Jimmy är förbannad, det vet alla Playstation 3-ägare som spelat Mafia II eftersom historien Betrayal of Jimmy släpptes exklusivt till formatet. Det spelar dock ingen större roll för nya expansionen Jimmy's Vendetta, där Jimmy nu ska utkräva hämnd runt i Empire City. Det är nämligen mer utformat som en serie miniuppdrag liknande de sidospår man stöter på i spel som Grand theft Auto: San Andreas och Saints Row 2, och har egentligen ingen story att tala om.
Istället beskriver 2K Czech expansionen som arkadversionen av Mafia II där topplistor prioriteras framför dialog, och snabba avtryckarfingar är viktigare än att fatta rätt beslut. Totalt sett innehåller Jimmy's Vendetta 30 miniuppdrag som exempelvis kan gå ut på att avrätta någon, köra bil snabbt, dela ut stryk, spränga byggnader eller stjäla en viktig kärra.
Du startar Jimmy's Vendetta från spelets startmeny och kastas ut på en karta med roterande ikoner som talar om var du bör åka för att starta uppdragen. Det finns helt tiden 1-2 uppdrag att välja på, ofta förlagda långt ifrån varandra så man ska behöva köra länge. Förmodligen för att ge en falsk känsla av att expansionen räcker längre tid än den faktiskt gör, trots att det mest bara skapar frustration.
Väl framme vid en ikon får du välja om du vill anta uppdraget varpå en timer startar. Sedan gäller det att snabbt lyckas med det man ska göra, pricka med välriktade skott och inte dabba sig i onödan. Väl utfört bör man kunna få en fin plats på highscore-listan, vilket 2K Czech hoppas ska sporra dig att vilja spela om och om igen för att gama åt dig riktiga finpoäng och dänga polarna på kompislistan.
Alla som klagade på att det fanns för lite att göra i Mafia II, att man mest åkte från uppdrag till uppdrag, kommer troligen att gilla Jimmy's Vendetta. Till skillnad från Vito har Jimmy massor av saker för sig i det ena uppdraget mer spektakulärt än det andra. Det finns heller inte direkt några konsekvenser av vad man gör, vilket leder till att jag utan att jag tänkte på det började spela mycket mer som man gör i framför allt Grand Theft Auto.
Jag skjuter glatt in i folkmassor, massakrerar folk med bil på trottoarkanten och kör som en total vilde överallt, som att polisen knappt fanns eller åtminstone var decimerad till något man mest kan ta på skoj. Det känns som att 2KCzech övervägt att ha dessa valfria uppdrag i Mafia II, men valt att ta bort dem för att göra storyn mer trovärdig. Och istället för Vito blir det nu alltså Jimmy som får chansen att visa vad Empire Bay verkligen går för.
Jag hör till dem som verkligen gillade spelkontrollen i Mafia II och hade inga problem med varken animationer eller cover-systemet. Men något Gears of War är det inte, och det märks då vissa uppdrag bitvis kan bli hysteriskt svåra. Förmodligen ytterst omedvetet från utvecklarnas sida, där man snarare motarbetas av spelkontroll eller korkade fiender mer än den tänkta utmaningen. På samma sätt kan fienden ibland begå hysteriska misstag som att själva spränga de bensinmackar man får i uppdrag att förstöra under ett av de 30 uppdragen.
Jimmy's Vendetta kan möjligen rekommenderas till dig som köpte Mafia II, inte brydde dig om storyn, längtade efter större valfrihet och verkligen älskade spelsystemet. För alla andra känns det mest lite malplacerat och som något helt annat än vad det välskrivna Mafia II stod för.