God of War: Ghost of Sparta

God of War: Ghost of Sparta

Kratos återvänder till bärbart format för att berätta mer om sin blodiga historia och Mikael har laddat sin PSP med en gigabyte av våld, blod och död

Många av er har säkert just spelat Kratos senaste äventyr och vill se vad som händer sedan. Då är Ghost of Sparta inte ett spel för er. Liksom föregångaren God of War: Chains of Olympus är Ghost of Sparta en föreföljare, ett mellanspel i det stora hela. Nej, gå istället tillbaka till strax efter det första spelet. Kratos är krigsgud men inte särskilt nöjd med det, och tar första bästa ursäkt för att bege sig ut på slaktarstråt. Närmare bestämt får han veta att hans bror, Deimos, fortfarande lever. Kratos, som växte upp som spartan med allt vad det innebär av att lära sig slåss från barnsben, är fast besluten att hitta sin bror igen, och slösar ingen tid. Gissa om han kommer att få lida kval.

Vid det här laget börjar serien kännas lite förutsägbar, men på många sätt är det medvetet gjort. Den första banan ombord på ett skepp påminner väldigt mycket om motsvarande del i det första spelet, men istället för att dra ut på tiden är det en snabbt överstökad bana som bjuder på flera intensiva moment där havsmonstret Scylla vill vänslas lite med Kratos och i samma veva har sönder hela rasket.

Och det är väl hela grejen med God of War-serien. Det är linjärt och egentligen ganska enformigt, men man blir ständigt överöst med nya intensiva sekvenser och fräscha strider. Det blandas sedan med lugnare passager där man får klättra runt i ruiner, lösa halvkluriga pussel och leta efter kraftföremål. Mixen är ständigt välgjord och bakom varje hörn väntar en ny överraskning eller ett riktigt argt jättemonster. Stridssystemet är mestadels samma som tidigare, med en mix av de pålitliga kedjeknivarna och diverse gudagivna magier. Men man får också tillfälle att använda de klassiska spartan-vapnen, spjut och sköld, vilket tillför en välkommen omväxling.

Vidare från den inledande båtfärden går resan genom halvraserade tempel, belägrade städer och mörka bergspassager vidare mot spartanens hemland, allihop sprängfyllda med grekiska monster som bara måste dö. Och slaktandet är snyggare än någonsin. När man bara kutar runt i månbelysta ruiner går det att hitta skavanker, men när skärmen lyses upp av eld och lava (och det mesta brinner i det här spelet) och figurmodellerna inte är så nära kameran hade det nästan lika gärna kunnat vara en förrenderad filmsekvens från några år tillbaka. Textureringen är så bra som formatet rimligen kan klara av och animationerna är oftast klockrena.

Däremot kan man ju alltid ifrågasätta hur lämpligt God of War är i bärbart format. Förutom att superspektakulära äventyr av den här typen alltid gör sig bäst på storbild, är det inte direkt något man vill visa för den gamla tanten som sitter bredvid på bussen. Lite vansinnesvåld, barbröstade kvinnomonster och avrivna kroppsdelar senare lär du ha befäst varenda negativ fördom som existerar.

Det är lite lustigt egentligen. Ready At Dawn är tillsammans med Square-Enix de absolut bästa PSP-grafikerna. Med Daxter och God of War: Chains of Olympus i bagaget kan det här gänget, som mestadels består av folk från Naughty Dog och Blizzard, verkligen pressa den gamla bärbara bortom all vett och sans. Men för två år sedan skickade de tillbaka sina utvecklingsmaskiner och tänkte jobba med annat. Lyckligtvis kom de på bättre tankar.

Den enda egentliga bristen är, som vanligt, att det är lite för kort. Fem-sex timmar i bästa fall kan du räkna med att själva äventyret tar. Men som vanligt finns sedan en rad olika spellägen att nöta sig vidare genom, som i sin tur låser upp extramaterial i form av artwork. Det gör att man kan sysselsätta sig lite längre. Som i föregångaren vill jag också gnälla lite, lite på spelkontrollen. Att hålla in båda axelknapparna och fippla iväg analogplattan för att undvika attacker känns onödigt sladdrigt. Det känns också som att lite mer av fienderna är återanvända från tidigare, även om Ghost of Sparta vräker in nya varianter hela tiden.

Hade det varit lite längre och med aningen smidigare spelkontroll hade betyget nått högre. Men detta är ännu ett extremt välgjort och intensivt God of War-spel som piskar skiten ur konkurrensen, och gör att PSP lever vidare ännu ett tag.

God of War: Ghost of SpartaGod of War: Ghost of SpartaGod of War: Ghost of SpartaGod of War: Ghost of Sparta
8 / 10
+