The Settlers 7: Paths to a Kingdom

The Settlers 7: Paths to a Kingdom

Det lyckliga kärleksbarnet mellan Simcity och strategi är tillbaka för sjunde gången. Settlers 7 kommer till oss med både godisgrafik och piratskydd

Storhetsvansinne är nog den term som är mest synonym med strategi-genren. Aldrig har det varit mer sant än i fallet Settlers 7: Paths to a Kingdom. En korsbefruktning mellan klassisk real-time strategi och Simcity. Här är uppbyggnaden av ditt rike minst lika viktigt (om inte mer) som att rusta upp din armé. För att fortskrida i spelet väljer du en av tre olika utvecklingsbanor. Du kan gå krigets väg och leka rövare ända in i mål. Du kan gå handelns väg och sätta upp ett feodalt Wall Street som lägger monopol på alla handelsrutter och suger ut dina motståndares ekonomier. Eller så kan du slutligen gå forskningens väg och avancera din teknologi. Oavsett väg så vinner du genom att tjäna ett visst antal "Victory points" genom olika bedrifter inom det aktuella fältet.

Det är vad spelet påstår i alla fall. Vilket är lögn. Förbannad lögn. I så gott som alla fallen blir det en smältdegel av alla de tre olika spelstilarna. Det behövs. För Settlers 7 är ett oerhört tidskrävande spel. Något som kan vara en näsbränna för folk som först ser till den inbjudande och snälla presentationen. Upplevelsen kan snarare liknas vid att hitta rakblad i en glasstrut. Inlärningskurvan är brutalt trög och matcherna oerhört tålamodskrävande. Mycket tack vare hur systemet kring resurser sköts.

För att dra det mest genomgående exemplet. Resurser behövs för att ditt rikes kuggar ska fortsätta snurra. Du börjar oftast på en ganska resursfattig plats. För att få mer resurser så behöver du alltså expandera och ta över närliggande fiendeläger. Vilket kan låta ganska simpelt och självklart. Om det inte vore för att du behöver resurser från första början för att ens våga försöka överta en fiendes läger. Din stad innehåller nämligen tusen olika saker som äter upp dina resurser, vilket gör att exempelvis armébyggnad blir en process av jordskorpeförflyttande långsamhet. Det gäller förstås inte bara armén. Allt, allt, allt tar tid i Settlers 7. Oavsett vilka grenar du väljer att klättra uppför på evolutionsträdet, se till att packa med matsäck, för tid kommer det att ta.

Tid som du istället lägger på att svepa över ditt rike och titta ner i myrstacks-simulatorns olika delar. Presentationen är det sannerligen inget fel på i Settlers 7. Lummiga skogar, porlande bäckar, krokiga små Terry Pratchett hus och hundratals knubbiga små invånare. Spelet är så sprängfyllt med pittoreska små grafikdetaljer att det känns som att öppna en skattkista varje gång en ny byggnad sätts upp. Det spritter till i hela kolonin och allt myllrar omkring i ett superorganiserat kaos av löpande bandet principer. Urgulligt är bara förnamnet. Till och med när soldaterna går och sticker ihjäl varandra kan man inte annat än att brista ut i ett utdraget "naaaw" för att allt är så nallebjörns-charmigt.

Musikaliskt är det lika påkostat och genomtänkt. Stora arrangemang avlöser varandra i vad som bara kan kategoriseras som IKEA-symfonier. Musiken kanske inte besitter någon egen unik prägel men tro mig. Den får jobbet gjort.

Jag uppskattar den stundom självspelande-piano-aspekten av spelet. Att se mina stadsbor vina runt på eget bevåg och med krökta ryggar bära upp den största biten av hierarki-tårtan med mig i toppen är bara det strålande underhållning. Men varför kan jag inte micromanega enskilda invånare när det behövs? Särskilt när de bara dumt står och glor ut i tomma luften. Det finns förstås ett prioriteringssystem för att lösa detta, men jag har inte sett ett sken av att det funkar.

Vilket leder oss in på det största problemet med Settlers 7. Det fungerar ganska så där. Mycket tack vare det piratkopieringsskydd som spelet kommer med. Vilket kräver både registrering och konstant internetuppkoppling. Gång på gång blir man utslängd från matcher med motiveringen "Connection error" trots att man ständigt är ansluten till nätet. Spelet fryser därtill konstant och gärna i samband med spar och laddningar. Det är problem som Settlers 7 har brottats med från starten och de har fortfarande inte gett något sken av att försvinna. Trots litervis med uppdateringar. I slutändan blir alltså offret för kopieringsskyddet som vanligt de lagligt betalande spelarna. Det känns väldigt tråkigt. Främst för att Settlers 7 egentligen är ett ganska bra spel. Presentationen är unik och undantagslöst magnifik. Det finns otroligt mycket att hämta, även om det ibland känns som jobb att göra det.

För dig som vill dyka in direkt i actionen är strategispel sällan det första valet. Settlers 7 ändrar inte direkt på detta. För dig som däremot besitter enormt tålamod, förståelse för sega spelsystem och tekniska krascher är Settlers 7 en urgullig lektion i storhetsvansinne.

The Settlers 7: Paths to a KingdomThe Settlers 7: Paths to a KingdomThe Settlers 7: Paths to a KingdomThe Settlers 7: Paths to a Kingdom
5 / 10
+