Formula One 04

Formula One 04

Sony är de enda som får göra officiella Formel 1-spel. Studio Liverpool är vana vid fart sedan Wipeout-tiden, vad tillför de världens dyraste motorsport?

För ett år sedan satt jag och spelade Formula 1 2003 för fulla muggar. Det trivdes jag med då, när jag jagade hundradelar i världens största motorsport. Men nu har det gått ett år sedan dess, och nu när jag sätter mig ner mer årets upplaga kan jag inte låta bli att känna att tiden har sprungit ifrån Sony och deras officiella F1-spel. För det som jag uppskattade för ett år sedan, känns inte alls lika attraktivt idag. Problemet ligger i att evolutionen från förra årets upplaga nästan har uteblivit helt. Självklart ska det fastställas att förra årets spel var både bra och underhållande, och fick mig att spendera många timmar med kontrollen i hand. Dock känner jag hur motivationen stadigt avtar när jag märker att upplevelsen i Formula One 04 är snudd på identisk med den jag fick förra året.

Den stora skillnaden denna gång är att Wipeout-gänget Studio Liverpool har utvecklat ett karriärläge med mycket mer dynamik än vad vi tidigare har hittat i Sonys F1-serie. Inspirationen är som hämtad ur Electronic Arts F1 Career Challenge 99-02 som lanserades förra året. Spelaren ser sig själv som en nykomling i F1-cirkusen. Det börjar så smått med att man får pröva på olika test-lopp för att bevisa sin förmåga på banan. Beroende på hur bra man gör ifrån sig, kommer man sedan att få erbjudande från olika stall. Om man klåpar sig direkt får man snällt vänta tills nästa chans till ett testlopp ges, ända tills ett stall ger en ett kontrakt. Oftast får man börja hos bottengänget Minardi som testförare. Men allt hänger på att man presterar solida resultat och man kan snabbt finna sig i en klart bättre sits. På det sättet arbetar man sig uppåt på karriärsstegen, och med ett par timmar bakom sig kan man snart finna sig hos ett av de största teamen. Det är en till stora delar underhållande resa, men som till en början kan bli både utdragen och händelselös om man misslyckas med att skaffa sig en ordentlig förarplats i ett av stallen. Då förpassas man nämligen till enstaka provkörningar för sitt stall i hopp om att toppa sina tidigare prestationer och kunna stärka sina aktier. Tyvärr kan utmaningen bli lite för mycket i början, och man kan i ren frustration stänga av spelet då det är lätt att hamna i en negativ trend med misslyckade lopp.

En annan nyhet som är tillkommen är det faktum att man kan tävla med andra personer via Sonys bredbandsadapter. Problemet är dock att man bara kan tävla i tider, och inte i riktiga lopp. Annars ser man mest små justeringar och logiska förändringar. Två nya Grand Prix-lopp är tillagda, nämligen de för året nya Shanghai och Bahrain-banorna. Alla förare återfinns i sina respektive stall och samtliga banor är sanningsenligt återgivna. På den negativa sidan finner man en katastrofalt ful presentation, både i spelets menyer som ute på banan. Om man nu har fulla rättigheter till F1 och allt runt omkring borde man väl även använda sig av den grafik man ser på TV, men icke, istället satsar man på ett eget hopkok som inte känns speciellt välarbetat. Man kan även inte låta bli att känna sig lite snuvad på konfekten, om man redan har förra årets spel. Det har inte hänt speciellt mycket av värde förutom det detaljerade karriärläget, och det känns inte helt motiverat att betala 600 kronor för ett karriärläge.

Ljud och grafik är till största delen identiskt med vad vi fick ta del av förra året, något som återigen handikappar allvarligt. Styrningen känns inte riktigt lika direkt som den gjorde i det förra spelet. Över lag är det synd att Studio Liverpool inte har tillfört mer nyheter än de har. Som det är nu känns det mest som en mycket sval uppdatering till ett bra spel.

Formula One 04Formula One 04Formula One 04Formula One 04
6 / 10
+