Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 2

200 Naruto-avsnitt senare börjar det väl bli dags att dänga den där förbaskade Sasuke en gång för alla. Jonas Mäki har hårdtestat Namcos senaste-Naruto-äventyr...

Det har blivit ohälsosamt mycket Naruto för mig genom åren. Gamecube-spelen har lirats till förbannelse, och Wii-versionerna likaså. Nintendo DS-äventyren har varit härliga och allra bäst gillade jag Ubisofts båda Naruto: Rise of a Ninja samt uppföljaren Broken Bond. Två härliga äventyr som i allt väsentligt var lika bra som Crackdown om inte bättre ändå. Och snyggare.

Däremot har jag inte varit sådär övermåttans förtjust i Namcos Naruto-spel. De har som varit en egen grej till diverse Playstation-format med slagsmål ninja mot ninja där man försökt efterlikna animén så mycket det går. Och medan man gjort det väldigt bra, har spelbarheten helt enkelt inte levt upp till presentationen.

Med föregångaren Naruto: Ultimate Ninja Storm försökte Namco dock göra sin egen variant av vad Ubisoft gjorde där man kunde springa omkring i Konoha med omgivningar och göra uppdrag. Ett sömnpiller enligt min ringa mening där staden inte alls var till för att utforskas, bara en källa till transportsträckor mellan alltför snarlika uppdrag innehållandes någon form av slagsmål.

Och nu sitter jag här med Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 2. Ett spel Namco hoppas ska tilltala både de som gillade föregångaren och de Xbox 360-spelare som väntat febrilt på att få påbörja Shippuden-äventyret efter Naruto: Broken Bond.

Jag hinner knappt starta äventyret innan jag träffar Tsunade som ger mig i uppdrag att sammanstråla med Kakashi och Sakura för att visa vad man lärt sig sedan sist. Sakura vill dock värma upp med lite stryk, innan striden med Kakashi tar sin början för mer stryk. Därefter blir det Tsunade igen som levererar det första uppdraget. En Naruto-klon smyger omkring utanför Konoha och uppträder misstänkt. Klart jag kan ta itu med det, tänker jag och rusar iväg för att dela ut lite stryk.

Kort sagt, det blir väldigt mycket strykutdelande i Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 2, och mer ska det bli. Det märks att japanska utvecklarna Cyberconnect2 har sneglat på Ubisofts urgrymma Naruto-spel Rise of a Ninja och har försökt skapa något liknande. Men istället för en fri stad att utforska, går man i praktiken från strid till strid med bara transportsträckor däremellan. Jag springer fram och tillbaka i Konoha som egentligen inte innehåller någonting mer än det allra nödvändigaste samt möjligen lite pengar i urnor och örter att plocka. Och varje gång jag får ett uppdrag resulterar det i mer strykutdelande.

Visst finns en rejäl speltid och visst finns det massor att göra, men det blir snabbt repetitivt och man bara önskar att man kunde få springa fritt och göra lite som man vill istället för att forslas fram mellan osynliga väggar och kuta långa sträckor i väntan på nästa uppdrag som ju ändå kommer vara en ny stor strid (även om vissa är riktigt häftiga).

Tyvärr måste storyn spelas igenom eftersom det är så man låser upp det mesta i spelet. Jag är generellt sett mot att figurer är låsta på det här sättet så man måste traggla igenom mindre roliga aspekter av ett spel för att kunna ta del av de man gillar mer. Jag har ju inte betalt för att ha tråkigt, och borde kunna få ha kul direkt. Nu vankas otaliga timmars spelande innan ett respektabelt urval av kämpar finns att tillgå.

Ffightingdelen av Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 2 är nämligen det jag gillar bäst och fastnar för. Trots att grunderna är ofattbart enkla med en ynka attackknapp, en för distansattacker, en för hopp och en för block, finns det ett imponerande speldjup. När jag kopplar upp mig och spelar mot de bästa inser jag snabbt hur löjligt skicklig man kan bli.

Trots det har jag dock svårt att ta Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 2-fightingen på allvar. Ett riktigt speldjup saknas och striderna påminner mig om hur det känns att slåss ibland annat Dragon Ball: Raging Blast. Det är inte alls dåligt, men har lite inslag av partyfighting. Naruto-seriens sanslösa specialattacker samt möjligheten att använda supportfigurer i sina långa combos gör att det inte liknar något annat. På ett bra sätt.

Totalt finns över 40 figurer komplett med ett gästspel av Tekken-svennen Lars Alexandersson, varav väldigt många som sagt dock måste låsas upp. Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 2 är Cyberconnect2:s tionde spel i denna serie, och jag hoppas att Namco till den ofrånkomliga tredje delen faktist byter utvecklare. Därmed inte sagt att det är dåligt spel, men man ska tveklöst vara stort Naruto-fan för att uppskatta det till fullo.

Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 2Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 2Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 2Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 2
6 / 10
+