I den allt mer tilltagande ström av gyrostyrda-spel som rinner ut över Apples-konsoler så är Chopper 2 ett av de mer ovälkomna. Att styra en helikopter med ett gyro är förstås helt givet på förhand och i grund och botten har spelet all potential i världen att bli ett fullt dugligt tidsfördriv. Problemet är dock att Chopper 2 är ett spel som inte verkar vara så suget på att bli spelat.
I Chopper 2 så spelar du en helikopter. Så långt allt gott. Du koptrar runt, förlåt, längs med ett två dimensionellt plan, räddar goda soldater och skjuter ner onda. Varken mer eller mindre. Kontrollen fungerar skapligt när det bara handlar om att glida fram längs terrängen, även om känslighetsnivån stundom tycks pendla. Du vinklar Iphonen som en balansbräda och iväg bär det.
Problemet är att när mer avancerade manövrar skall utföras så som skjutande, bombande och så vidare. Då ska också fingrarna vara med. Det här är förstås en situation som nära på alla Iphone-spel tvingas ta ställning till förr eller senare. I Chopper 2's fall så är dock designvalen helt åt skogen. Funktioner och knappar sitter mitt i smeten av händelsernas centrum vilket gör att dina fingrar jämt och ständigt är i vägen. Något som därtill görs svårare av den oproportionerliga grafiken som blandar stora ödemiljöer där mer viktig rekvisita är så mikroskopisk och anonym att den lätt förväxlas med smuts på skärmen.
Grafiskt är det rent ut sagt gräsligt bortom all rim och reson. Det ser ut som de ratade arbetsproverna till CGI-scenerna i Johnny Quest. Betongbunkrar har mer själ än det färglösa, tomma och genom fula visuella Guantanamo som är Chopper 2.
Utvecklarna låter dock hälsa att upplevelsen blir "kanon" ifall man kopplar sin Iphone till sin Ipad och slutligen kopplar den till sin HD-TV. Vilket är en helt enormt urbota dum förklaring då utvecklarna själva erkänner att det är en ofullständig upplevelse som de lurat på dig. Det är inte okej någonstans. Gör om. Gör rätt.