Kinectimals

Kinectimals

Fyra gulliga kattdjur på en tropisk ö vill ha din gunst och du adopterar ett av dem. I det Nintendogs-liknande Kinectimals hoppar du framför Kinect-kameran och gör ditt bästa för att vara en god matte eller husse...

De lever ett sorglöst liv, kattdjuren på den idylliska ön Lemurien. Dagarna tycks gå ut på att leka med varandra, jaga krabbor, utforska och vara allmänt supersöta. Lucky bastards. En dag händer något alldeles extra spännande då en människa kommer till ön. En äventyrare eller är det en upptäcktsresande? Nåväl, det är du i alla fall. Välkommen till paradiset ...eller?

Du introduceras till fyra kattdjur, en panter, ett lejon, en gepard och en leopard och ska göra en av dem lycklig (och tre bedrövade, anatar jag) genom att välja din favorit. Jag väljer en panter som självklart döps till Panter Hegevall och introduceras sedan av svävande hjälpredan Bumble (art okänd) till bakgrundhistorien. Det visar sig att en kapten tidigare tagit hand om kattdjuren men nu sjappat iväg sedan lång tid tillbaka. Sjömannen talade dock om exotiska platser och en jättestor katt i massivt guld. Dags att börja sniffa upp dem.

Men först får jag bekanta mig med P.H. och vi leker några enkla lekar. Han gillar att härma mig får jag reda på, och jag ombeds hoppa på stället för att mitt djur ska härma mig. På fjärde försöket lyckas det. Responsen är inget vidare. Sedan händer något intressant: jag sätter mig i soffan för att göra några anteckningar till den här recensionen, samtidigt som hjälpredan Bumble uppmanar mig att snurra runt framför kameran. Jag sitter ner och rör på sin höjd fingrarna - och klarar tricket. Därefter ombeds jag spela död genom att lägga mig på golvet - det går också galant. Jag tar det nästan som en förolämpning.

Nåväl, en enstaka kameramissuppfattning är inte hela världen. Tyvärr hinner de bli ganska många efter ett par timmars spelande. I flera utmaningar ska du kasta leksaker eller bollar för att välta figurer, Gröna Lund-style. Underhandskast är det enda som fungerar, får jag reda på, men exaktheten skiner med sin frånvaro.

Samma sak gäller i menyerna, något som tyvärr verkar vara standard i Kinect-spelen. Det är helt enkelt väldigt otympligt att navigera i dem och att konstant hålla armen utsträckt och göra svepande rörelser för att bläddra gör en fort less. Jag kan också tänka mig att det blir frustrerande för de yngsta spelarna att inte hitta rätt pryl i leksakslådan.

Lokaliseringen är lite av ett problem. Då spelet mest är riktat till yngre spelare kan bristen på svenskt tal blir svårt. Att vi i Sverige heller inte fått någon röstkontroll för Kinect ännu gör att vi går miste om en extra funktion. Att kunna ropa på sitt djur hade varit trevligt.

Ju mer du leker med och tar hand om ditt kattdjur desto fler "upptäcktspoäng" belönas du med. Dessa fyller på en mätare och när den når vissa nivåer låses nya platser av ön upp. Det finns en karta att tillgå och det ger en viss känsla av framgång att allt inte är upplåst från början.

Den mysiga grafiken är finfin och får mig att stanna kvar i Kinectimals en extra stund. Djuren själva är urgulliga och har både ett trovärdigt rörelsemönster och högupplöst päls. När de nosar eller slickar på kameran bildas ånga och saliv vilket är betydligt gulligare än det låter. Själva ön Lemurien skulle jag heller inte ha något emot att bo på och under en sån här trist höstmånad är det svajande gräset, solskenet och de porlande bäckarna extra trevliga att vila ögonen på. Det är dock synd att spelet så statiskt håller en vid särskilda platser när allt man vill är att utforska ön på egen hand.

Kinectimals är en jättecharmig idé och jag hade, som fan av Nintendogs och liknande titlar, vissa förhoppningar inför titeln även om jag inte tillhör spelets målgrupp. Men i slutändan förstörs djurlekarna av dålig repsons, taffliga menyer och Kinect-kamerans begränsningar. Sorry Panter, du får nog hitta en adoptivhusse med bättre tålamod.

KinectimalsKinectimalsKinectimalsKinectimals
5 / 10
+