See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      After Burner Climax

After Burner Climax

Top Gun-osande actionfest bland molnen, Sega har återuppväckt sin klassiska flygplansskjutare och retroälskare har något mycket intressant att kolla in, spänn in dig i cockpit och förbered dig på matiga g-krafter

Sega är en av de spelutvecklare som har nästan exakt precis hur många klassiska spelserier som helst i sitt bagage. Ett av de mest klassiska spelen är After Burner, det Top Gun-doftande actionspelet där du äntrar en F-14 Tomcat och skjuter ner fiender på löpande band. Det har inte hänt något upphetsande med spelserien sedan tidigt 90-tal egentligen, inte innan After Burner Climax kom till arkadhallarna år 2006. Nu ska vi väl hålla oss till sanningen och säga att arkadhallar och Sverige inte är någon hejdundrande kombination och personligen har jag aldrig sett kabinett med After Burner Climax i detta land. Men du behöver inte misströsta för det, nu är lösningen här!

After Burner Climax anno 2010 är ett nerladdningsbart spel till Playstation 3 och Xbox 360 och kan laddas ner från respektive maskintillverkares onlinetjänst för tio dollar. När Sega ser till att deras gamla spel görs om på nytt, är de alltid måna om att behålla arvet från förr, ja förutom alla trista och hemska Sonic-spel. After Burner Climax sätter dig i cockpit till ett stridsflygplan och ditt jobb är helt enkelt att förvandla allt som flyger över din TV-skärm. Bakgrund till detta är att något knäppt land har ballat ur och skaffat sig kärnvapen som de hotar att använda sig av.

After Burner Climax rör sig åt ett enda håll, framåt och det fort fort fort. Även om det går, finns det begränsade möjligheter att röra sig runt om på skärmen och oftast handlar det egentligen om att man undviker missiler eller spärreld som fienden avlossar. Fiendeflygplan kommer från alla riktningar, framifrån, bakifrån, sidorna och alla vill de stoppa dig full med missilskrot likt en plåtpiñata fyllt med jetbränsle. Till ditt förfogande har du en automatkanon som aldrig får slut på skott och missiler som du helst ska låsa på fienden innan du skjuter iväg dem.

Det finns två spelsätt, dels arkadläget och ett poängjagarläge. En genomspelning tar mellan tio och femton minuter, lite tunnt kan tyckas, men detta är ett spel där allt handlar om att samla på sig så mycket poäng man kan. När man spelar genom arkad-läget låser man allt eftersom upp en mängd olika valmöjligheter kallade EX-Options. Dessa kan justera svårighetsgraden till det lättare eller till det svårare om man så önskar. Som standard är After Burner Climax ett relativt utmanande spel och när jag har tagit mig ungefär två tredjedelar in i spelet har jag helt enkelt slut på continues och tvingas känna hånet från Game Over-skylten.

Med EX-Options kan man dock till exempel öka sina continues, skaffa sig fler liv per continue, se till att kanonen skjuter per automatik, ge ett större sikte så du kan skjuta ner fienden, eller kanske till och med se till att även missilerna avfyrar sig själva när du låst en fiende på målet. Dessa EX-Options skaffar du dig genom att åstakomma olika mål i arkadläget. Till exempel att du ska skjuta ner en viss mängd fiender eller få Game Over ett visst antal gånger. På detta sätt gör du hela tiden arkadläget en smula enklare allt eftersom du spelar och till slut kan du nästan inte dö och du får anstränga dig för att INTE skjuta ner allt som kommer över skärmen. EX-Options är dock valfria att använda och vill du ha en renodlad och utmanande upplevelse kan du lätt fixa detta.

I poängjagarläget har du en oändlig summa liv och du får spela genom hela kampanjen och försöka få så höga poäng som det bara är möjligt. Dessa laddas sedan upp till en leaderboard online och du kan stoltsera över dina bravader eller skämmas över dina kortkommanden. After Burner Climax är inte ett spel med intrikata spelvarianter och massor av möjligheter. Det är ett spel av den gamla skolan, helt klart och man behöver gilla att nöta samma sak om och om igen, mer eller mindre endast för att få högre poäng.

After Burner Climax är enkelt i sitt utförande, nästna simpelt skulle man kunna säga. Men det är det som är det sköna i det, det är ett arkadspel av den slag som vi nästan aldrig får se i större releaser idag. Det är en flirt med det förgågna och en tid som sedan länge har försvunnit. Sega har gjort ett bra jobb att förvalta arvet och After Burner Climax känns fräscht och fräckt. Men självklart är det inte bara guld och gröna skogar, även solen har ju som bekant sina fläckar.

Efter en liten stund blir kakafonin av missil-lås-blipp, "fire"-uppmaningar och explosioner lite av ett soundtrack att bli grovt sinnessjuk till. Lägg här på klassisk After Burner-musik i tung japansk arkadaction-rock och man har en ljudbild som man älskar eller blir fullkomligt galen över. Personligen ligger jag någonstans mitt emellan, musiken passar perfekt in, men ljudeffekterna blir faktiskt väldigt påfrestande i det långa loppet. Dock är After Burner Climax inget spel man spenderar många timmar med på raken.

Grafiken är godkänd för att vara ett nerladdningsbart spel till de båda konsolerna och jag hade väl inte förväntat mig speciellt mycket mer egentligen. After Burner Climax är ett spel som absolut inte är till för alla. Du bör fråga dig själv om du vill ha en begränsad retrofest, gjord för att spelas om och om igen tills man har bemästrat det. Om svaret är nej är risken att du kommer att spela After Burner Climax två eller tre gånger, för att sedan tröttna och sedan gå vidare till något annat. Men har du suktat efter ett gammaldags retro-arkad-action-spel av den gamla skolan, med massor av action och fart, ja då bör du definitivt testa After Burner Climax.

After Burner ClimaxAfter Burner ClimaxAfter Burner ClimaxAfter Burner Climax
      7 / 10
      +