Madden NFL 11

Madden NFL 11

Jonas Mäki har sin egen pre-season och värmer upp inför NFL-avsparken nästa månad med EA:s senaste upplaga av Madden-serien...

I normala fall skryter utvecklarna, och EA i synnerhet, alltid med hur mycket sportspelen utvecklats sedan det senaste åren. Vilket är lite av ett problem, för sportspelen är idag sanslöst komplexa historier med mer statistik och funktioner än någon människa kan tänkas vilja använda. Undantaget är väl NHL-serien som tack vare att hockey är en förhållandevis liten sport i rika länder, fortfarande känns riktigt lättillgängligt.

Det här vet EA mycket väl om, och inför Madden NFL 11 har man basunerat ut ett lite annorlunda budskap, nämligen att det ska vara mer lättspelat än någonsin. De stora nyheterna är därför Gameflow, en funktion som kortar ned tiden du behöver spendera i din playbook där du omsorgsfullt sparat dina favoritspel. Istället plockas ett defensivt och offensivt spel ut åt dig, som dessutom ofta känns riktigt bra, varpå man kan sätta igång att spela.

Skulle man få ett man inte är nöjd med, använder man audible-funktionen för att snabbt ställa in saker mer som man vill ha det. Det här är naturligtvis inget som riktiga hardcore-fans kommer att gilla, och går därför att välja bort. Jag som helst spelar Minnesota Vikings med åldermannen Brett Favre i spetsen gillar dock det enklare upplägget som ger mig mer speltid och mindre menytid.

Men förenklingarna stannar inte där, utan EA har helt bantat bort knappar för att förlita sig på de dubbla analogerna. Därmed har egentligen ganska ologiska funktioner som exempelvis en turboknapp (varför skulle man någonsin välja att inte spurta som reciever framför mållinjen egentligen?) försvunnit. Nu är man så snabb som man är, och vill man kuta långsammare så tiltar man bara lite mindre på analogspaken.

Problemet med dessa extremdjupa sportspel är att det ibland kan ta månader innan man verkligen fått grepp om alla finesser som finns tillgängliga, och faktiskt ser hur mycket de påverkar spelet. På det sättet känns det skönt att EA själva nu alltså tycks anse att det gått lite överstyr, men jag kan ändå inte låta bli att skaka av mig känslan av att den stora nya grejen till årets upplaga är förenklingar som man under åratal av förfining lagt till spelserien.

Det är såklart ett direkt resultat av att EA praktiskt taget köpt upp ensamrätten till all amerikansk fotboll värd namnet. Man behöver inte anstränga sig som om man hade en hård konkurrent att slåss emot, och då räcker det att man förenklar spelet och kastar ut enerverande tråkmånsen Tom Hammond från kommentatorsbåset (ersatt av betydligt vassare Gus Johnson) för att ha en fullödig uppföljare.

Det skulle aldrig gå i FIFA-serien eller NBA, där konkurrensen är så brutalt mycket hårdare. Jag hade hellre sett att EA en gång för alla verkligen tog itu med de buggar som alltid finns på planen. Vi snackar bland annat bollar som studsar märkligt och animationer som inte används vid rätt tillfälle. Inga stora problem, men det är gräsligt störigt när en viktig pass blir incomplete på grund av brister i spelsystemet snarare än svikande kastarm från Favre.

Madden NFL 11 är fortfarande roligt att spela och nästa löjligt innehållsrikt. När finns såklart det matiga franchise-läge som kan spelas både online och offline, fyllt med trades, skador och annat som påverkar säsongen och ger den oväntade inslag. Det går även att spela tre mot tre denna gång, vilket fungerar utmärkt om man är riktigt samspelt.

Här finns även Madden Moments, det småfåniga Superstar-läget samt originella Ultimate Team (som vi dock fick en försmak av nedladdningsbart till Madden NFL 10) där det gäller att köpa samlarkort att spela med. Antingen för pengar man spelar ihop, eller för den late/rike för riktiga pengar som man växlar in mot Madden-valuta för att snabbt köpa allt det bästa.

Madden NFL 11 är i slutändan en sedvanligt grym spelupplevelse, där de största förändringarna dock består av att EA skonar oss från de nyheter man lagt till under det senaste året. Även om det faktiskt gör spelet mer snabbspelat och även roligare, så visar det också samtidigt på hur lite som egentligen händer spelmässigt med Madden-serien från år till år och gör att den som bara vill kasta lite "pigskin" med polarna i TV-soffan lika gärna kan nöja sig med fjolårsversionen.

Madden NFL 11Madden NFL 11Madden NFL 11Madden NFL 11
7 / 10
+