Lego Harry Potter: Years 1-4

Lego Harry Potter: Years 1-4

Harry Potter, Hogwarts och Voldemort har förvandlats till danskt Lego. Jonas har hårdtestat och tagit reda på och TT Games Lego-koncept fortfarande underhåller...

Lego-spelen börjar kännas väldigt välbekanta. Jag har en liten plastfigur med en uppsättning egenskaper, ackompanjerad av en annan figur som kan lite annat matnyttigt. När som helst kan jag växla mellan dessa båda, alternativt låta en polare hoppa in och spela tillsammans med mig. Det mesta man ser går att förstöra, varpå de där små runda Lego-bitarna hoppar fram och fungerar som valuta.

Sedan har man en hub-värld där man smidigt kan välja vad man vill spela för något, möjlighet att köpa ännu fler figurer att spela med och ett antal olika plattformsbanor att välja bland. Lego Harry Potter: Years 1-4 hade kort sagt kunnat vara vilket Lego-spel som helst, bara det att de danska plastklossarna nu är hopbyggda så de likna Harry Potters underbara värld istället för något från Star Wars eller Batman.

Det är dock inte alls samma sak som att Lego Harry Potter: Years 1-4 är tråkigt. Onej, tvärtom. TT Games enkla Lego-formula fungerar fortfarande alldeles utmärkt och spelen är både underhållande och utmanande för den som faktiskt vill göra allt. Och Hogwarts med omgivningar är faktiskt perfekt för ett spel av den här typen.

Och allt är naturligtvis inte likadant som i föregångarna. Här känns det istället lite mer som en levande värld man springer omkring i och de svaga bitarna har tonats ned. Till exempel är det inte alls lika mycket strider som man är van vid, inte lika mycket oklara plattformspassager och man slipper nästan helt fordonsbitarna.

Det gör Lego Harry Potter: Years 1-4 till en mindre frustrerande spelupplevelse än föregångarna och utmaningarna består istället i att upptäcka saker och lösa pussel. Bland annat genom att med magins väg bygga lite Lego. Just magi är självfallet en stor grej i ett spel om trollkarlar, och det fungerar faktiskt utmärkt. Tänk hur Batman bytte dräkter i föregångaren så får du en uppfattning om hur det fungerar.

Lumos är exempelvis praktiskt för att skrämma plantor, medan Wingardium Leviosa låter dig lyfta, ta isär föremål eller bygga ihop grejer som till exempel en trapp för att kunna komma vidare. Man växlar smidigt mellan sina trollformler med axelknapparna, vilket ger en sömnlös och enkel spelupplevelse.

Harry Potters värld är för övrigt den bäst tolkade i Lego-världen hittills. Allt är mer lekfullt och genialiskt än de ganska torra filmerna och man får nästan lite av känslan från de härligt berättade böckerna när man hela tiden överraskas av hur magin används. Leaky Cauldron fungerar som hub-värld från vilken man sedan väljer vad man vill göra härnäst. Kanske spendera sina surt förvärvade Lego-slantar, spel om någon bana för att hitta missade hemligheter eller fortsätta i storyn.

Totalt finns 167 figurer att låsa upp, vilket täcker upp praktiskt taget varenda lite figur som någon haft en replik (eller inte haft det) i böckerna. Det inkluderar såklart Harry, Ron och Hermione, men även självgode Malfoy, alfen Dobby och till och med Buckbeat. Alla har de sina unika egenskaper och förmågor, vilket gör att man kan behöva spela om passager flera gånger helt enkelt för att varje figur inte kan allt som krävs för att hitta allt på alla banor.

Även om det är ett väl tilltaget innehåll, är det nog ingen som tror att det här är det sista Lego Harry Potter-spelet. Lego Harry Potter: Years 1-4 kommer självfallet följas av ett spel med kapitel 5-7 och/eller ett komplett spel med samtliga delar. Man kan mönstret så väl vid det här laget att åtminstone jag känner att jag skulle vilja ha rubbet direkt, vilket gör att jag känner att det här inte är ett fullständigt spel.

Som vanligt när det gäller Lego-spelen är de som allra bäst tillsammans med en kompis, och det gäller även detta. TT Games har tagit tillbaka flera av de goda idéer man lanserade i Lego Indiana Jones 2: The Adventure Continues som att skärmen delas på två när du och dina medspelare går åt varsitt håll. Tyvärr går det inte att spela co-op online, vilket känns som en rejäl miss.

Här finns även banbyggarverktyget som låter dig skapa dina egna världar, men återigen med brasklappen att man inte kan dela med sig av mästerverken till andra. Att lägga ned otaliga timmar för att någon polare på besök kanske ska hinna testa spelet känns ganska fattigt och dödar funktionens potential.

Lego-spelen blir aldrig tråkiga, så är det bara, och Lego Harry Potter: Years 1-4 är inget undantag. Det är dessutom faktiskt nog nästan roligare för de lite äldre än för de yngsta. Men det svårt att säga att någon ska köpa det här istället för exempelvis Lego Star Wars: The Complete Saga. Lego-spelen är snarlika spelmässigt och i slutändan handlar det mest om vilket universum man vill ha tolkat i dansk plast. Och så länge svaret inte är "Indiana Jones" kan du vara säker på att ha riktigt kul.

Lego Harry Potter: Years 1-4Lego Harry Potter: Years 1-4Lego Harry Potter: Years 1-4Lego Harry Potter: Years 1-4
7 / 10
+