DJ Hero 2

DJ Hero 2

Nu är uppföljaren till förra årets trevligaste nyhet inom musikspelsgenren här. Men är det lika roligt en andra gång? DJ Love har gnuggat vinyl

Det handlar om pengar, precis som vanligt. När ett andra DJ Hero dyker upp så är det med ett fåtal framkrystade nyheter. Det behövs nämligen något för att kunna sätta in en tvåa i spelnamnet. Det hade naturligtvis räckt med att kontinuerligt släppa nya mashups i onlineaffären. Det är samma tråkiga avstanning av utveckling som Sony uppvisar med sitt Singstar. I min bokhylla står en massa onödiga Singstar-spelfodral med olika undertitlar. Det här med nedladdning skulle ju vara framtiden och jag personligen hade mycket hellre haft en välfylld affär och ett enda Singstar. Precis som med DJ Hero. Men nu är det inte så och oavsett vad jag tycker om spelfodral är det dags att sätta tänderna i uppföljaren till förra årets fräschaste musikspel.

Trots en icke-intuitiv kontroll kändes det första DJ Hero som en skön paus från den flodvåg av rockspel som vällt över oss ända sedan det första Guitar Hero fick västerlänningar att börja samla på gitarrformad plast. Spelet var mer klubb än arena, mer sväng än gitarronani och spellistorna var inte smittade av någon grabbighet eller gubbighet. Nu när uppföljaren kommer slår den inte längre det minsta underifrån. Det känns alltid lite tröttsamt när utmanaren stagnerar och börjar hålla sig till den stig den redan trampat upp.

Spelkontrollen, alltså själva skivspelaren är exakt likadan som den var i det första spelet. Inga nyheter där. Att inte tvinga på konsumenter uppgraderad plast är naturligtvis en bra sak, både ekonomiskt och ur miljösynpunkt. Å andra sidan blir det förbaskat svårt att motivera en tvåa i spelets titel. Det är (med några få nyheter) verkligen samma sak en gång till.

Musiken är en smaksak. Jag gillade överlag utbudet i det första spelet. Där fanns en del bottennapp, men på det stora hela så svängde det rätt rejält. I tvåan betar fler svarta får att beta på vinyl-ängen. The Prodigy, Lady Gaga, Rihanna och Snow ger mig svår klåda på ställen jag inte når. Men när man också släpper in artister som M.I.A., Daft Punk och New Order på banan så tenderar jag att mjuka upp och förlåta.

Ändå tycker jag att tendensen i låtlistan kryper mot det man bjuds på om man slår på valfri svensk betalradiokanal. Dessutom fegar man loss rejält när det gäller låtval från oldschool-artister. House of Pain är med och naturligtvis väljer man deras "Jump Around". Salt N Pepa får vara med på ett hörn med sin "Push It" och Jackson 5 med "ABC". Vid de få tillfällen jag fortfarande släpar min medelålders kropp ut på klubb så vill jag att DJ:n ska överraska. Jag vill upptäcka ny svängig musik, det är inte roligt att dansa till uttjatade radiodängor. Du behöver inte fundera på om du håller med mig eller inte, jag har bifogat komplett låtlista:

* 2Pac feat. Dr. Dre and Roger Troutman - 'California Love Remix'
* 50 Cent - "In Da Club"
* Adamski - "Killer"
* Afrika Bambaataa and The Soul Sonic Force - "Planet Rock"
* Armand Van Helden - "I Want Your Soul"
* A-Trak - "Say Whoa"
* B.o.B feat. Bruno Mars - "Nothin' On You"
* Basement Jaxx - "Where's Your Head At"
* BlakRoc feat. Pharoahe Monch & RZA - "Dollaz & Sense"
* Busta Rhymes - "Put Your Hands Where My Eyes Can See"
* Calvin Harris - "I'm Not Alone"
* Chamillionaire - "Ridin'"
* Chic - "Good Times"
* Chic - "Le Freak"
* Clinton Sparks, DJ Class, & Jermaine Dupri - "Favorite DJ"
* Daft Punk - "Human After All"
* Damian Marley - "Welcome To Jamrock"
* David Guetta & Chris Willis - "Love Is Gone"
* David Guetta feat. Kid Cudi - "Memories"
* David Guetta vs. The Egg - "Love Don't Let Me Go"
* Deadmau5 - "Ghosts N Stuff"
* Deadmau5 & Kaskade - "I Remember"
* Deee-Lite - "Groove Is In The Heart"
* Dillinja and Skibadee - "Twist 'Em Out"
* Dizzee Rascal & Armand Van Helden - "Bonkers"
* DJ Qbert - "Super Battle Breaks"
* DJ Shadow - "Midnight In A Perfect World"
* DJ Shadow feat. Q-Tip and Lateef The Truth Speaker - "Enuff"
* Donna Summer - "Bad Girls"
* Edwin Starr - "War"
* Eminem - "Not Afraid"
* Estelle feat. Kanye West - "American Boy"
* Flo Rida - "Low"
* Flo Rida feat. Will.I.Am - "In The Ayer"
* Gorillaz feat. Mos Def & Bobby Womack - "Stylo"
* Grandmaster Flash & The Furious Five - "The Message"
* Harold Faltermeyer - "Axel F"
* House Of Pain - "Jump Around"
* Iyaz - "Replay"
* Janet Jackson - "Nasty"
* Justice - "D.A.N.C.E."
* Justice - "Waters Of Nazareth"
* Kanye West - "Heartless"
* Kanye West - "Love Lockdown"
* Kaskade & Deadmau5 - "Move For Me"
* Kelis - "Acapella (David Guetta Extended Mix)"
* Kool & The Gang - "Jungle Boogie"
* Lady Gaga - "Lovegame"
* Lady Gaga - "Bad Romance"
* Lady Gaga feat. Colby O'Donis - "Just Dance"
* Lil Jon & The East Side Boyz feat. Ying Yang Twins - "Get Low"
* Lil' Wayne - "Go DJ"
* Lil' Wayne feat. Static Major - "Lollipop"
* LL Cool J - "I Can't Live Without My Radio"
* M.I.A. - "Galang"
* M|A|R|R|S - "Pump Up The Volume"
* Major Lazer feat. VYBZ Kartel - "Pon De Floor"
* Malcolm McLaren - "Buffalo Gals"
* Metallica - "The Day That Never Comes"
* Missy Elliott - "Get Ur Freak On"
* MSTRKRFT feat. N.O.R.E. - "Bounce"
* Nas feat. Keri Hilson - "Hero"
* Naughty By Nature - "O.P.P."
* Nelly - "Hot In Herre"
* New Boyz - "You're A Jerk"
* New Order - "Blue Monday"
* Newcleus - "Jam On It"
* Nightcrawlers - "Push The Feeling On (MK Mix 95)"
* Orbital - "The Box"
* Pirate Soundsystem - "Bashy Bashy"
* Pitbull - "I Know You Want Me (Calle Ocho)"
* Pussycat Dolls feat. Busta Rhymes - "Don't Cha"
* Rihanna - "Pon De Replay"
* Rihanna - "Rude Boy"
* Robin S - "Show Me Love (Stonebridge Radio Edit)"
* Salt N Pepa - "Push It"
* Sam Cooke - "Chain Gang"
* Sam Sparro - "B&G" a/k/a "Black & Gold"
* Sean Paul - "Infiltrate"
* Sean Paul - "Get Busy"
* Snoop Dogg - "Who Am I (What's My Name)?"
* Snow - "Informer"
* Soulja Boy Tell 'Em - "Crank That (Soulja Boy)"
* Sparfunk & D-Code - "Apocalypse"
* Stevie Wonder - "Superstition"
* Talib Kweli - "Get By"
* The Chemical Brothers - "Leave Home"
* The Chemical Brothers feat. Q-Tip - "Galvanize"
* The Crystal Method - "Busy Child"
* The Jackson 5 - "ABC"
* Notorious B.I.G. feat. Mase & Diddy - "Mo' Money, Mo' Problems"
* The Prodigy - "Omen"
* The Prodigy - "Firestarter"
* Tiësto - "Speed Rail"
* Tiësto & Sneaky Sound System - "I Will Be Here"
* Tiësto vs Diplo - "Come On"
* Tiga - "You Gonna Want Me"
* Timbaland feat. Drake - "Say Something"
* Timbaland feat. Keri Hilson & D.O.E. - "The Way I Are"
* Tweet feat. Missy Elliott - "Oops (Oh My)"
* Walter Murphy - "A Fifth Of Beethoven"
* Warren G feat. Nate Dogg - "Regulate"
* Wayne Smith - "Under Mi Sleng Teng"
* Yeah Yeah Yeahs - "Heads Will Roll (A-Trak Remix )"
* Young Jeezy feat. Kanye West - "Put On"

Det har varit ovanligt mycket gnäll i en recension där betyget är så högt. Jag utgår från att du redan sneglat högst upp till höger på åttan som står där. Anledningen till det höga betyget är naturligtvis att jag haft förbenat kul med DJ Hero 2. När jag sätter en låt snyggt och lyckas freestyla med cross-fadern så att det låter lyxigt så känns det lika jädra bra som när jag för ett år sedan lade en rad spelkvällar på det första DJ Hero. Det känns faktiskt lika bra som när jag upptäckte och snöade in på japanska musikspel för ett drygt decennium sedan.

Dj-Hero försöker vara ett socialt spel. Med support för mikrofon, två skivspelare, onlineläge och kopplingar till Facebook vill man nå förfestcrowden. Allt detta rinner av mig som vatten på en gås. DJ Hero har i mina ögon fortfarande ingen förfestpotential. Mikrofonen i DJ Hero 2 känns lika påklistrad som gitarren gjorde i originalet. Jag ser DJ Hero 2 som ett enspelarspel där jag går in i musiken ensam framför min TV med lurar.

Ibland påminns jag om hur långt DJ-kulturen kommit. Från gatan till det superkommersiella jättejippo som DJ-Hero är. Som all annan kultur med ekonomisk potential plockas den upp från sin ursprungskontext och förpackas på ett säljande sätt. Dessutom är det intressant att fundera kring hur en så experimentell företeelse som turntableism kunnat stöpas i spelform. DJ Hero 2 ger spelarna större kreativ frihet när det gäller scratching och mixning, men naturligtvis är det fortfarande mycket som går förlorat. Jag känner ingen skicklig gitarrist som gillar Guitar Hero och ingen skicklig sångare som går igång på Singstar. Antagligen skulle en DJ inte ha mycket att hämta i DJ Hero. Men spelserien är ett sätt för oss vanliga dödliga stereopoliser att få leka DJ ett tag. Och det fungerar jättebra.

DJ Hero 2 är ganska enkelt att sammanfatta. Gillade du det första DJ Hero så gillar du även uppföljaren. Om du är nyfiken på spelserien så börja med att köpa det första spelet, som förutom snäppet bättre musik numera även har en mer human prislapp. I mitt hem kommer DJ Hero 2 att snurra många varv till, trots att recensionen är färdigskriven. Speciellt om man utvecklar affären som nu står gapande tom. Som musikspel för den ensamma spelaren är DJ Hero 2 svårslaget. Trots Rihanna och produktplacering.

DJ Hero 2DJ Hero 2DJ Hero 2DJ Hero 2
8 / 10
+