Let's Golf 2

Let's Golf 2

Saknar du också de där gamla golfspelen med mätare och deformerade supersöta avatarer i kortbyxor? Det har Viktor Eriksson också gjort och nu är äntligen Let's Golf 2 här

Golf-spelen har under de senaste åren fallit offer för en av spelvärldens mest ihärdiga trender. Rörelsekontrollen. Eller offer är väl ett ganska hårt ord. Golf är faktiskt en av få spelformer där kontrollerna inte känts påklistrade eller särskilt "gimmikia". Att låta en stav utgöra golfklubba och vardagsrummet green kändes faktiskt riktigt naturligt. Vilket kanske i och för sig har att göra med att golf är en lika plastig sport som den kontroll vi hållit i. Dock har något gått förlorat i och med att Tiger och resten av gänget lämnat styrkemätare och grovförenklade sikten i det förgångna. Arkadgolfen som vi minns den är inte mer än historisk kuriosa som snabbt lämnas i dammet från framtiden som kör vidare. Därför känns det riktigt befriande och trevligt när Let's Golf 2 laddas över till min Iphone och tar mig tillbaka till en tid (som egentligen inte var för länge sedan) jag trodde var död och begraven.

I Let's Golf 2 är allt trevligt, gemytligt och sympatiskt. Från de sockerdoppade och cartooniga golfarna, till de lummiga tivoligreensen och det hjälpsamma men matiga karriärläget. Golfen spelas enligt en drös med mätare där du ställer in stryka, spin, sikte, solstillestånd med mycket, mycket mera. Det är befriande på ett naivt och nästan ompysslande sätt som Let's Golf-serien tillsammans med Super Mario Golf gjort till sitt signum. Där många känner sig utestängda av traditionella "riktiga" golfspel, så är Let's Golf 2 en gatufest dit alla är inbjudna. En jämförelse mellan vanlig golf och minigolf är nästan på sin plats.

Därmed inte sagt att Let's Golf 2 skulle vara en ytlig upplevelse. Tvärtom, det är så djupt att du riskerar få svindel när du inser det själv. Det redan nämnda karriärläget är enormt och galleriet med karaktärer att spela med är otroligt varierat. Särskilt då varje karaktär kommer med sina egna små specialförmågor att lyfta upp sitt spel med. Lägg 108 stycken håll på det och så har du en del att göra. Synd bara att alla förstås inte är lika roliga, men det är nästan smällar som man är villig och ta när resten håller så pass hög nivå.

Ett sista omnämnande skall också ges till den bedårande grafiken. Inte för att den är särskilt estetiskt tilltalande, utan för att den visar på vilket riktigt litet kraftpaket som Iphonen faktiskt är. Enligt uppgifter skall det därtill se ännu bättre ut på Iphone 4.

Oj, det var väldigt mycket beröm känner förmodligen du då. Är det till och med bättre än Tiger Woods PGA Tour 11? Ifall du har en liknande fråga så ska du nog se det som att båda spelen är golf från två olika skolor. Däremot har Let's Golf 2 ett extra trumfkort på sin sida. Det är bärbart.

Let's Golf 2Let's Golf 2Let's Golf 2Let's Golf 2
8 / 10
+