Guybrush: How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck could chuck wood?
Snickare: A woodchuck would chuck no amount of wood since a woodchuck can't chuck wood.
Guybrush: But if a woodchuck could chuck and would chuck some amount of wood, what amount of wood would a woodchuck chuck?
Snickare: Even if a woodchuck could chuck wood and even if a woodchuck would chuck wood, should a woodchuck chuck wood?
Guybrush: A woodchuck should chuck wood if a woodchuck could chuck wood, as long as a woodchuck would chuck wood.
Snickare: Oh shut up.

Jag har bara spelat Monkey Island 2 Special Edition: LeChuck's Revenge två minuter när jag släntrar in hos Scabb Islands egen lilla snickargubbe, specialiserad på träben (hey, det är en piratvärld man spelar i). Ovanstående helt obetalbara replikskifte utspelar sig och sätter an stämningen direkt. Här ska piratas som aldrig förr.

Monkey Island 2 Special Edition: LeChuck's Revenge är precis som sin föregångare en bild- och ljudmässigt uppdaterad version av det gamla originalet, tänkt att hedra den legendariska äventyrsseriens 20-årsjubileum. Och det håller än. Ron Gilbert, Tim Schafer och Dave Grossman har inte samtliga uppnått legendstatus för intet och de ursmarta replikskiftena lockar ständigt till gapskratt.

Antihjälten Guybrush Threepwood börjar sitt äventyr hängande i ett stort hål med en kista i handen, då han börjar berätta den långa historien om hur i hela fridens namn han hamnade i den prekära situationen. Alla som spelat originalet vet vilka galenskaper och långsökta pussel som väntar längre fram under äventyret, men för alla som inte gjort det handlar det om ett klassiskt peka/klicka-äventyr. Allt förlagt till en piratmiljö av det slag som vi bland annat sett i Pirates of the Caribbean-filmerna på senare tid.

En del har gjorts om sedan Secret of Monkey Island - Special Edition släpptes förra året. Det inkluderar bland annat menysystemet och det grafiska, då i synnerhet designen. Menyerna är enklare att använda denna gång, även om viss tillvänjning krävs på konsolerna. Det är lättare att plocka upp och använda föremål, men ingen ska komma och beskylla det för att kännas intuitivt.

Överhuvudtaget känns det som att Lucasarts borde ha kunnat göra mer med ett så sanslöst bra grundmaterial. Här finns småbuggar som att text försvinner om man spelar originalversionen av Monkey Island 2 varje gång spelet autosparas, eller att det extra kommentatorspår som finns inte alltid fungerar helt klockrent. Petitesser för de flesta förmodligen, men firar man 20-årsjubileum med en ny version av en av tidernas största klassiker, kan man vänta sig mer omsorg.

Men nu låter jag förmodligen onödigt gnällig. För trots allt är Monkey Island 2 Special Edition: LeChuck's Revenge riktigt underhållande. Designen är mestadels bättre, musiken underbart orkestrerad och pusslen härligt utmanande att lösa (och ett inbyggt hjälpsystem förhindrar att man någonsin behöver köra tvärfast).

Monkey Island 2 Special Edition: LeChuck's Revenge kan lätt rekommenderas till alla som ännu inte upplevt denna ljuvliga klassiker eller till alla som bara vill uppleva äventyret igen, ännu tjusigare och med bättre ljudkvalitet (det är så bra att man vill köpa det separat), men för att vara den ultimata specialversionen känns den inte riktigt så ultimat som jag hade hoppats på.

Monkey Island 2 Special Edition: LeChuck's RevengeMonkey Island 2 Special Edition: LeChuck's RevengeMonkey Island 2 Special Edition: LeChuck's RevengeMonkey Island 2 Special Edition: LeChuck's Revenge
7 / 10
+
Suverän humor, fantastisk musik, smart menysystem, bra pussel