Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
FacebookFacebook
RECENSION

STAR WARS: THE FORCE UNLEASHED II

Jonas har varit iväg till den där galaxen långt, långt borta för att en gång för alla sätta stopp för Darth Vaders lömska planer i uppföljaren till Force Unleashed. Har Lucasarts lyckats åtgärda alla originalet brister...?


Star Wars: Force Unleashed var långt ifrån något perfekt spel, tvärtom snarare. Det var rejält buggigt, hade trilskande kamera och kändes allmänt opolerat. Vad det däremot hade var en stenhård story som för min egen var klart mer intressant är den senaste Star Wars-trilogin fylld av utomjordningar med bäbisspråk, hjärndöda robotar och en sjaskigt datoranimerad Yoda.

Jag hade förmånen att träffa utvecklarna bakom Star Wars: Force Unleashed II tidigare i år, och passade på att fråga just om den lite ruffiga ytan på originalet och fick till svar att man var medveten om bristerna och att man skulle ta sig tiden att göra färdigt spelet denna gång. Så har man lyckats med det då? Ja, måste svaret blir, för Star Wars: Force Unleashed II känns både smidigt, lättspelat och belönande och Lucasarts har lyckats klämma in en hel rad goda idéer.

Den största skillnaden är att Star Wars: Force Unleashed II verkligen är en äkta uppföljare. För en gångs skull finns ingen långsökt historia om varför Starkiller skulle ha tappat alla sina förmågor mellan spelen. Istället startar han i toppskick, redo att få stormtrupper att självmant kasta sig i döden, skjutandes blixtrar ur fingertopparna och komplett med möjlighet att skrynkla ihop flygande Tie Fighters med kraften som om de bara vore förbrukade sköljmedelsförpackningar.

Det fanns som bekant två slut i föregångaren, men Lucasarts har valt att betrakta det goda som det "riktiga" och det är det som Star Wars: Force Unleashed II bygger vidare på. Starkiller vaknar upp och vet inte riktigt vem han är, varför han är där han är och varför han plågas av minnesfragment. Och han har heller ingen riktig koll på vem den här Juno Eclipse han håller av så mycket är, och framför allt inte var hon befinner sig.

Dart Vader är som vanligt en riktig lömsking och förklarar att man är en klon som ska göra som gamle Darth säger. Något Starkiller kan tänka sig att inte alls göra, och sätter av för att leta upp Juno istället. Och ungefär där har du storyn i Star Wars: Force Unleashed II i ett nötskal. Vilket känns som lite av ett problem. Originalet hade nämligen en så bra story att Writers Guild i USA ansåg att spelet hade bäst story av alla 2008, och det kändes verkligen som en helt naturlig del av Star Wars-universumet.

Nu har man inte alls ansträngt sig lika mycket och har heller inte låtit sig begränsas av hur George Lucas en gång utformade sitt universum. Det betyder i klartext att Starkiller här är så ofattbart kraftfull att självaste kejsaren framtår som en lallare med ungefär samma kunskaper i kraften som jag själv har (och jag kan fortfarande knappt ens lyfta en mugg med tanken, utan måste ta händerna till hjälp).

Det är kanske petitesser för många, men jag hade ändå önskat att man tagit mer hänsyn till Star Wars-kanon nder utvecklingen. Nu kan jag inte låta bli att undra varför den genom tiderna överlägset mest kraftfulle jedi-riddaren någonsin inte ens nämns i filmerna. Starkiller kastar undan Stardestroyers med tanken, krossar mäktiga AT-ST till behändig attachéväskestorlek och överlever fall från vad som praktiskt taget är omloppsbana.

När det kommer till spelbarheten imponerar dock Star Wars: Force Unleashed II. Starkiller slåss numera med dubbla lasersvärd, vilket rejält ökar tempot i striderna och ger snabbare combos. Allt flyter smidigare och det går lättare att väva in kraften som en slags grädden på moset i en bra slagkombination. Fortfarande klarar man sig långt på lite hederligt knappmörsande, men för den som vill fördjupa sig finns det numera goda möjligheter att göra det, och börjar man vrida upp svårighetsgraden är det rent av nödvändigt. Här finns även flera smarta achievements som kräver att man anstränger sig lite extra om man vill ha dem.

Alla barnsjukdomar från originalet är dock inte åtgärdade, det inkluderar bland annat att det här och var finns osynliga väggar och områden man kan nå men inte ska till. I förstnämnda fall behöver jag väl knappast motivera varför det inte känns speciellt 2010 och next-gen att världens kraftigaste jedi inte kan gå en meter till höger på grund av en osynlig barriär som bestämt att man inte får gå dit man vill, detta medan det i andra exemplet resulterar i att man småbuggigt glider av ytor man inte ska stå på.

Dessutom har Lucasarts snålat med animationerna på de coolaste movesen, vilket gör att man otaliga gånger under äventyret hinner se hur det ser ut när man kastar in en stormtrupp in i väggen eller klyver en AT-ST med lasersvärd. Några av dessa varianter gör också att man flyttar sig under den förutbestämda animationen och under ett fåtal gånger har jag efter ett avslutat kast stått ut i luften. Man känner sig lite som Wile E Coyote när man plötsligt inser att man inte har mark under fötterna och skyndar sig att trycka in dash-knappen för att blixtsnabbt undkomma en säker död.

Att dö är dock ingen katastrof annars. Star Wars: Force Unleashed II har mestadels föredömligt bra checkpoints som gör att man får starta om strax innan man missade. Lucasarts har även lagt in ett hjälpsystem så man kan trycka upp på styrkorset för att få veta vad man ska göra härnäst om man skulle köra fast. Inget oumbärligt, men en trevlig funktion när den väl behövs.

En annan grej jag gillade med Star Wars: Force Unleashed var den stora miljövariationen. Halva grejen med Star Wars är ju de fantastiska världarna, och det börjar fantastiskt lovande i Star Wars: Force Unleashed II. Äventyret startar nämligen i de kliniskt rena omgivningarna på ovädersparadiset Kamino som ser löjligt bra ut både sett till interiör och exteriör.

Därefter bär det av till Malastare som för mig är lite av höjdpunkten i Star Wars: Force Unleashed II. En sällsam värld med helt sanslös utsikt med enorma bergsformationer där invånarna byggt boende hängande under enorma bergsvalv. Allt avrundas med en sinnessjukt cool bossfight inne i den arena som visades den allra första trailern från denna uppföljare.

Sedan blir det ett snabbt gästspel i Dagobah, som dock mest känns som en pliktskyldig ursäkt att få visa Yoda innan man får ta del av en stor rymdstrid inifrån ett rymdskepp innan man är tillbaka på Kamino igen. Ungefär här börjar jag oroa mig lite. Det känns som att slutet börjar komma innan äventyret ens riktigt tagit fart. Jag har bara fått se Malastare samt rymdskeppet, och Kamino har jag ju redan sett och flytt ifrån och vill inte återanvända miljöerna redan nu.

Men tyvärr, knappt två timmar efter att jag landat på Kamino och en ordentlig cliffhanger senare rullar eftertexterna. Star Wars: Force Unleashed II håller knappt sex timmar på normal svårighetsgrad, och det finns inget större återspelningsvärde. Just bristen på miljövariation och det alltför korta äventyret känns som de enskilt största bristerna som sänker äventyret. Hade jag fått i alla fall tio timmar och fler olika banor hade det blivit minst två betygssnäpp upp, kanske mer.

Därmed är det svårt att rekommendera Star War: Force Unleashed II till andra än de verkliga superfansen som bara rådyrkade att röja runt med Starkiller i originalet. Det här är inte ett komplett spel, utan det känns nästan som att Lucasarts kapat ett längre äventyr i två delar för att göra två spel av det. Därmed är detta en stor besvikelse för min egen del, både som Star Wars-fantast för att jag faktiskt gillade Star Wars: Force Unleashed, och betyget får stanna på en femma.

Star Wars: The Force Unleashed IIStar Wars: The Force Unleashed IIStar Wars: The Force Unleashed IIStar Wars: The Force Unleashed II
05 Gamereactor Sverige
5 / 10
+
Snygg grafik, underbar musik, bra spelkontroll
-
Alldeles för kort, usel story, inget riktigt slut, dålig miljövariation

Medlemsrecensioner

  • Halfwaybeef
    Starkiller gör entré ännu en gång, fast den här gången med ett lite mer kluvet minne än sist. Spelet inleder med man får axla rollen som hjälten... 6/10
  • Captian Price
    Jag har jagat och förintat Imperiet överallt i galaxen. Flera tusen offer har fallit och jag har slaktat dem. Jag har dragit ner kryssare med hjälp... 7/10
  • Zantix
    Efter cirka 7 timmar var Star Wars: The Force Unleashed 2 avklarat, på Hard. Sen var det slut. GR recension var det inga fel på, Jonas slog huvudet... 6/10
  • Zoiler
    En kraftlös och kort uppföljare. Jedi/sithen Starkiller är tillbaka, det goda slutet från föregångaren valdes som standard av LucasArts. Darth Vader... 6/10
  • Jokez
    Starkiller är tillbaka i uppföljaren Star Wars: The Force Unleashed II, kommer det finnas kraft i uppföljaren eller är det bara ännu en... 6/10
  • malmer
    Stjärnornas Krig. Ikonen som formade min barndom även fast jag var för liten för att förstå filmerna i större grad när jag såg dem första gången. När... 8/10
BETA +