NBA Jam

NBA Jam

Gammal arkadklassiker återvänder till Wii och Jonas Elfving har slamdunkat som ett jehu i såväl Magic Johnsons som Barack Obamas svettiga basketskor...

Basket. Som bäst när bollarna brinner och när huvudena är oproportioneligt stora, tycker jag. Så är det bara. Nog för att jag kan se kvaliteterna i de mer seriösa NBA-spelen, men galenskaperna i NBA Jam har roat mig rejält på sista tiden. Dags att öva in superdunkarna och Boom-Shacka-Laka-skriken, nu är NBA Jam tillbaka.

Tidigare har vi sett Jam-serien i arkadhallarna och i gamla Playstation 2- och Xbox-sammanhang, med olika resultat. Arkadversionen var en klassiker, konsolvarianten medioker. När serien får en nystart i och med denna Wii-version (den till övriga konsolerna har inte släppts än) är dock allt som det ska igen. Partyaktig, snabb fantasibasket för tvåmannalag där allt kan hända.

Mycket av det gamla upplägget finns kvar. Spelarna hoppar fortfarande flera meter upp i luften, gör totalt omöjliga dunkar och får bollarna att brinna. Sätter du tre bollar i rad blir till och med du själv "on fire" och får fördelar som obegränsad turbo och bättre sikte. Detta räcker tills motståndarelaget sätter en boll eller tills du gjort fyra mål med specialförmågan.

Tempot är högt och lyckligtvis fungerar spelkontrollen mycket smidigt, oavsett hur du väljer att spela. Lirar du med Wii-fjärr och nunchuk behövs en del rörelser för att skjuta, och bortsett från enstaka gånger där jag skjutit av misstag är det responsivt och logiskt. Den som vill spela med Classic Controller får en lika bra, om inte bättre upplevelse med total kontroll över dina supersnabba basketstjärnor.

Det finns flera olika spellägen i NBA Jam och de mest grundläggande - Play Now och Classic Campaign - är enligt mig de mest underhållande. Quickplay-varianten i den förstnämnda kastar dig rakt in i en match och är perfekt för när du vill stilla basketbehovet eller när du dragit hem partyspelssugna kompisar. Inget krångel, bara omedelbar tok-basket.

I Classic Campaign tar du dig an motståndare i en speciell ordning och dessa bataljer varvas med en och annan bossfight. Dessa sammandrabbningar kan bli rätt svåra då elit-motståndarna har extra kraftfulla specialförmågor som genererar många poäng. När Magic Johnson plötsligt teleporterar sig själv och fläskdunkar boll efter boll kan det nästan, nästan bli frusterande men då jag gillar en utmaning känns det extra bra när jag väl vinner.

I Remix Tour finns fem spellägen, där tre av dem ändrar perspektivet på banan. I stället för att se allt från sidan visas halva planen upp och vi spelar framför en korg, som är i mitten av skärmens överkant. Dessa tre (Domination, Elimination och 21) är småtrista att spela, mycket på grund av den förändrade vyn. Det fungerar hyggligt, och 21 är en klassiker om du vill bestämma vem som ska diska eller hämta pizza, men korgen blir lite för liten och perspektivet ofta förvirrande.

De övriga två remix-lägena är lite roligare dock. I Smash Mode ställs du inför ett destruktivt mål, nämligen att med kraftfulla dunkar förstöra plankan som motståndarnas korg hänger på. Två-mot-två-läget liknar i remix-variant förlagan i Classic Campaign, men har kortare perioder och power-ups som dyker upp slumpmässigt.

Men originalläget är som sagt roligast, om inte annat för det material du ständigt låser upp genom att besegra motståndet eller uppfylla specifika mål. Så finns förstås alla roliga spelbara karaktärer. Förutom de verkliga basketstjärnorna finns möjligheten att spela som hemliga figurer, såsom Beastie Boys, streckgubbar och USA:s republikanare och demokrater, något som förstås spär på galenskaperna. Barack Obama, Joe Biden, Al Gore, Bill Clinton och Hillary Clinton utmanar alltså George W. Bush, Sarah Palin, John McCain och Dick Cheney på den virtuella basketplanen. Ett roligt tillskott förstås som bara skulle kunna bräckas av en Reinfeldt- och Sahlin-variant.

Grafiskt är det riktigt habilt och trots sedvanlig HD-abstinens synonymt med Wii-spelande ser det fint ut. Allt är smidigt animerat och lekfullheten i stora huvuden, superdunkar och gästspelare är svår att värja sig mot. Ljudmässigt är det också bra, framförallt klassiska speakern Tim Kitzrow som fullkomligen matar ur sig one-liners efter lyckade dunkar. Boom-shacka-laka!

NBA Jam är en rolig återkomst av en spelserie som passar alldeles utmärkt för kortare spelstunder med dina vänner. Det största minuset är bristen på ett onlineläge, men det glömmer snabbt bort när man har en spelare "on fire" och dominerar EA Canadas basketplan. Tempot är högt, spelkontrollen är tight och det är något med överdimensionerade huvuden som aldrig går ur tiden...

NBA JamNBA JamNBA JamNBA Jam
8 / 10
+