Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
FacebookFacebook
RECENSION

DEAD RISING 2

Dead Rising får en putsad uppföljare och Elfving har njutit av zombieslakt av hög rang. Ett rejält järnrör kan slå hela världen (och 924 323 zombies) med häpnad...


Jag jobbade på casino ett år. Bland heltäckningsmattor och ständiga pling från spelautomaterna vandrade jag omkring i röd uniform och kände mig allmänt odöd. På nattpassen började även gästerna visa zombie-symptom: apati när de spelade, aggressivitet när de förlorade. För mig fungerar Dead Rising 2 som retroaktiv företagsvård av högsta kvalitet.

Erfarenhet av slitiga serviceyrken är dock inget krav för att kunna känna en viss skamsen tillfredställelse av att mosa drivor av zombies. Du är Chuck Greene, MC-frälst våghals, som blivit falskt anklagad för att ha släppt ut odöda i spelstaden Fortune City. Under tre dagar ska ditt namn rentvås, zombieskallar knackas och zombie-medicin till din dotter hittas.

Hanteringen av odöda utgår från ett "safe house" där du och några överlevande väntar på militär undsättning. Armén ska anlända inom 72 timmar, får jag reda på, och jag har alltid möjlighet att kolla min armbandsklocka för att se hur nära räddningen är. Handlingen är som sist uppdelad i kapitel och skulle ett centralt uppdrag misslyckas möts du av texten "the truth has vanished" och du får aldrig reda på hur spelet egentligen slutar - om du inte fortsätter från senaste sparpunkten vill säga.

Detta ger en viss nerv i spelet - eller irritation beroende på vilket humör man är på - och det blir inte mindre stressigt av att dottern Katey som sagt behöver serveras medicinen Zombrex för sin zombiessjuka. Denna måste dessutom ges vid ett specifikt klockslag och hittar du ingen ligger ungen risigt till...

Olika uppdrag skickar dig till Fortune Citys casinon och gallerior som förstås är infesterade av zombies. Kötthögarna är av alla möjliga typer: män, kvinnor, svarta, vita. Vissa har croupier-kläder på sig och vissa står fortfarande som... tja, zombies, vid spelautomaterna och väntar på utdelning. Först när jag kommer nära blir de intresserade av min lekamen och kastar sig mot min möra nacke för några tugg.

Chuck är långt från försvarslös dock och precis allt i Fortune City kan användas som vapen. Inom någon minut har jag redan hunnit vifta en slägga, klädhängare, ketchupflaska, jaktkniv och en elgitarr mot fienderna och man baxnar nästan över den enorma variation som finns. Skjutvapnen går att sikta med i ett över axeln-perspektiv och det går betydligt smidigare nu än i förra spelet. Jag växlar vapen med en knapptryckning och det gäller att bära med sig en väl avvägd arsenal av tunga saker och mat som återställer hälsan.

Lite överallt i Fortune City finns också "maintenance rooms" där Chuck kan kombinera olika föremål för att skapa extra effektiva vapen - en sadistisk snickerboa, helt enkelt. Det första jag konstruerar är en enkel mix av ett basebollträ och en näve spik vilket hugger halvdussinet zombies åt gången. Bra att ha, hoppfallera. "Dynameat", en kombination av kött och sprängmedel, är en annan favorit och med ett glatt hoppfallerej låter jag blodet spruta över skärmen. Användning av kombo-vapnen ger mer "PP", en slags erfarenhetspoäng som gör Chuck starkare, uthålligare, bättre på att kasta och så vidare.

Jag uppskattar hur logiskt upplagt är vad gäller vapenplaceringen. Jag kommer på mig själv med att instinktivt hålla ögonen öppna efter byggarbeten eller restauranger, eftersom där borde ju finnas släggor och motorsågar, respektive köttknivar och mat som återställer hälsan. Jag undviker leksaksaffärerna, åtminstone vad gäller vapenjakt, men med de gigantiska mjukdjuren lockar de åtminstone till skratt.

Assistans fås också av de överlevande som hittas lite varstans. Jag har mycket roligt när morska afroamerikanskan LaShawndra och bakfulla strippan Kristin ansluter sig till mig. De tjuter alla på sitt sätt när vi nitar zombies och kaoset på skärmen är obetalbart - särskilt med tanke på att Chuck just svidat om till bara hjärtmönstrade kalsonger.

Dead Rising 2 genomsyras ju precis som första spelet av en rejäl portion svart humor. Det är svårt att inte flina när du iklädd en gigantisk djurmaskotkostym trycker en trafikkon över huvudet på en zombie iklädd croupier-kläder. Visst blir det våldsamt - ben kapas och huvuden får smaka på elborr - men känslan när man smackar zombies påminner mer om att smälla flugor än människor.

Chucks TV-show "Terror is Reality" kan nås via huvudmenyn och här äntrar du och upp till tre onlinemotståndare en zombieproppad arena, som tagen från American Gladiators. På vapenbestyckade motorcyklar och stora hamsterbollar rullar du omkring och ska slakta zombiehorderna. Ett lättsamt och roligt spelläge med stor skadeglädje över kluvna monster och rammade vänner.

Dead Rising 2 kräver dock tålamod. Spelets största svaghet är att sparfunktionen (fortfarande) inte är tillfredställande, trots att man nu har mer än en sparfil att tillgå. Checkpoints existerar inte utan du måste hitta en toalett för att spara din framfart. Kombinerat med nästan minutlånga laddningstider kan detta dasskrav bli riktigt frusterande.

Pallar du dessa prövningar väntar ett härligt humoristiskt, varierat och klafsigt zombiespel som dessutom har en finfin story och till och med en gnutta mänsklighet. Dead Rising 2 förfinar konceptet från föregångaren med bravur och nya utvecklaren Blue Castle Games har verkligen greppat konceptet. Förvänta dig ett casinobesök som inte gör dig pank, men som lär få dig att glömma vad klockan är...

Dead Rising 2Dead Rising 2Dead Rising 2Dead Rising 2
08 Gamereactor Sverige
8 / 10
+
Varierad action, härlig humor, massvis av zombies, bra story, bra ljud
-
Inga checkpoints, gott om laddningstider

Medlemsrecensioner

  • AG Jati
    Det är inte lätt då man måste livnära sig på att döda zombies med ett stycke spikar, dricka ohälsosamma mängder apelsinjuice, köra runt ett varuhus... 8/10
  • ovesmedberg
    Spelad version: PS3/PAL Välkommen till Fortune City. Chuck Greene är på uppdrag för att rädda sin smittade dotter & fly staden med livet i... 5/10
  • left4lover
    När jag spela detta spel vart jag så extremt förvånad av hur varierat det var med över 500 vapen!!man kan använda allting man hittar åh nej jag har... 9/10
Detta är en annons:
BETA +