Bubble Bobble Double

Bubble Bobble Double

Klassiska godisdrakarna Bubble Bobble är tillbaka och har med frukt, spöken och en arme av såpbubblor intagit Iphonen. Viktor har åkt både framåt och bakåt i arkadtiden och är här med en dom

Blir det mycket mer retro-arkad-klassiskt än Bubble Bobble? Trots att åren gått har deras grundformel alltid överlevt genom vått och torrt i otaliga upplagor, uppföljare, remakes och spin-offs. För varför laga något som är inte är trasigt? Nu är det så dags för den populära duon att göra seriös entré i mobilspelens värld med Bubble Bobble Double. Ett spel som inte är att förväxla med Nintendo DS-spelet Bubble Bobble Double Shot (säg det fem gånger snabbt!).

Double som är anglosaxiska och betyder dubbel har här sin betydelse i att du får två spel i ett. Delvis ett som sätter ny spinn på den populära Bubbel Bobble-formulan men också det klassiska arkadliret från 1986.

Om vi börjar med det nya spelet så är det en nätt liten historia där du får spela som den gröna draken Bubs som tycks hamnat i någon form av rymdaktigt limbo. Väl här anfalls han av retrodonade fiender från originalet som vill honom mycket illa. För att försvara honom knackar du enkelt på fienderna och sätter dem i en såpbubbla. Denna bubbla kan du sedan förstöra tillsammans med fienden eller så kan du knäppa iväg den mot andra fiender och försöka göra större såpbubblor med klasar av fiender. Som du förstås sedan detonerar varpå du njuter av hur kombo-mätaren går upp, poängen rasslar in och frukterna regnar över planen.

Det är en fin liten twist på det klassiska spelet som mixar originalet med en lös version av klassisk Tower Defence. Banorna avlöser varandra blixtsnabbt som ett slags spelvärldens smågodis. Under intensiva 10-sekunders pass så för du en konstant fingervals för att kapsla in fienderna och klättra på poängstegen till tonerna av Pavlovska arkadplingande. På högre svårighetsgrader blir det ett riktigt fiendefyrverkeri vilket tyvärr ofta leder till att finess får ta ett steg bakåt till förmån för ren touch-screen button-mashing.

Presentationen är en imponerande uppdatering av originalet där klassiska pixlar har duschats i glänsande Daft Punk-neon. Musiken är uppdaterad och sätter pusseltonen på direkten när den blandas med tidlösa ljudeffekter.

Spelet har dessutom ett riktigt gediget online-läge vilket inbjuder till fortsatt spel för tävlingshungriga poängjägare. Är man en gamer som tar chibi-drakar, tropisk frukt och såpbubblor på blodigt allvar, så finns det en del av hämta här.

Vad gäller det klassiska arkadliret så är det mycket lite som går att säga som inte redan sagts. Det är Bubble Bobble liksom, ett spel som funkar i ur och skur. Tyvärr är dock emuleringen av spelet ganska klen med dåligt implementerade kontroller och ett löjligt litet fönster. Vilket också gör att prislappen på över 50kr känns lite omotiverad för helheten.

Bubble Bobble DoubleBubble Bobble DoubleBubble Bobble DoubleBubble Bobble Double
7 / 10
+