Lord of the Rings

Lord of the rings

Du har läst boken, sett filmen och lagt pusslet. Nu kan du äntligen få Gandalf att dansa efter egen pipa.

Spelet Lord of the rings (LOTR) är inte en licensprodukt från filmen utan ska bygga direkt på boken. Man får omväxlande styra Frodo, Aragorn och Gandalf via en tredjepersonsvy.

Historien startar som sig bör i Hobsala hemma hos Frodo och Bilbo, där Frodo får uppdraget av Gandalf att föra ringen till Domedagsberget för att förstöra den. När formaliteterna är avklarade så beger man sig ut i grönskan för att hjälpa sina med-hober med diverse göromål. Det är en vattenkvarn som måste lagas, en farbror som måste få sin medicin med mera. Sen ska givetvis huset säljas till en osympatisk släkting (en alltid lika viktig kugge i ett actionspel). Alla dessa uppgifter kan kännas krystade, men är en bra start på spelet och man får lära sig kontrollerna på en smidigt sätt. Nu börjar äntligen färden mot Mordor, med sig har man sina trogna vänner Pippin, Sam och Merry.

Själva handlingen i spelet är enkelspårig, man springer fram längs en utstakad stig/väg/gång och får knappa tillfällen att utforska världen runt omkring. Viss omväxling finns i att man, beroende på uppdrag, varierar mellan att spela om Frodo, Aragorn eller Gandalf. De olika karaktärerna har olika egenskaper och ska kräva olika spelstilar, men till slut handlar det ändå om att hacka för glatta livet. Frodo har endast en käpp att slåss med, men han kan smyga och kasta småsten för att avleda fiendens uppmärksamhet. Han har även Ringen som kan användas för att bli osynlig, men man får akta sig så att Ringen inte förmörkar Frodos sinne för då är han rökt. Aragorn har sitt trogna svärd och får under spelets gång helt utan vidare svärdet Andúril (fd Narsil) och blir då ännu bättre på att hugga orcer. Aragorn är även en baddare på pil och båge och kan ställa till med en hel del elände på avstånd med dessa innan han ger sig på sin motståndare med kallt stål. Gandalf slåss också han först och främst med svärd, men har även möjligheten att kasta trollformler.

Striderna är det som gör spelet, främst när man spelar som Gandalf eller Aragorn. Att jaga bort ringvålnader med en brinnande fackla från en skadad Frodo på Vädertopp eller att som Gandalf tillsammans med de andra i brödraskapet ta sig an ett par fyra meters-troll och en flock orcer är riktigt roligt.

One ring to bring them all, and in the darkness bind them
För alla er som hoppats på att spelet skulle följa boken bättre än filmen; tyvärr, det visar sig att det är lika svårt att bokstavstroget överföra boken till ett spel som det är att göra film av den. Ibland känns det som om de episoder som är med i spelet är de som hoppades över i filmen och viktiga scener från boken som är med i filmen saknas i spelet. Det är möjligt att utvecklarna har låtit bli att göra vissa scener mer dramatiska som man gjort i filmen. Men det är lätt att man kommer ihåg filmens intensitet och känner att samma scen i spelet inte når riktigt ända fram.

Och det är just filmen som är ett av spelets problem. De flesta av oss kopplar filmens estetik till bokens text. Aragorn ska se ut som Viggo Mortensen och Gimli som John Rhys-Davies, inte som nåt annat, det känns fel. Spelmakarna har, som Peter Jackson, tittat noga på Alan Lees och John Howes illustrationer och mycket av miljöerna och stilen från filmen känns ändå igen i spelet. Men det är just filmen som är ett av problemen med spelet. Repliker som i filmen sades med stor dramatik och inlevelse levereras platt och oinspirerat i spelet.

Stackars Tom Bombardil som inte fick plats i filmen får göra rätt för sig i spelet. Iklädd lila rock och hatt svävar han på nåt flummigt sätt genom vegetationen och hjälper hoberna med sånger då de som bäst behöver dem. Toms uppenbarelse gör att man får känslan av att han mer är tagen ut Alice i underlandet än ur Tolkiens böcker.

Förutom bristerna i själva upplägget så är grafiken rätt hyfsad. Karaktärerna i spelet, såväl brödraskapet som övriga, är detaljerade. Orcerna skjuter snygga eldpilar och Ringvålnaderna sprider mörker omkring sig på ett kusligt sätt. Ljudet är varken eller med små ljudeffekter här och där och intetsägande musik.

Spelets kontroll är mycket enkel och intuitiv. Man ser spelet ur en tredjepersonsvy och man styr med den gamla hederliga mus + tangentbordskonfigurationen som idag mer eller mindre blivit standard. Vill man in i inventarielistan pausas spelet så man i lugn och ro kan fylla på hälsa eller välja trollformel. Det är inte så många tangenter att hålla reda på och de som finns lär man sig snabbt.

Kamerakontrollen är inte alltid så smidig som man kanske kunde önska. Speciellt i Morias gångar händer det allt som oftast att kameran hamnar bakom väggen så det enda man ser är en fullskärmsstudie av en grå textur. Att slåss är enkelt, det är bara att hamra på med musen, vänster för att slå och höger för att kasta sten/skjuta pil/kasta trollformler beroende vem man för tillfället spelar. När du slagit din motståndare till marken kan du gå fram till honom och göra slut på hans lidande med en snygg avslutning. Gör du inte det kan han ta sig upp igen och du får visa vem som bestämmer en gång till.

Tyvärr är spelet alldeles för kort. Det tog mig endast en lördag att spela igenom det. Karaktärerna kan här och där hitta mat, svamp, lembas med mera. Denna mat kan sparas och ätas när man börjar sjunga på sista versen, något som ytterliggare bidrar till att spelet blir enkelt.

Spelets handling är rätt enkel, man springer på en väl utstakad väg/stig/gång och ska ta sig förbi de fiender som kommer i ens väg. Fienderna är alldeles för få och det blir sällan riktigt svårt. Det är endast ett fåtal gånger man kan utforska världen något så när fritt. Att utvecklarna, på ett par ställen, lagt till lite problemlösning à la "dra-i-spak" och "flytta-på-låda" känns nästan krystat och utan relevans till handlingen.

Till slut känns det tyvärr som att LOTR är ytterligare en halvhjärtad licensprodukt. Spelet kunde ha blivit bra om producenterna fokuserat på att nå hela vägen fram istället för att snabbt tjäna pengar på Sagan om ringen-hypen före jul.

Till sist kan jag tipsa er som är sugna på spelet om ett fel i manualen. Det står att man skall trycka på SPACE för att göra ett "finishing blow" det ska man inte alls det. Ett sånt slag utdelar man med vänster musknapp när fienden ligger på marken och du står över honom.

Lord of the RingsLord of the RingsLord of the RingsLord of the Rings
5 / 10
+