Super Street Fighter IV

Super Street Fighter IV

Ett av fjolårets allra bästa spel har piffats upp, finslipats, försetts med ännu mer innehåll och fått bättre online-stöd. Är Super Street Fighter IV allt vi någonsin önskat oss...

Street Fighter II blev en löjligt stor succé för Capcom. Något som ledde till att man ville slå mynt av serien och till fansens stora fasa började man pumpa ut nya versioner med nya spel nästan varenda månad. Idag har Street Fighter II har släppts till ett 20-tal olika format i ett 40-tal olika versioner, med allt från det relativt barskrapade arkadoriginalet till 2008 års uppdaterade Super Street Fighter II Turbo HD Remix.

Med det i åtanke blev jag nästan besviken när Capcom ändå utannonserade Super Street Fighter IV, och då ska man ändå veta att för mig personligen var just Street Fighter IV årets spel förra året. Självklart vill jag har mer av den varan, men jag vill inte att Capcom ska sätta igång en ny hysteri med nya uppdateringar med några nya figurer eller möjlighet att justera speltempot, för att sedan kalla det ett nytt spel.

Nu sitter jag här dock, 40 timmar senare och ett löfte från Capcom om att det här är det sista man tänker göra med Street Fighter IV, minus möjligen någon patch för att balansera upp spelet om ett år om det behövs. För den som är van vid spel som Gears of War 2 eller Call of Duty: Modern Warfare 2 låter det kanske obegripligt att det ska ta sådan tid för en patch att släppas, men det här är Street Fighter. Fighting-spelens okrönte konung.

Det tar tid att hitta obalanser i sådana här spel. Kollar man månad för månad vilka figurer som är bäst kan det variera rejält. När Street Fighter IV släpptes i japanska arkadhalla ansågs Crimson Viper vara en usel figur och en av de sämsta. Idag rankas hon betydligt högre. Då ansågs även Bison vara spelets näst bästa figur, idag är han en medelmåtta.

Sådär ser det ut. Street Fighter är komplicerade och organiska grejer som är så fruktansvärt bra balanserat redan ur asken att det tar åratal att komma fram till vem som egentligen är bäst och om till synes uppenbara obalanser verkligen är obalanserade. Men efter två år i japanska arkadhallar och ett år på konsoler är det en sak som är säker. Sagat är bäst. Fruktansvärt stark, oerhört snabb, enorm räckvidd och inga som helst svagheter.

Dessutom finns det några andra smärre diskrepanser som Capcom velat åtgärda, som ligger till grund för att man alls släpper Super Street Fighter IV. Men Capcom har gjort mer än så, även om det förmodligen är tweakningarna som hardcore-fantasterna mest sett fram emot. Nu har alla figurer två valbara Ultra Combos som även är lite enklare att aktivera för nybörjare. Något som inte alls är samma sak som att spelet blivit lättare att spela. Tvärtom är djupet nu ännu större än i föregångaren, och som alla Street Fighter-fans vet handlar det inte om vilka attacker man avlossar, utan exakt i vilket tillfälle man gör det för att det ska kunna länkas samman till så grymma combos som möjligt.

Allt det här hade Capcom såklart lika gärna kunna ha släppt som en patch till Street Fighter IV. Men det roliga stannar inte där, ambitionsnivån har legat betydligt högre och en sak där Street Fighter IV också behövdes förbättras var online-biten. Visst, nätkoden var oklanderlig, men det saknades funktioner, och det är precis vad Capcom nu lagt till. Det mest uppseendeväckande är möjligheten att spela in sina matcher, vilket är perfekt både som skryt när man vill sätta respekt i sina vänner, men även som träningsvideos för att kolla vad man gör för fel när Rufus för tionde gången fick in sin virvelvindsattack som gjorde att man fick bita i gräset.

Men även spelsätten har fixats till för att skapa lite mer community-känsla. Nu kan man spela lagspel med upp till åtta spelare i elimineringsmatcher, vilket faktiskt är precis hur kul som helst liksom Endless Battle-läget som i allt väsentligt är ett "herre på täppan" och oerhört skoj att spela i glada vänners lag. Capcom lovar också att släppa ett turneringsläge i sommar, vilket lär stärka ett redan sjukt bra onlinestöd ytterligare.

Utöver det är de klassiska bonusbanorna från Street Fighter II-serien är också tillbaka så man återigen får smaska en bil sönder och samman och knäcka tunnor med samma frenesi som när man ger sig på nötskålen på julafton. De är lika fånigt underhållande och tillfredsställande som alltid och ger skön variation till slagsmålen.

Kort sagt, Super Street Fighter IV är fyllt av små förbättringar överallt. Inget som förändrar något från grunden, men en mer heltäckande och välpolerad spelupplevelse. Och Capcom vet att det här är en utbyggnad till Street Fighter IV och tänker därför inte tvinga dig att låsa upp hela ensemblen på nytt. Och det är just där den verkliga maten i Super Street Fighter IV finns.

För Capcom har brassat på rejält med inte mindre än tio nya figurer, varav åtta är kära gamla återseenden från bland annat Super Street Fighter II, Street Fighter III och även Final Fight. Det är en utökning av antalet figurer med hela 40%. Här finns bland annat min gamle favorit Dee Jay med sitt hysteriska leende, stenhårda Sagat-pryglaren Adon (som faktiskt ursprungligen härstammar från det allra första spelet i serien) och publikfavoriten Makoto från Third Strike. Allra roligast är dock illröde turken Hakan som insmord i olja tar sig an det övriga gänget.

Det här rör naturligtvis om i grytan ordentligt och är en större tillkomst av nya kämpar än vad vi fick i steget mellan Dead or Alive 3 till del fyra och från Soul Calibur III till dess fyra. Man blir som barn på nytt, får lära sig tackla alla dessa kämpar och hitta sin egen Ultra Combo-favorit. Och det gör jag så gärna.

Street Fighter är passion för min del. Fighting-spelens Rolls Royce. Spelkontrollen är helt ljuvlig, följsam och exakt och även om det är svårt att sätta fingret på exakt vad Capcom förändrat går även spelet med min barndomshjälte Guile också plötsligt mycket bättre, och Zagat är roligare än någonsin att styra omkring. Det finns något oerhört tillfredsställande i hur exakt allt känns på ett sätt som fightingspel där man kan röra sig helt fritt aldrig riktigt uppnår.

Super Street Fighter IV är helt enkelt den ultimata versionen av Street Fighter IV och till råga på allt till reducerat pris jämfört med föregångaren. Och visst finns mycket nytt (varav allt dessutom är bra), men det faktum att det ändå är en uppdatering kan jag inte riktigt skaka av mig. Jag säger inte att Super Street Fighter IV inte förtjänar ett eget spel, men det borde även ha funnits som en billigare nedladdning för de som önskar det.

Men ändå, vem är jag att klaga. Det här är långt ifrån Capcoms gamla urmjölkade och lätt uppiffade Street Fighter II-versioner som släpptes med jämna mellanrum under 90-talet. Fighting blir helt enkelt inte mycket bättre än Super Street Fighter IV. Det har det största galleriet kämpar serien någonsin haft, ett löjligt finslipat spelsystem och ljuvlig grafik. Kort sagt ett spel du verkligen inte bör missa.

Super Street Fighter IVSuper Street Fighter IVSuper Street Fighter IVSuper Street Fighter IV
9 / 10
+
Perfekt spelkontroll, underbart online-stöd, hela 35 kämpar, finslipat in i minsta detalj, enormt speldjup
-
Borde ha varit nedladdningsbar expansion

Mikael Sundberg
Ett av världens bästa fightingspel har ett "bäst före"-datum. Bäst före premiären av Super Street Fighter IV. För så är det. Trots att Street Fighter IV var genialt på alla sätt och vis, är Super lika genialt, fast mer av allt. Mer figurer, mer banor, mer moves. Från och med idag kommer jag aldrig att röra Street Fighter IV igen. För varför spela ett enastående spel utan Makoto, Guy, Hakan, Juri och Dudley... när jag kan spela ett lika enastående spel med dem? Capcom har lyckats igen. 10/10

• badpojken
    Super street fighter IV tar allt som var bra med street fighter IV och gör allt dubbelt så bra. Nya karaktärer, nya banor, nya ultras och nytt... 10/10
  • dj76