Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português

RECENSION

DEATHSPANK

Är du en person som inte kan få nog av Monkey Island? Skrattar du åt antihjältar, vita lögner och klumpiga repliker? Gillar du rollspel? Då är Deathspank ett spel för dig. Sophie berättar mer

Det som utmärker hjältar är att de talar sanning, kämpar för det goda och sätter andra främst, oavsett dagsform. Hjältar är alltid heroiska, insatta i världshändelser och karismatiska men även trevligt vältaliga och med huvudet på skaft. Alla hjältar utom Deathspank.

Vad handlar Deathspank om, undrar du säkert. Tja, egentligen är Deathspank ett ganska vanligt actionbetonat rollspel, om det inte vore för en sak - Deathspank. Deathspank är kanske den uslaste hjälte som spelvärlden någonsin skådat. Han är på uppdrag att hitta Artefakten. Varför? Det vet han faktiskt inte själv, annat än att en rödhårig tjej sade åt honom att göra det. Inte måste alla hjältesagor ha en djupare mening än så, väl?

Visst lyckas Deathspank på extremt tafatta sätt göra det han blir ombedd om iklädd lila kalsonger ovanpå sina ringbrynjebrallor, men det går knappast problemfritt. Deathspank är en fumlig, oansvarig och sarkastisk ensamvarg som ofta har svårt att hålla sig till sanningen. Ta gången när han blev överfallen av två orquer (ja, orquer). Vid återberättandet av den spännande händelsen blev han påhoppad av en hel armé som brutalt slog ned honom, men utelämnade detaljerna att han blev bestulen på allt han ägde (som omgående slängdes i en container av förövarna).

Deathspank är en riktig liten pärla sprungen ur det geniala kraniet som tillhör Ron Gilbert. Ron, som är en riktig komedivirtuos, är känd för sitt arbete med spelen Maniac Mansion, Secret of Monkey Island och Monkey Island 2: LeChuck's Revenge. Snärtig dialog och sjuka skämt är hans främsta vapen, och när du skrattar gott åt det nyligen utkomna Monkey Island 2 Special Edition: LeChuck's Revenge är det Ron Gilberts författarskap som står bakom.

Att Ron Gilbert har Monkey Island-skämten i blodet märks fortfarande, även när man spelar Deathspank. Deathspank är nämligen ett drygt spel där bajs, transvestit-äventyrare, gudomligt bacon och sura tacokrängande psykologistuderande avhandlas av bara farten. Det är en snabb, skrattframkallande och stundtals riktigt knäpp handling och dialog som utgör Deathspanks ryggrad. De som gillar den friska humor som fanns i Lucas Arts spel när det begav sig, kommer antagligen att känna sig som hemma i rollen som Deathspank.

Även om dialogen flirtar ordentligt med Monkey Island-stuket är spelets gameplay mer uppbyggt som systemet i Diablo och Baldur's Gate. Spelet är actionbetonat där Deathspank smiskar alltifrån demoner till dumma höns med hjälp av sin omfattande vapenarsenal. Deathspank kan gå upp i level och du får välja vad han ska bli bättre på och du samlar på dig utrustning som du kan matcha för bästa effekt. Självklart stöter du på en del rikedomar som du kan använda för att köpa magiska drycker, amuletter och annat som kan hjälpa Deathspank på sitt äventyr.

1200 Microsoftpoäng kan verka dyrt för ett Xbox Live Arcade/PSN-spel, men Deathspank är ett omfattande spel som gör skäl för pengarna. Om du vill ha ett lättspelat och extremt roligt actionrollspel att pyssla med, då har du hittat den perfekta partnern i Deathspank.

DeathspankDeathspankDeathspankDeathspank
8 / 10
+