Timesplitters 2

Timesplitters 2

Att känneteckna ett bra spel är ibland svårt. Timesplitters var fult, drogs med sjunkande bilduppdatering och hade ingen som helst handling. Låter som ett skitspel?

Glöm det! Timesplitters är faktiskt det spel jag spelat mest till Playstation 2. Så hur är uppföljaren Timesplitters 2 då? Tja, på många sätt exakt som det första med skillnaden att detta är betydligt snyggare, har superstabil skärmuppdatering samt har en riktigt genomarbetad och spännande story. Timesplitters 2 handlar om rymdvarelser som vill utplåna mänskligheten genom att ändra i tiden och hur man i rollen som en marinsoldat ska leta upp tidskristaller för att förhindra dem. Själva storyn är egentligen inget man spelar fram, utan man får uppdrag med tydligt definierade mål att klara av för att få veta hur handlingen fortskrider, något som bidrar till att göra spelet mer oförutsägbart.

Jakten på kristallerna går över vitt skilda platser där alla banor har sin egen distinkta musik och vapen, helt anpassade efter den tidsåldern man befinner sig i. Givetvis kan alla miljöer och vapen sedan användas i flerspelarläget. Som så många andra förstapersonsskjutare till konsol blir spelkontrollen ett litet problem i Timesplitters 2. Precis som i föregångaren kan man nämligen inte ställa in känsligheten på analogspakarna. Den hastighet man har är helt enkelt för långsam och detta är enligt mig spelets största och kanske enda riktigt stora svaghet. I övrigt är kontrollen väldigt bra och precis allt annat går att justera samt spara individuellt i en profil så man slipper göra om proceduren varje gång det vankas slakt av utomjordingar.

De som har spelat Goldeneye på Nintendo 64 kommer snabbt att känna igen sig då väldigt mycket från det spelet går igen i både musik, design och ljudeffekter. Faktumet är att hela spelets första bana i Sibirien känns väldigt mycket Golden Eye. Något som naturligtvis beror på att större delen av programmerarna är desamma som gjorde just Goldeneye, nu bara under ett annat bolagsnamn och med Eidos enorma plånbok till förfogande. Själva äventyret är väldigt välgjort då banorna är perfekt balanserade, pussel- och actionmoment avlöser varandra smidigt och det är spännande att se hur storyn utvecklas. Vidare finns olika utmaningar att anta där man kan spela fram mängder av nya banor, botar och spelbara figurer. Svårighetsgraden i Timesplitters 2 är perfekt avvägd och spelet är i slutändan ett väldigt beroendeframkallande spel.

Multiplayerdelen i Timesplitters 2 är på ytan som vilken annan förstapersons-skjutare som helst. Men den som skrapar lite finner snabbt några annorlunda saker där det kanske mest ovanliga är faktumet att alla spelbara figurer är olika bra. Man kan således spela en figur som skjuter väldigt bra, tål mycket stryk men rör sig graciöst som en tjeckisk kulstöterska eller varför inte en smal men snabb karaktär. Detta skapar givetvis ett mervärde och kräver att spelaren tänker ett steg extra när dödsmatcherna är som mest hektiska. Överlag är det i multiplayerdelen spelets långa livslängd ligger. Jag har förnedrat mina vänner i snart två veckor nu och det blir bara roligare för varje gång. Timesplitters 2 är ett actionspel i grunden, dock ett actionspel med lyckade stealthmoment vilket gör att det skiljer sig från exempelvis Red Faction eller Halo. Det krävs att du smyger ibland och det krävs att du undviker kameror, larm och skjutglada vakter samtidigt som du tillåts motionera avtryckarfingret mer än tillräckligt. Detta gör att även de personer som normalt inte gillar genren bör kunna roas av Timesplitters 2.

Det blir än en gång uppenbart att dessa Rare-avhoppare onekligen besitter en ovanligt god känsla för hur en förstapersonsskjutare på konsol bör se ut. Med en snabbare och mer påverkningsbar spelkontroll hade detta varit en solklar nia.

Timesplitters 2Timesplitters 2Timesplitters 2Timesplitters 2
8 / 10
+