Tiger Woods PGA Tour 11

Tiger Woods PGA Tour 11

Golf, sex, skandaler och tv-spel. Viktor Eriksson är den ofrivillige golfaren som gjorts frivillig i att gräva fram sanningen bakom skandal-Tigerns senaste bidrag till spelvärlden

Jag började faktiskt min tv-spelskarriär på golfbanan. Det första spel jag någonsin spelade var den svartvita versionen av World Tour Golf på min pappas gamla DOS-dator. Det var utvecklat av Electronic Arts och ägde precis allt. Till och med innan "äga" var ett vedertaget positivt laddat uttryck som inte enbart förde tankarna till slavhandel och leasing.

Nu står jag här på greenen igen. Den här gången är den faktiskt grön istället för svartvit. Solen gassar över området och den dynamiska vinden tar tag i flygande golfbollar såväl som trädens lövverk och märkeskläderna på min golfare. Min alldeles egen Tiger Woods. Det har varit mycket ståhej kring den här killen det senaste året.

Länge framställd som en riktig helylle människa och familjefar fick hans karriär en ordentlig törn när en massiv otrohetsaffär med flertalet kvinnor uppdagades. Tiger tog en 20 veckors paus från golfkarriären för att försöka rädda äktenskapet och när han kom tillbaka på banan presterade han sämre än på mycket, mycket länge. För att rädda sina sponsorkontrakt gjordes en offentlig ursäkt under en presskonferens och Nikes senaste reklamfilm med Woods är en svartvit känslosörja där Tiger Woods döde far talar till honom från andra sidan graven.

Hela cirkusen har snurrat på allt medan världens olika humormedium tackat och tagit emot då de nu äntligen fått bjuda på all underbältet humor som termen "hole in one" kunnat frammana. I ett vida omskrivet South Park-avsnitt så skämtades det om att kommande Tiger Woods PGA Tour 11 skulle vara en free roamande fighter där Woods och hans hustru Elin gjorde upp med järnnior. Med facit i hand så är spelet betydligt mer traditionellt än så och mitt ibland alla personliga och karriärmässiga nederlag så är Tiger Woods i spelformat ironiskt nog bättre än någonsin.

Vid första anblick kan det verkar skrämmande komplext. Efter att ha fått bestämma bredd på näsbenet, vinkel på öronen och lårtjocklek på sin golfare, för att sedan skita i alltsammans, trycka på randomize och spela resten av spelet som Morgan Freeman möter Hulken, kommer nämligen startmenyn. Ett monster av blå rader som skyltar med så många olika spellägen, mini-spel, online-lägen och varianter på golf att det är lätt att känna sig överväldigad. Att bara starta en omgång simpel vaniljgolf kräver bara det nära ett halvdussin olika val. Det är inte det att menyerna är svårnavigerade utan att det finns så otroliga många sätt att customisera sitt spelande på ända ner till molekyl-nivå.

Spelmässigt så återvänder den analoga styrningen från det förra spelet. Du slår genom att dra tillbaka vänster styrspak och sedan dra den framåt i en så rak linje som möjligt. Ju rakare linje desto starkare träff. Det är ett bra system som visserligen kan trilskas lite när mer specifik styrkemängd skall användas men som i det stora hela fungerar väldigt bra. Spelet har också stöd för Wii Motion Plus och Playstation Move men det är inget som vi fått tillfälle att testa än.

Den största nyheten spelmässigt i Tiger Woods PGA Tour 11 är annars det nya Fokus-systemet. Fokus är en mätare som du tar av för att ge ditt slag extra krydda på olika sätt. Exempelvis kan du ge det extra styrka, kontrollera spinnen, se förhandsvisningar av puttar och öka precisionen. Små ändringar som kan göra stora skillnader.

Det geniala men samtidigt så simpla i det här är att fokus kan ta slut och för att få tillbaka fokus så behöver du slå ett slag utan fokus. Du får givetvis tillbaka mindre än du använder, vilket gör att spelet får ett osynligt underrede av strategiskt tänk som sträcker sig bortom det vi är vana vid i golfspel. Det blir kort sagt inte en enda död stund utan varje slag känns mer engagerande än någonsin. Möjligen förutom de som slås av de obotligt sega och noggranna A.I-spelarna. Då hade det varit mer spännande att se färg torka.

Utöver det så har också ett "True aim"-läge införts i spelet för de som vill ha en mer realistisk upplevelse. Ditt golfande begränsas då till dina ögon och din GPS. Det är ett trevligt tillskott som inte är för alla men lär glädja många inbitna golfspelare.

En annan nyhet som det varit mycket förhandssnack kring är att Ryder Cup nu för första gången är spelbar. Vilket blir lite ledsamt då den är buggig och sänker helhetsintrycket av spelet. Ryder Cup går ut på att USA spelar mot Europa i varsitt 12-mannalag. Det medför en del underliga problem. För det första är det väldigt svårt att online samla ihop 24 stycken spelare till en kupp. Det blir mycket väntande.

Därefter så täcker karaktärsgalleriet knappt in alla platserna vilket gör att Europeer och Amerikaner plötsligt byter nationallitet och klonas. Det kan i viss mån kännas okej men riktigt konstigt blir det när spelet faktiskt inte lyckas hålla koll på alla relationer mellan ursprung och lag vilket för mig gjorde att vid flera tillfällen så kunde en Amerikan i ett Europeiskt lag slå för för båda lagen, samtidigt! En titt på internet visar att jag inte är ensam om problemet. Förutom buggarna så är det annars smart uppbyggt med 12 matcher som pågår samtidigt. Jag tackar också ödmjukast för att Ryder Cup:en också går att spela på alla 17 banor och inte bara årets specialtillverkade Ryder-bana.

Grafiskt finns det en del att önska. Animationerna och utseendet på spelarna ser riktigt bra ut medan vädereffekterna är muggiga och publiken på banorna ibland förvandlas till vibrerande hägringar. Kameran kan därtill ställa till en del problem, inte minst i putt-läget då den blir särdeles experimentell. Visst är det fina vinklar vi bjuds på, men det hade ju varit en fördel om vi fick se hålet också. Ljudmässigt finns det inte mycket att kommentera. Det får jobbet gjort vad gäller ljudeffekter och jag hatar inte kommentatorn jättemycket. Gott så.

Sammanfattningsvis så är Tiger Woods PGA Tour 11 en fin uppgradering av serien. Spellägena är oändliga och det nya fokus-systemet ger en nytändning till spelsystemet som resulterar i riktigt rolig golf. Har du någon gång varit sugen på ett golfspel så är det här en utmärkt inkörsport. Du som däremot äger förra årets upplaga. Ja, du har också alla anledningar till att ta till dig detta.

Tiger Woods PGA Tour 11Tiger Woods PGA Tour 11Tiger Woods PGA Tour 11Tiger Woods PGA Tour 11
8 / 10
+