Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      The Last Airbender

The Last Airbender

Årets sämsta film blir årets bästa filmspel! Eller inte? Eller, jo? Eller nä? Viktor har hur som helst böjt luften (hö, hö) och sitter inne med svaret

Okej, för det första. Inför den här recensionen kunde jag nästan ingenting om Avatar: The Last Airbender. Så därför har jag också gjort min research. Några google-sökningar här. Några avsnitt av tv-serien där. Ändock så är jag något av en novis på området. Vilket ni får hålla till tåls med då jag misstänker att de som läser den här recensionen med större intresse, förmodligen är hardcore Last Airbender-fans.

Däremot så vet jag då som nu, detta: Avatar: The Last Airbender är en mycket uppskattad amerikansk kvasi-anime som rönt stora framgångar över hela världen. Regissörsvärldens "one hit wonder" M. Night Shayamaladingdong har nu gjort en live-action-film av serien och på köpet också givit oss det som många kallar årets tveklöst sämsta film. En åsikt som delas av såväl kritiker som de faktiska Avatar: The Last Airbender-fansen. Tänk er nu ett spel på den filmen. Ett licensspel.

Andas. Vi tar det igen. Ett licens-spel på en av årets sämsta filmer som till och med fansen anser är en serievåldtäkt på deras älskade franchise. Det är nog sällan jag sett sämre förutsättningar faktiskt. Möjligen i ett fall där en katt skulle försöka stånga ett X2000-tåg. Så hur spelar resultatet av denna skitstorm då?

Sådär. Helt godkänt egentligen. Ledsen att göra er besvikna. Det är ett spel som replikerar sin förlagas historia om konflikten mellan fyra länder knutna till de fyra elementen jord, eld, vind och vatten. Det tar filmens/seriens nyckelscener och tänjer ut dem till sin allra mest tidsslösande bristningsgräns. Du spelar historien ur perspektiven från de centrala karaktärerna Zuko, Aang och The Blue Spirit. Alla kommer med egna förmågor och små tweakar men är i stort sätt alla offer för en likartad spelupplevelse där du slåss mot fiender och drar i spakar.

Utvecklarna har i vilket fall haft den goda smaken att replikera så mycket som möjligt av Zelda-seriens DS-titlar Phantom Hourglass och Spirit Tracks. Så gott som hela spelet styrs med stylusen och även om det inte är i närheten av så förfinat eller kreativt som i Zelda-spelen så är det ändå funktionellt. Du knackar för att slåss, du drar för att gå, du petar för att dra i spakar och så vidare.

För att vara en DS-titel så är grafiken polerad om än färglöst grynig och anonym. För att inte säga ful och tråkig. Oavsett så duger den. Detsamma gäller för det ihop-tryckta midi-soundtracket som försöker sätta stämningen men egentligen bara fyller på med sandsmak.

Där har vi också problemet med The Last Airbender, spelet alltså. Det är så otroligt grått, så anonymt, så meeh, så ett på dussinet att jag verkligen inte lyckas investera något intresse i det. THQ har lagt ribban betydligt högre en många licensspel därute, men det är ändå tydligt att de satsat på att komma undan med minsta möjliga. För till och med jag som gröngöling i The Last Airbender-universumet inser att THQ inte fattat vad de gjort ett spel om.

The Last AirbenderThe Last AirbenderThe Last AirbenderThe Last Airbender
      5 / 10
      +