Monster Hunter 4 Ultimate

Monster Hunter 4 Ultimate

Fredrik har spenderat timmar med att jaga monster i Capcoms senaste Monster Hunter-titel till Nintendo 3DS. Hur bra är egentligen spelet? Svaret finner du här...

Monster Hunter-spelen har sedan länge varit en hutlöst populär spelserie. I synnerhet i Japan där serien har sålt i ofantliga mängder. Här i väst har serien inte alls nått samma framgångar, men fortfarande finns en lojal skara fans som gör det värt att fortsätta låta oss västerländska monsterjägare bege oss ut på storslagna äventyr. Monster Hunter 4 Ultimate är verkligen inte ett spel för alla, men om du älskar utmaning och strategitänkande så är det här något som du bör kika närmare på. Det kan jag gå i god för.

För mig som är ny gällande den här spelserien så tog jag mig an det här recensionsuppdraget med blandade känslor, något redaktör Mäki kan intyga. De första timmarna som jag lägger ned på spelet så förstår jag absolut ingenting. Jag känner mig ärligt talat riktigt vilse. Det är inte förrän efter de fyra första timmarna som jag börjar få ett hum över vad det egentligen går ut på. Ni som redan har hunnit bekanta er med serien sedan tidigare lär dock inte ha några större problem med att komma in i Monster Hunter 4 Ultimate. Efter en kortare introduktion beger jag mig ut till en damm för att fiska småfisk, jag hackar ihjäl köttätande monster som vid en första anblick kan verka lite veka och gör minsta möjliga motstånd när jag höjer min köttyxa mot skyn. Det finns också dussintals med svampar och örter att samla. Dessa kan jag använda mig av för att göra olika sorters "portions" för att fylla på min hälsa när den börjar sina.

Monster Hunter 4 UltimateMonster Hunter 4 Ultimate
Konceptet i Monster Hunter 4 Ultimate är riktigt beroendeframkallande och något som vi rekommenderar att du kikar närmare på - om du inte redan har gjort det.

Med mig på mitt äventyr har jag en trofast och kattliknande soldat som kallas för Felynes. Precis som med din egna karaktär så fungerar det alldeles ypperligt att utrusta henne med diverse olika vapen, så hon kan bistå i din jakt på monster. Det finns också ett mycket trevligt level-system att tillgå för att göra både dig och din följeslagare starkare. Det kan i viss mån kännas som om karaktärerna levlas upp i alldeles för långsam takt, men det har jag inga som helst problem med när konceptet redan är så beroendeframkallande som det är.

Till en början finns det sparsamt med områden att besöka. När jag har kämpat och slagit mig igenom ett antal varierande uppdrag så låser jag upp en ny karta som jag får tillgång till för att ge mig ut på jakt efter nya storslagna monster att bekämpa. Varje karta består av cirka tio huvuduppdrag och lika många sidouppdrag. Så en hel del speltid är att vänta vid varje område. Som jag skrev här ovan så är uppdragen väldigt varierande. Trots att spelet är fullproppat av dem så känns det hela tiden som om det är något nytt som jag ger mig in på. Visst, jag ska erkänna att det också finns uppdrag som påminner om varandra. Men samtidigt känns det aldrig tröttsamt de gångerna som jag får döda samma sorters monster eller hämta samma åtråvärda örter som jag gjorde för en stund sedan.

Monster Hunter 4 Ultimate kan till en början verka väldigt simpelt men det var inte förrän jag träffade på spelets allra första boss som jag på allvar fick bekänna färg. En gigantisk insekt som är så äckligt designad - som många andra av spelets monster - att det i stora drag kändes genuint skrämmande. Bossarna är riktigt svåra att bemästra och kräver ofantliga mängder stryk innan de dukar under. Men det är ingenting som har stört mig nämnvärt utan det känns bara belönande när en av de svårare bestarna har besegrats.

Monstren i Monster Hunter 4 Ultimate är så otäckt designade att det i allra högsta grad kan jämföras med ett skräckspel.

Vid vissa utvalda monster så låter spelet dig också kunna hoppa upp på dem, hänga dig kvar och attackera dem med all din styrka. Tråkigt nog så sker dessa situationer allt för sällan och det är något som jag gärna hade önskat mer av. Spelet belönar dig sällan som många av dagens moderna titlar har en tendens att göra, utan vill hellre se dig kämpa till sista bloddroppen är spilld, för att därefter tvinga dig att lägga upp en klyftig strategi för att de värsta bestarna i spelet ska kunna besegras. Därför är det viktigt att alltid studera de farligaste monstren så noggrant som möjligt, för att sedan beväpna dig med det vapnet som du tror passar bäst för uppgiften.

Tyvärr upplever jag ofta striderna som tafatta då många av de lite kraftigare vapnen känns dåligt anpassade för min karaktär. För varje slag som jag utdelar med ett av de kraftfullare vapnen så känns det som om min karaktär gör allting i slowmotion. Det leder ofta till att fienderna hinner vika undan och kontra med sina attacker. Vill jag få ett bättre flyt i mina strider så väljer jag oftast någon form av ett svärd. Den enda nackdelen är att svärdet är sju resor sämre än yxan, till exempel. Det går också utmärkt att införskaffa nya jaktredskap hos en vapenhandlare som står utplacerad i din by för dina surt fördärvade pengar som du har skramlat ihop under äventyret.

Nintendo 3DS är som vi alla redan vet inte den mest kraftfulla konsolen på marknaden om man ser till den grafiska biten. Mellansekvenserna som utspelar sig med jämna mellanrum är förvisso riktigt vackra att beskåda och har flera gånger gett mig skapliga mängder gåshud. Tyvärr upplever jag grafiken i själva spelet som grynig (jag har i huvudsak spelat på en Nintendo 3DS XL) men det är inget som jag vill lägga någon större vikt i eftersom Monster Hunter 4 Ultimate inte är något spel man spelar för grafikens skull. Dessutom väljer jag normalt ofta att spela Nintendo 3DS-titlar med 3D-effekten påslagen, något som jag aldrig brukar ha några större problem med, till skillnad mot många andra själar. Men i Monster Hunter 4 Ultimate ger det mig en sådan kraftig huvudvärk så jag inte kan annat än att låta 3D-effekten vara avslagen.

Grafiken kan tyckas vara något grynig men inget som någon monsterjägare kommer lägga någon större vikt vid.

En annan grej som jag vill slänga in på minuskontot är spelets synnerligen besvärliga kamera. Under alla de dussintals timmar som jag lade ner på spelet så fick jag aldrig riktigt bukt över den och det kändes som det klart största irritationsmomentet i hela spelet. Det går att fokusera kameran framåt genom ett enkelt klick på L-knappen, men så snart fler än ett monster uppenbarade sig på skärmen så överdriver jag inte om jag erkänner att jag hamrade på L-knappen lika mycket som jag dundrade på attackknappen. Striderna kunde gått så mycket smidigare om bara Capcom hade lagt ner lite extra krut på att göra något åt den alldeles för bråkiga kameran.

Monster Hunter 4 Ultimate är ett sjuhelsikes stort äventyr. Om du har ork nog för att satsa på att göra allt som är obligatoriskt för att klara spelet så får du räkna med många timmars speltid. Vill du däremot fixa alla sidouppdrag, besegra alla sorters monster och samla allting som går att samla så får du räkna med en speltid på minst det tredubbla. Monster Hunter 4 Ultimate är ett beroendeframkallande äventyr som har hållit mig sysselsatt oändligt många timmar de senaste dagarna. Visst! Allt är inte guld och gröna skogar men de positiva aspekterna väger betydligt mer än minuskontots. Tillsammans med The Legend of Zelda: Majora's Mask 3D så bör Monster Hunter 4 Ultimate vara ett givet köp för alla som vill börja det nya året med två stycken kanontitlar i sitt Nintendo 3DS-bibliotek.

8 / 10
+
Stort äventyr, mycket innehåll, otäcka monster, varierande uppdrag, beroendeframkallande koncept, vackra mellansekvenser