Tetris Party Deluxe

Tetris Party Deluxe

Ett återutgivet Wiiware-spel dyker upp för en dyrare peng till Wii och Nintendo DS. Sophie har pusslat i Tetris Party Deluxe

Många anser att allt som hade med den forna Sovjetunionen var ren och skär skit. Jag är i princip övertygad om ovanstående, med ett litet undantag. Undantaget består av Sovjets kanske största exportvara, en pärla bland pärlor. Självklart pratar jag om pusselspelens otvivelaktiga urfader - Tetris.

Sedan Tetris släpptes i mitten på det pudelfrilliga 80-talet, har Alexey Pajitnovs superskapelse kommit ut till otaliga format och dessutom i otaliga versioner. Lustigt nog kan man spela Tetris på flera olika sätt, vilket var och varannan utvecklare som har fått ta del av kakan försök sig på. Det är inte alltid det blir bra med att försöka uppfinna hjulet en gång till, med Hudson gör ett försök med Tetris Party Deluxe till Wii och Nintendo DS.

Om du känner igen namnet Tetris Party Deluxe, har du huvudet på skaft. Tetris Party Deluxe har redan släppts, fast i en något nedbantad version, till Wiiware för två år sedan. Tetris Party var faktiskt en trevlig Tetris-version, och att Tetris Party Deluxe skulle vara sämre känns mycket osannolikt.

Visst kan det tyckas lite billigt av Hudson att återutge ett Wiiware-spel, speciellt när skillnaderna är så få och det befintliga materialet borde ha polerats mer än vad det har. Skillnaden mellan de två versionerna är, förutom priset, några ytterligare spellägen i Deluxe-versionen. Av de sex tillagda spellägena i Deluxe-versionen finns det några gamla klassiker som underhåller, några som känns helt överflödiga och några mediokra. De två lägen som jag uppskattar mest är bomblissläget, där bomber kan skapa intensiva kedjereaktioner, samt co-op vs co-op där du och en kompis kan möta ett till par som är sugna på att visa vem som kan pussla bäst.

Något som känns som ett riktigt bakslag med Tetris Party Deluxe är att onlinespelandet är så löjligt begränsat. Det spelläge som kan spelas online är Tetris i sin enklaste form. Det gäller att lyckas få bort så många linjer som möjligt mot din motspelare, helt enkelt. Jag förstår inte varför det är så, men dumt är det med tanke på de många spellägena som faktiskt finns tillgängliga som skulle kunnat bidra till ytterligare speltimmar. Det som däremot är bra med onlinelägena är att ägare av Wiiware-versionen och Wii-spelet kan spela ihop utan krusiduller.

Fördelen med pusselspel som Tetris är att de inte behöver en glassig yta för att kunna avnjutas till fullo. Jag måste dock påstå att Hudson kunde ha gjort lite mer med presentationen av Tetris Party Deluxe än vad de gjort. Varje spelläge har endast ett ständigt loopande ljudspår och en statisk bakgrundsbild, så att önska lite mer inom grafikområdet är inte småaktigt alls till både Wii- och DS-versionerna.

Gnäll till trots är Tetris Party Deluxe en okej Tetris-version. Jag gillar de flesta spellägena, och att det går att spela multiplayer på så många olika vis. Dock så är prishöjningen för sex ytterligare spellägen inte riktigt motiverad. Jag anser att man lika gärna kan skaffa sig Wiiware-spelet i första hand. Tetris Party Deluxe släpps ju till både Wii och DS, och Wii-versionen är bättre än DS-versionen utan några som helst tivel. Om du däremot söker efter ett klockrent Tetris-spel till din DS ska du skaffa Tetris DS istället.

Tetris Party DeluxeTetris Party DeluxeTetris Party DeluxeTetris Party Deluxe
6 / 10
+