Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
FacebookFacebook
RECENSION

GOLDENEYE 007

Så är den äntligen här, Activisions nytolkning av Rares klassiska Goldeneye 007. Men klarar Eurocom att leva upp till originalets storhet och hur fräscht är konceptet efter 13 långa år...


Äntligen, Goldeneye 007 åker långsamt in i Wii-enheten och Bond-temat drar igång. Äntligen, som sagt, ljuva minnen dyker upp i hjärnan av benhårda multiplayer-matcher till Nintendo 64 i spelet som på allvar startade trenden med förstapersonsskjutare till konsol. Goldeneye 007 är namnet till trots ingen remake av den klassiska titeln till Nintendo 64, och Activision vill istället kalla det en retelling.

Det betyder i praktiken att den charmante Pierce Brosnan bytts ut mot stenfejjan Daniel Craig och dennes betydligt råare tolkning av Bond som vi hittills stött på i Casino Royale samt Quantum of Solace. Liksom i dessa båda filmer finns heller ingen Q som överöser Bond med tekniska prylar, utan man får förlita sig till näva och krutpåkar för att ha någon framgång.

Tanken är att Goldeneye 007 ska spelas med Wii-fjärr där man styr Bond med analogspaken samt siktar med pekfunktionen för att sikta. Medan det visserligen fungerar, känns det inte riktigt lika klockrent som i The Conduit och Red Steel 2. Det blir liksom för många nödlösningar som att man stryper folk genom att lyfta nunchucken. Jag föredrar ett enkelt knapptryck, tack så mycket.

Lyckligtvis har Eurocom även tänkt på gamla sura stofiler som undertecknad och Goldeneye 007 stödjer det mesta man kan plugga in i en Wii. Det inkluderar båda varianterna av Classic Controller och Gamecube-diton. Sistnämnda är inte speciellt optimal på grund att det saknas knappar, vilket ger en del osmidiga nödlösningar, medan en vanlig Calssic Controller har två lite svårnådda axelknappar. Valet blir därför att satsa på Classic Controller Pro, som känns helt skräddarsydd för äventyret.

Efter en kort genomgång av den enkla spelkontrollen sitter jag där vid den stora ryska dammen och är förväntansfullt redo att börja äventyret, när jag motvilligt känner att något är fel. En stor eldstrid utbryter när jag märker att fienderna tycks ha minne som en guldfisk och glömmer helt att jag lever om jag bara går några meter ifrån dem.

Man märker tydligt att Eurocom velat hålla sig så nära Rares originalkoncept som de bara kan med utgångspunkten att de faktiskt inte har rätten till spelet. Därför finns flera scener som man omedelbart känner igen innan man kastar sig ut från dammen i en nytolkning av scenen, när sedan en nytolkning av Tina Turners Goldeneye-ledmotiv drar igång.

Lite av problemet för mig och förmodligen utvecklarna är att originalet trots allt är 13 år gammalt. Att göra en vanlig remake hade helt enkelt inte fungerat. Ta bara en sådan sak som det gamla uråldriga livsystemet och oförlåtande svårighetsgrad. De flesta nya spelare hade bara ryggat till och undrat vad det var för primitiv smörja de spelade. Eurocom har alltså varit tvungna att ändra i originalformulan av mer än juridiska skäl.

Bara det att de flesta förändringarna inte är till det bättre. Bland annat har man försämrat bandesignen och gjort den mer linjär. Det finns inte längre samma möjligheter att lösa saker på sitt eget sätt, utan utformningen känns mer Call of Duty, möjligen lite långsammare i tempot bara. Dessutom sörjer jag att originalets alla puffror ratats till förmån för nya vapen som bara bidrar till just Call of Duty-känslan. En serie som aldrig varit sådär riktigt bra till just Wii.

För att fortsätta beskriva hur uppenbart att Eurocom lånat från Call of Duty är ultrarapidscenerna när man bankar in en dörr till ett rum för att skjuta de som är där inne liksom hur man ska peppra på axelknapparna för att göra något jobbigt som närstriderna i Treyarchs Call of Duty 3.

Det där jag skrev initialt om att Bond inte längre har några hightech-mackapärer längre, är en sanning med modifikation förresten. I Goldeneye 007 har Bond nämligen skaffat en smartphone. Den duger både för att ta spionbilder med, men även för att hacka larm och ta över datorkontrollerade vapensystem med. Vilket känns som en rätt torftig ersättning jämfört med originalet. Det bidrar också till att Goldeneye 007 känns lite variationsfattigt och trots att jag är Bond-fantast kan jag inte ta äventyret till mig.

Men nu var det ju inte främst för storyns skull vi spelade Goldeneye 007 när det begav sig, utan för multiplayern. Och den levererar desto mer, i synnerhet online. På åtta personer blir det intensivt spännande och nätverkskoden är riktigt välgjord. I synnerhet Heroes-läget roar där en spelare får spela en känd figur ur Bonds universum med lite extra förmåner. En murbräcka utan dess lite som dock även måste vaktas för om denne person dör får andra laget massor av poäng.

Även i multiplayern syns tydlig Call of Duty-inspiration för övrigt med killstreaks-bonusar samt möjlighet att köpa värre utrustning med hjälp av de erfarenhetspoäng man samlar på sig. Pluspoäng också för att spelläget Golden Gun är tillbaka, vilket visar sig vara lika underhållande nu som då. Ebda brasklappen jag kan komma på är att på fyra personer och delad skärm förvandlas Goldeneye 007 till en suddig röra som inte fungerar tillfredsställande, ens på redaktionens stora duk. Vilket känns lite snopet med tanke på att det ju var just multiplayer på delad skärm som var stora grejen med originalet.

Eurocom har som sagt sneglat mer än lovligt mycket på både Call of Duty och Rares spel samt har inkluderat flera hyllningar till originalet. Men trots det är Goldeneye 007 inte alls samma klassiker. Själva storyn engagerar inte alls, och multiplayer på delad skärm känns fattigt. Men för den som letat efter en bra förstapersonsskjutare med onlinestöd till Wii, kan dock Goldeneye 007 vara intressant även om det som sagt inte är i närheten av samma klass som Nintendo 64-klassikern på sin tid.

Goldeneye 007Goldeneye 007Goldeneye 007Goldeneye 007
06 Gamereactor Sverige
6 / 10
+
Grymt online-stöd, massor av vapen, stödjer flera handkontroller
-
Trist bandesign, dålig artificiell intelligen, otydligt på delad skärm

Medlemsrecensioner

  • WifiNiko
    Som jag skrev förut fick jag två spel i present, dags att recensera det ena Så hade jag av min snälla syster fåt den bärbara versionen av det... 7/10
Detta är en annons:
BETA +