Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
FacebookFacebook
RECENSION

KUNG FU RIDER

En japansk man och hans kvinnliga sidekick jagas av kinesmaffian och flyr på bästa sätt de kan - med en kontorsstol. Kung Fu Riders koncept låter briljant men själva upplevelsen faller platt


Upplägget är faktiskt älskvärt knäpproligt: kontorsslaven Tobio och hans lättklädda assistent Karin jagas av den kinesiska maffian (av någon väldigt vag anledning) och de flyr genom att åka nedför Kinas gator på en kontorsstol. En icke-logik jag mer än gärna skriver under på.

Se upp i backen, tusen kulhål i nacken alltså, och Kung Fu Rider är ett racingspel blandad med märklig humor. Längs med vägarna väntar både fysiska hinder som marknadsstånd och slarvigt parkerade bilar, för att inte tala om triaderna själva som svingar nävar och bo-stavar mot dig.

Kung Fu Rider styrs med Move-kontrollen och jag kan inte hitta en vettig anledning till detta överhuvudtaget. Du pekar handkontrollen mot skärmen och skakar den upp och ned för att accelerera. Svängar styrs genom vridningar och du kan även hoppa genom en snärtande rörelse. Din stolförare kan också sparkas och slåss under sina åkturer, vilket (helst) görs med tummen och Move-knappen. Du kan också ducka, vilket aktiverar en rätt komisk animation där huvudfiguren gapar med sitt upp-och-ned-vända ansikte mot dig. I denna pose kan du rulla oskadd under exempelvis långtradare.

Allt detta fungerar mer eller mindre dåligt och hade kunnat lösas galant med en vanlig handkontroll. Nu har jag inte spelat alltför många spel där en kontorsstol varit det huvudsakliga färdmedlet så genren är väl up for grabs för vem som än ger sig på den. Kart-spelen ligger dock rätt nära och där fungerar en vanlig handkontroll bäst.

När jag susar nedför Kinas gator känns det väldigt otympligt att svänga och ett ständigt problem är att spelet misstolkar mina försök till acceleration som ett hopp, och vice versa. Detta kan förstås bli fatalt om du måste undvika räcken, bord och trafikskyltar så räkna med många orättvisa krockar.

Krockandet hade jag för övrigt kunnat ta om det inte var så otroligt snålt med checkpoints i banorna. Antalet vurpor du får lov att göra innan du måste börja om banan är dessutom begränsade, så frustration är förstås oundviklig.

Det är nästan pinsamt hur repetitivt Kung Fu Rider är och allra tydligast blir det när du startar och avslutar banorna. Då yttrar nämligen Tobio eller Karin exakt samma fras, till exakt samma animation. Billigt, så till den milda grad att jag tror att jag spelar ett risigt arkadspel från tidigt 90-tal.

När vi ändå är inne på det grafiska ser Kung Fu Rider dock helt okej ut. Den som tittar på spelet vid sidan om ser ett rätt intressant kaos med god fartkänsla och stabil skärmuppdatering. Miljöerna är fulla av stadsliv och det pirrar åtminstone lite i magen under de högsta hoppen med kontorsstolen. Grafiken är dock det enda som verkligen får godkänt i Kung Fu Rider. Det är ännu ett i raden av den ärligt talat undermåliga första vågen Move-spel och inget du bör lägga pengarna på. Skaffa Modnation Racers eller Joe Danger i stället.

Detta är en annons:
Detta är en annons:
Kung Fu RiderKung Fu RiderKung Fu RiderKung Fu Rider
04 Gamereactor Sverige
4 / 10
+
Knäpprolig idé, hygglig grafik
-
Extremt repetitivt, flamsig spelkontroll, alldeles för fattigt, inga checkpoints
Detta är en annons: