The Undergarden

The Undergarden

Blommande grottväxter, knepiga pussel och en läskig Teletubby. Mikael har gett sig in i det märkliga pusseläventyret The Undergarden

Det är fascinerande att föreställa sig, men jag tror att det kan stämma. The Undergarden kan mycket väl vara prototypat i Little Big Planet. Jo, det här pussliga äventyret hade lika gärna kunnat vara en (mycket) ambitiös samling banor från Media Molecules mästerverk. Det finns likheter i kontrollen och fysiken, och särskilt när man släpar spränggrejer efter sig för att släppa mot en vägg doftar det säckväv lång väg.

Överhuvudtaget ser jag inspirationer från flertalet sköna spel. Upplägget där man åker runt och får saker att växa och skumma saker att ploppa fram påminner om både Flower, Pixeljunk Eden och Loco Roco. Estetiskt har det en del drag av Lost Winds, särskilt när saker blåser runt på banorna. Spelkontrollen och världarna påminner alltså av jetpackkonstruktionerna i Little Big Planet och även de från Pixeljunk Shooter. Även musiken är sådär skönt flummig och de grundläggande takterna ackompanjeras av små musikanter som håller till här och där på banorna.

Att spelet saknar en riktigt egen identitet är ett problem, för jag blir inte riktigt fäst vid det här pusseläventyret. Spelfiguren är någon sorts mardrömslik korsning mellan en Teletubby och balrogen från Sagan om Ringen och går att stajla om i diverse kulörta färger. Å andra sidan är det sällan man ser den i närbild, för oftast handlar det om komplexa pusselmaskiner att lista ut.

Bortsett från det är The Undergarden ett riktigt skönt spel med en rad kluriga utmaningar. Det går inte att dö utan i värsta fall förlorar man sitt insamlade pollen, något man raskt kan fylla på i färd mot nästa samling blommor. Genom att få grottorna i undergården att blomma hittar man frukter med olika funktioner, som till exempel att tynga ner knappar eller spränga bort hinder. Likt i Pixeljunk Shooter eller det urgamla NES-spelet Solar Jetman kan man släpa runt på saker och lösa pussel på det sättet, men det lilla krypet man styr här tar inte skada av att åka in i en vägg. Han fortsätter bara le skumt.

Tillsammans med den skönt avslappnade musiken gör den förlåtande spelbarheten The Undergarden till ett spel av en typ som har många förebilder på Playstation Network men är desto mer unikt på Xbox Live Arcade. Stämningen där nere i grottorna går nästan att ta på och att hitta alla hemligheter är en redig utmaning. Dessutom går det att dela upplevelsen med en kompis. Om du gillar något av ovan nämnda spel bör du absolut ta en titt på det här spelet också, för trots att det inte erbjuder mycket nytt är det en riktigt smaklig blandning av gammalt gott.

The UndergardenThe UndergardenThe UndergardenThe Undergarden
7 / 10
+