Clash of the Titans

Clash of the Titans

Love har tagit en tur till medelhavet för att njuta av solen och bråka med gudarna i nytt licensfiasko

Clash of the Titans är ett spel baserat på en ny storbudgetfilm från Hollywood. Filmförlagan har sågats av en relativt enig kritikerkår. Det är vi vana vid. Men i detta fall baseras faktisk skräpfilmen på en annan usel rulle. Man har alltså bestämt sig för att göra en remake på en redan dålig film. Och sedan dessutom basera ett spel på spektaklet. Sällan har mina förväntningar på ett licensspel varit så låga.

Men skit i det, för nu drar vi till Grekland och spöar oss igenom mytologin. Huvudpersonen Perseus är något så ovanligt som en man helt utan någon som helst personlighet. Det finns ingenting i hans ansiktsdrag som utmärker sig. Om man skulle råka sätta sig bredvid honom på bussen varje morgon under ett helt arbetsliv så skulle man ändå aldrig lära sig känna igen honom. Men sådana detaljer är inget som förmörkar Perseus sinne. Han har annat att fundera över.

Över varför hans biologiska pappa Zeus övergivit honom till exempel. Och hur orättvist det är att nödgas växa upp i en fattig fiskarfamilj på en liten ö ute i ingenstans istället för på Olympus. Att tvingas nöja sig med en stinkande fiskarpappa som manlig förebild under hela uppväxten, istället för världens mäktigaste gud. Nä, Perseus har det inte lätt. Då är det skönt att han snart ska få släppa ut alla dessa inre aggressioner genom att hugga sönder tusentals mytologiska vidunder med vassa vapen.

Snart har fiskarmamman satt ett svärd i händerna på stackars Perseus som genast går för att sticka det i närmaste monster. Rensa hamnen från allt ondskefullt, säger de. Jag och Perseus lyder snällt. Rensa bergen från elaka bestar, säger de. Jag och Perseus lyder igen. I uppdrag efter uppdrag ska alla möjliga sorters monster slaktas. Det tar aldrig slut.

I början kändes striderna ganska roliga. Det finns ett stort utbud vapen att variera attackerna med och med rätt resurser kan man göra förstörelseredskapen mäktigare. Hade jag inte vetat att spelet baserats på en film så hade jag inte kunnat gissa mig till det. Skulle det här inte vara sämre? Men problemen visar sig när jag kämpat ytterligare några timmar.

Spelets största problem är dess tjatiga upplägg. Varje uppdrag handlar om att banka monster. Till och med uppdrag som låtsas fungera annorlunda handlar egentligen om att köra olika vassa föremål genom kroppen på en radda odjur. Jag lurades en gång av ett uppdrag som hävdade att jag skulle få fiska. Wohoo!, tänkte jag. Ett halvdant minispel att pigga mig med upp i all tristess. När jag slagit ihjäl en rad fiender kom jag fram till ett vattendrag. Plötsligt dyker en informationsruta upp. "Fish acquired!" Tack för kaffet.

Clash of the Titans är något så förutsägbart som ännu en God of War-klon. Men vi har redan tre God of War-spel tillgängliga till Playstation 3. Trean är hyfsat färsk dessutom. Det finns inget behov av trista kopior. Om du slagit dig igenom Kratos äventyr och fortfarande är sugen på action så bör du välja Bayonetta, Devil May Cry 4 eller till och med Dantes Inferno innan du ger dig i kast med Clash of the Titans.

Det finns en attack som används för att stjäla motståndarens vapen (eller annan mumma) samtidigt som man tar kål på honom eller henne. En så rackarns snajdig attack använder man inte bara ofta, den använder man hela tiden. Attacken utförs genom att tajma knapptryck medan en animation spelas upp. Det är tänkt att bidra med en filmisk känsla får man förmoda. Men när jag tvingas titta på små filmer istället för att själv styra blir jag snabbt trött.

Problemen slutar inte där. Den artificiella intelligensen lämnar till exempel mycket att önska. Fienderna lägger gärna de sista minuterna de har i livet på att springa rakt in i en vägg. I vissa uppdrag får man ta med sig en medhjälpare, men deras backup är försumbar. Laddningstiderna är visserligen föredömligt korta, men så frekvent förekommande att de hackar upp flytet i spelet.

Det finns ingen som helst anledning att springa ut och köpa Clash of the Titans. Det går inte att släppa ett actionspel där det inte är speciellt kul att slåss. De två första inledande timmarna lurade mig att tro på ett spel som höjde sig strax över medelmåttan. Men efterhand som timmarna lades på hög infann känslan av tristess sig. Strider avlöser varandra i en ändlös ström spelet igenom. Redan efter några timmar känns Clash of the Titans tröstlöst återupprepande.

Clash of the TitansClash of the TitansClash of the TitansClash of the Titans
04 Gamereactor Sverige
4 / 10