Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
FacebookFacebook
RECENSION

PHANTASY STAR PORTABLE 2

Sophie är en av de många gamers som aldrig tröttnar på att spela Phantasy Star-spel online. Nu har hon gett sig i kast med Phantasy Star Portable 2 till PSP


En lilahårig liten brutta står och dansar, en robot övar actionposer och en varulvsliknande kille vinkar uppfodrande. De ser inte kloka ut, men sak samma. Under den kommande timmen kommer vi att utföra stordåd tillsammans. Och kul kommer vi att ha medan vi gör det.

Ända sedan Dreamcast-tiden har jag varit svag för Phantasy Star Online-spelen. Jag vet inte hur många timmar som spenderades med att mata min mag, leta efter roliga vapen och äventyra med mina tre bästa onlinekompisar. Visst, det var repetitivt och nog kunde man banor och fiender utan och innan men det gjorde ingenting. Phantasy Star Online var ett spel som jag njöt av i stora drag att få spela.

Sedan dess har det gått lite upp och ned för Phantasy Star-spelen. Exempelvis var Phantasy Star Online-spelen till Gamecube trevliga, medan Phantasy Star Universe till Playstation 2 och Xbox 360 inte lyckades fånga den där lättheten och charmen på samma sätt. Några bärbara alternativ har dessutom släppts, där Phantasy Star 0 till Nintendo DS var roligt medan Phantasy Star Portable var halvdant - mycket på grund av att möjligheten att spela online gått förlorad.

Phantasy Star-spelen är nu för tiden synonyma med bra onlinespelande, och om just onlinebiten inte finns tillgänglig eller fallerar blir spelet per automatik tråkigt. Mycket beror på att Sega har strävat bort från det som en gång var spelserien Phantasy Star med vettig story och figurer med personlighet, och har sedan lång tid tillbaka befäst det sociala sättet att spela. För att ta ett exempel; Phantasy Star Portables gick inte att spela online. Trots det var spelet ändå uppbyggt kring premisserna för ett onlinespel med en ytlig handling och det där Phantasy Star Online:iga upplägget som egentligen inte alls är lämpat för offlinespelande. Det blev som en kulturkrock, för om spelet inte går att spela online måste man behandla det som ett fullfjädrat rollspel och inte göra det så pass ytligt som onlinerollspelen ändå kommer undan med att vara.

Phantasy Star Portable 2, däremot, har det onlinestöd som föregångaren pinsamt nog saknade när det släpptes till PSP. På egen hand lyfter funktionen hela liret, för det går inte att hävda att solospelarens storyläge är något Oscarsmaterial eller speciellt roligt. Däremot är det kalaskul att hitta asbra vapen, slutföra uppdrag och möta upp med tre andra spelare och tillbringa timmar tillsammans. En fördel är att det inte behövs någon månatlig prenumeration för att spela online som många andra Phantasy Star-spel tidigare har krävt.

Nu strösslar jag beröm över onlinedelen av Phantasy Star Portable 2, men faktum är att nätverkskoden inte är riktigt optimerad. Jag har haft svårt att få spelet att flyta sömlöst, och råkar ofta ut för enerverande laggproblem. Mina kompisar hinner lite för ofta klösa ihjäl en fiende innan jag ens har petat på den, eller så hinner de inte med mig när vi kutar från rum till rum. Det är ibland svårt att hålla ihop gruppen på grund av detta, vilket är ett måste vid bossfighter. Inte heller är menyerna så enkla som jag hade önskat mig, i och med att de innehåller så många undernivåer. Om du exempelvis inte har mappat en dimate tidigare till en knapp i och med att du bara stött på monomates tidigare, tar det för mycket fippel innan man hittar rätt.

Storyläget offline är bästa sättet att grinda på om man inte har orken eller lusten att sälla sig till andra spelare, även om det är tradigt. Handlingen är extremt banal, där du tas om hand av ett frilansande militärgrupp som utgörs av alla klassiska rollspelspastischer till figurer. Mystiska färdigheter, övervägande hot och allmänt elände försöker göra sitt bästa för att piffa till handlingen men allt känns snuskigt förutsägbart att man knappt orkar bemöda sig med att hänga med. Något som däremot är trivsamt med spelet är att du kan importera in din figur från Phantasy Star Portable, men du får vackert lämna dina prylar och din level hemma och börja från noll.

För de som gillat de onlinebaserade Phantasy Star-spelen kommer Phantasy Star Portable att leverera. Okej, nog för att menyerna något ostrukturerade, offlineläget är ruskigt trist och nätverkskoden inte riktigt optimerad, men Phantasy Star Portable 2 gör det som Phantasy Star Online var suverän på; att locka fram den mest kompulsiva samlarfrenesi som kan drabba en gamer.

Detta är en annons:
Detta är en annons:
Phantasy Star Portable 2Phantasy Star Portable 2Phantasy Star Portable 2Phantasy Star Portable 2
07 Gamereactor Sverige
7 / 10
+
Oändliga speltimmar, roligt att spela med flera, finns figurimportering
-
Tråkigt offlineläge, bökiga menyer, strulig nätverkskod
Detta är en annons:
BETA +