Final Fantasy Type-0 HD

Final Fantasy Type-0 HD

Efter fyra långa år är det äntligen dags för västvärlden att få spela Final Fantasy Type-0, men hur står det sig efter så lång tid? Jonas Mäki har recenserat...

Redan från första sekund står det klart att Final Fantasy Type-0 HD inte är något klassiskt rollspel. I ett långt intro förklaras tämligen komplicerade politiska förhållande olika regioner emellan, när kriget bryter ut. Med fullständigt vidrigt övervåld får vi ta del av folk som bönar om hjälp men skjuts skoningslöst rakt i ansiktet från nära håll.

Square Enix har på förhand sagt att Final Fantasy Type-0 HD är ett mer vuxet spel i serien, och det är inget snack om att de menar allvar. Det här är en historia på liv och död, och det funkar, de bygger upp något som engagerar mig i en sällsam värld bestående av fantasy, magi, steampunk samt en rejäl dos manga. Det blir omedelbart uppenbar varför fansen efterfrågat detta så länge.

Final Fantasy Type-0 HD
Bered dig på ett betydligt hårdare Final Fantasy än någonsin tidigare.

För det är trots allt så att Final Fantasy Type-0 HD är det största, mäktigaste och mest påkostade rollspelet hittills. Till PSP alltså. Men det konverterades aldrig och släpptes därför heller inte utanför Japan. Det här var fyra år sedan, precis innan PS Vita släpptes och PSP begravdes. Gamereactor hade nyligen förmånen att träffa producenten för spelet, Hajime Tabata, som för tillfället är upptagen med Final Fantasy XV. Han berättade om det massiva intresset och menade att det var just fansens förtjänst att det nu blivit verklighet med Final Fantasy Type-0 HD till Playstation 4 och Xbox One. Skillnaden i prestanda mellan dessa båda muskelkonsoler och PSP som först lanserades 2004 är naturligtvis massiv, och just det den här versionens absolut största svaghet, vilket jag återkommer till senare.

Final Fantasy Type-0 HD
Striderna är ilsnabba och underhållande. I början går det lätt att bara ducka och attackera, men snart tvingas man uppgradera medhjälpare och lära sig finesserna.

Jag slungas mitt i det krig som leds av Cid Aulstyne och hans Milites. I huvudrollerna hittar vi Class Zero, en grupp elittränade elever från skolan Vermillion Peristylium. Jag får tillgång till samtliga huvudpersoner redan från start, vilket känns som ett ganska originellt grepp i rollspelssammanhang. Efter att ha sett de enorma luftskepp och arméer Aulstyne förfogar över, känns det lite futtigt med en grupp om 14 ganska gängliga tonåringar i skoluniform som ska rädda världen, men jag köper det. Med hull och hår.

Samtidigt som det finns fördelar med att snabbt få 14 personer att förfoga över, så medför det också att jag får svårare att veta vem som är vem. Med en hel grupp av människor blir det svårt att veta vem som gör vad och för mig blir de snabbt decimerade till "han med spelkorten", "hon med flöjten" och så vidare. Därmed blir jag inte lika känslomässigt sammankopplade med mina figurer som jag vanligtvis blir när jag spelar ett Final Fantasy-äventyr.

Final Fantasy Type-0 HD
Den uppgraderade grafiken glimtar till ibland, men stora delar av spelet ser bara väldigt gamla ut.

Lyckligtvis byggde introt upp nog mycket ilska för att jag skulle vilja ta mig an fienden med alla tänkbara medel. Självklart är inte allt fullt så enkelt, och storyn utvecklar sig sakta men säkert och blir till slut riktigt engagerande. Men innan man kommer så långt vankas sidouppdrag och en brutal massa snackande med andra personer. Storyuppdragen drar nämligen igång på vissa klockslag, vilket betyder att jag måste göra det bästa av tiden däremellan. Final Fantasy Type-0 HD är ett svårt spel så det gäller att levla, lära sig rätt förmågor och se till att man uppfyller de rekommendationer som ges inför varje ny utmaning som för berättelsen framåt.

Upplägget är intressant och ganska annorlunda, men gör samtidigt att jag halvt hinner glömma vad storyn handlar om och berättandet blir inte riktigt så tajt som det borde vara när jag utför en massa sidouppdrag mellan varje stor grej. Det går att hoppa fram direkt till storyuppdraget, men det betyder att det missas en väldans massa viktigt levlande och införskaffande av nya förmågor och gör det som sagt redan ovanligt svåra Final Fantasy Type-0 HD ännu mer utmanande.

Final Fantasy Type-0 HD
Dör alla dina 14 figurer är spelet slut. Se till att fly striderna innan det händer så du inte förlorar allt du samlat ihop.

För mig förde livet på skolan, mellan de viktiga uppdragen, tankarna till Final Fantasy VIII och Balamb Garden. Jag springer omkring, pratar med folk, antar uppdrag, hör skvaller om vad som pågår, får veta mer om figurernas bakgrundshistorier och så vidare. Det finns till och med möjlighet att faktiskt vara med på lektioner för att lära sig saker och boosta sina egenskaper. Även om det mesta är ganska banala grejer som att exempelvis hämta det någon glömt på ett väldigt obskyrt ställe, så skapar det lite liv och en helhet till Final Fantasy Type-0 HD.

Dessutom har självklart Chocobos en plats i äventyret. Redan i ingressen för vi se en stackars fågel skjutas sönder och samman av maskingevärseld (jag sade ju att det var ett grymt spel) i en kaskad av blod och ledsamhet. På skolan går det mer fredligt till dock och här ges chansen att föda upp raska Chocobos för möjlighet till ilsnabba transporter på världskartan.

Final Fantasy Type-0 HD
Delta i lektionerna för att få extra kunskap och färdigheter.

Som jag skrev ovan märks det dock hela tiden att det är ett PSP-spel i grunden. Square Enix har jobbat hårt på nya ljuseffekter, fräscha till texturer och liknande. Men hur mycket man än sminkar upp en gris, så är det fortfarande en gris. För den som vant sig vid att Final Fantasy är en serie som flyttar gränser för det grafiska är det en rejäl nedgradering att behöva röra sig i de blockigt polygonfattiga miljöerna. Animationerna är också aningen för få och ger ett o-organiskt utseende. Spelet var dessutom utformat för endast en analogspak, vilket märks i spelkontrollen som inte är så behaglig som den borde vara och laddningstiderna tillför inte heller något. Lyckligtvis är musiken av skyhög klass med flera riktigt bra stycken, vilket slutade med att jag skaffade hela spelets soundtrack. Så bra är det faktiskt.

Det viktigaste i ett rollspel är förmodligen stridssystemet. Hur bra grafik, ljud och story är, så förblir det ett dåligt spel om det inte är roligt och lagom utmanande att spela. Final Fantasy Type-0 HD är ett actionbetonat rollspel i samma anda som ett annat av Hajime Tabatas spel, nämligen Crisis Core: Final Fantasy VII. Du styr en figur men kan när som helst skifta till någon av de andra två som hela tiden är med vid din sida. De datorkontrollerade medhjälparna agerar mestadels defensivt och ser till att fylla på ditt liv, medan tanken är att du ska göra grovjobbet. Dör du, fylls det på med någon av de andra figurerna från gruppen, så det gäller att alla är åtminstone användbara om du vill ha någon form av backup.

Final Fantasy Type-0 HD
Den horribla kameran skvallrar om att det från början var ett PSP-spel.

På de lägre nivåerna går det enkelt att låsa fast siktet vid fienden och dansa runt medan man attackerar vid tillfälle. Ett system för extra skada finns också om man lyckas tajma in attackerna rätt. Själv föredrar jag de mer actionorienterade figurerna som den Gambit-inspirerade och kortslungande Ace, och kombinerat med mäktiga Eidolon-summons blir i synnerhet de större striderna mot bossar väldigt intensiva och underhållande.

För mig som verkligen äskar Final Fantasy är jag glad att jag till slut fick spela Final Fantasy Type-0 efter så många år. Tyvärr bidrar just åldern och PSP-ursprunget till att upplevelsen inte blir den mäktiga höjare det måste ha varit 2011, men det är ändå ett härligt äventyr och en försmak av hur ett vuxet Final Fantasy XVI skulle kunna se ut och fungera.

7 / 10
+
Suveränt stridssystem, varierade huvudpersoner, vuxen story, mästerlig musik, goda inställningsmöjligheter, bra utmaning