash of Ninja Revolution 3 går såklart att spela med Wii-fjärr och man kan bland annat utföra så kallade "hand seals" i luften för lite fler funktioner. Vilket dock fungerar rent bedrövligt dåligt, även om idén är cool. Innan Wii släpptes dömde jag ut Wii-fjärren som oduglig till fighting, och det är en åsikt som står sig. Lyckligtvis tycks Eighting vara inne på samma spår, så det är bara att ta fram Classic Controllers och även Gamecube-diton och spela för glatta livet.

Precis som i föregångarna kan man spela upp till fyra personer i Naruto Shippuden: Clash of Ninja Revolution 3. Något som är precis så roligt som det låter som. Allt är dock inte frid och fröjd i Narutos underbara värld. För med bättre grafik kommer nämligen det faktum att spelet inte riktigt orkar med när fyra spelare rockar loss, utövar avancerad jutsu, slänger pappersbomber och annat, vilket ger bilduppdateringen skrämselhicka mellan varven.

Som så många andra spel med onlinestöd till Wii är heller inte koden speciellt bra optimerad. Detta var den funktion jag såg mest fram emot, och jag gläds åt möjligheterna att spela både rankade och orankade matcher. Men jag gläds däremot inte att jag hittills inte lyckats spela en enda match där spelet flyter på ordentligt utan störs konstant av lag. Något som gör att matcherna inte alls blir de prestigefyllda striderna mot de skickligaste Naruto-spelarna jag hade sett fram emot.

Det gör att Naruto Shippuden: Clash of Ninja Revolution 3 för mig blir ett offlinespel för min egen del. Och även om det finns några extra figurer samt bättre grafik, är det med de brister som kommer på köpet inte så mycket att det är motiverat för andra än Naruto-fans att byta upp sig från Naruto: Clash of Ninja Revolution 2. Har du inte köpt något Naruto till din Wii tidigare, är det dock detta du ska satsa på.

Naruto Shippuden: Clash of Ninja Revolution 3Naruto Shippuden: Clash of Ninja Revolution 3Naruto Shippuden: Clash of Ninja Revolution 3Naruto Shippuden: Clash of Ninja Revolution 3
07 Gamereactor Sverige
7 / 10
+
Grym spelkontroll, intuitivt, uppdaterad grafik, stödjer flera handkontroller
-
Laggigt onlinestöd, tappar bilduppdatering
Detta är en annons:
BETA +