Dance! It's your Stage

Dance! It's your Stage

Redaktionens egen tango-finne har svängt runt på det digitala dansgolvet i Dance! It's your Stage, och är nu redo att sätta ett betyg...

Än idag kan jag tycka att det är kul att studsa runt på en dansmatta med ett ex av Dancing Stage snurrandes i valfri konsol, för att taktfast försöka pricka pilarna som ger poäng. I kölvattnet av Konamis trendsättande spel har det dock kommit en rad liknande dansspel som inte ska spelas med matta, däribland Boom Boom Rocket och Go! Go! Break Steady.

Det är i denna kategori vi ska sortera in Dance! It's your Stage. Ett dansspel där man ska utsmycka sin dansare (välj bland sex valbara) med någon av runt 300 accessoarer och plagg att pimpa sin figur med. Därefter gäller det att göra grymma moves, på mindre gatuscener för att senare slå sig in i de finare salongerna.

Självfallet är det ingen slump att den här typen av spel är så populär just nu, då en rad framgångsrika dansprogram som Let's Dance (och framför allt dess utrikiska förlaga Dancing with the Stars) och So You Think You Can Dance just nu visas på TV. Samtidigt gör spel som Just Dance succé på topplistorna och runt hörnet väntar Sonys Singstar Dance, Michael Jackson: The Experience samt Kinect-liret Dance Central.

Dans är hett helt enkelt. Dance! It's your Stage spelas ungefär som Dancing Stage, med skillnaden att man använder analogspakarna till att pricka in pilarna. Dessutom finns här ett system liknande Star Power-varianten från Guitar Hero som kan aktiveras för feta bonuspäng med ett tryck på R-triggern.

Ambitionen har varit hög hos utvecklaren Sproing under utvecklingen och bland annat finns här 20 låtar att skaka rumpa till, varav alla faktiskt är skapade specifikt för spelet. Knappast några beats man vill ta med i sin mp3-spelare, men de fyller sitt syfte i spelet. Men tyvärr har Sproing strävat alldeles för mycket efter att göra Dance! It's your Stage alldeles för casual och svårighetsgraden är därför skruvat till en bottennivå där ingen bör ha några som helst problem att dansa sig igenom spelet på under två timmar.

Kvar finns multiplayer-möjligheter för upp till fyra personer med, eller kanske ännu hellre utan, rytmen i blodet. Men eftersom svårighetsgraden är så lågt ställd känns det oftare som otur snarare bristande skicklighet när man förlorar. Man blir helt enkelt inte nog engagerad för att verkligen vilja försöka.

Sägas ska väl att Dance! It's your Stage faktiskt kan spelas med matta om man vill. Vilket dock inte förändrar problematiken med att spelet dels är alldeles för lätt och framför allt är optimerat just för att spelas med en handkontroll. Pilarnas ordning är inte bra nog för att ge den där känslan av att man faktiskt dansar som man får från framför allt Dancing Stage.

För 800 Microsoft-poäng (drygt 90 kronor) känns Dance! It's your Stage helt enkelt inte speciellt prisvärt. Det snällaste man kan säga är att det har relativt enkla achievements att plocka för alla jägare därute. Övriga gör bäst i att skaffa sig en dansmatta och ett Dancing Stage istället som nu finns att hitta för en billig penning. Då får man ett bättre spel med bättre musik och mycket mer innehåll.

Dance! It's your StageDance! It's your StageDance! It's your StageDance! It's your Stage
04 Gamereactor Sverige
4 / 10