Harry Potter and the Deathly Hallows - Part 1

Lagom till den senaste Harry Potter-filmen kommer även ett spel som låter dig hjälpa Harry hitta de viktiga horrokruxerna och förstöra dem en gång för alla. Gamereactor har hårdtestat...

För alla oss som läst Rowlings underbara böcker är det slut sedan något år. Harry Potter är en fantastisk svit som jag varmt kan rekommendera. Filmerna har jag inte haft riktigt lika mycket för dock. Det är svårt att gestalta en hel termins skolgång på två timmar och allt vardagsliv, det som gör Harry Potter så bra, har helt gått förlorat. Ännu värre än filmerna har dock spelen varit.

Visst, de har inte varit direkt usla och några har varit åtminstone godkända, men det är inte direkt en samling höjdarspel, sånär som på Lego Harry Potter, vilket ju dock bygger på ett helt annat koncept. För att lyckas riktigt bra med Harry Potter and the Deathly Hallows - Part 1 har EA inte låtit begränsa sig. Man har hämtat inspiration från både boken och filmen med samma namn, och bytt inriktning på spelbarheten där man låtit sig inspireras av Gears of War.

Dessutom blev som bekant filmen försenad, vilket gett extra tid till finslipande. Det mesta har varit upplagt för succé alltså, vilket ju är trevligt eftersom bra filmlicensspel sannerligen inte är något som växer på träd. Så hur bra är Harry Potter and the Deathly Hallows - Part 1 då? Inte ett jota faktiskt, det är tvärtom helt bedrövligt.

Om vi bortser från allt som har med spelbarhet (och den suger, men mer om det senare) att göra och bara tittar på produkten, helt förutsättningslöst... så kan man ju inte låta bli att undra vem som kom på att ett tight, styrt Gears of War-liknande koncept är det rätta för gamle Harry?

Gears of War är ultralinjärt, har inga som helst alternativ till att gå rakt fram genom motståndet som ska besegras genom groteska mängder övervåld. Det stoppar inte EA som tydligen anser att det är just tung action som är synonymt med Harry Potter. Därför har man gett honom en trave trollformler som var och en har sin motstsvarighet bland vapen till förstapersonsskjutarna.

Här har vi pistolen som här motsvarar trollformern Stupefy, vi har hagelbrakaren Petrificus Totalus, prickskyttegeväret Confundo och såklart raketkastaren Expecto Patronum plus en rad andra. Här finns till och med handgranater i form av exploderande flaskor. Det skapar något sorts helt absurt spel där Harry tar skydd bakom väggar, lutar sig framåt och med ett vant tryck på L-triggern får man fram ett sikte som motsvarar just Gears of War (eller Call of Duty) varpå man brassar på.

Kort sagt, det finns ingenting i Harry Potter and the Deathly Hallows - Part 1 som ens avlägset påminner om något jag förknippar med hur Harry Potter ska vara. Här kan det komma 3-4 dödsätare på en gång, något man bara fnyser åt, avlossar några välriktade Expecto Patronum och kämpar vidare.

Nåväl, spelet kan ju vara underhållande ändå. Ja, i teorin i alla fall, för i realiteten finns det inget roligt över det här. Men på äventyret följer både Hermione och Ron som båda fått artificiell intelligens från helvetet. Det kan gladeligen ställa sig i din skottvinkel och glatt ta ifrån alla dina mördarsalvor från trollstaven rakt i ansiktet utan att ens blinka. Vill du skjuta fienden får du vackert flytta på dig.

Tyvärr tar idiotierna inte slut där. För Hermione och Ron gör även sitt bästa för att stoppa dina granater. Vid otal fullständigt idiotfrustrerande tillfällen har jag kastat en granat mot en fiende, bara för att se någon av mina båda klåparpolare komma kutande och nicka granaten så snart den lämnat min hand, varpå jag istället där. Dessutom buggar de båda gärna ur. Hermione kom exempelvis springande längs en vägg två meter över markytan i en olustig scen som kändes som hämtad ur The Grudge snarare än Harry Potter.

Buggar är för övrigt något som det finns gott om i spelet i övrigt. I en osedvanligt svår passage hade en fiende klivit in i väggen i en smal gång. Där stod han sedan och besköt mig genom väggen, medan mina skott inte kunde nå honom. Det var bara att kuta för livet och hoppas att energin skulle räcka förbi honom. Men det buggar gärna mer än så. Vid mitt besök på magimyndigheterna slutade flera strider med döden sedan Harry blivit beskjuten genom väggarna av fienderna. Att nyttja cover-mekaniken spelar alltså ingen roll eftersom man träffas ändå.

Värst är de stealth-banor som finns här och var där man ska gå under Harrys osynliga mantel. Råkar man stöta till någon annan person attackeras man från alla håll. Att navigera mellan fienden är normalt inga problem, men när som helst kan en figur spawna mitt i dig, varpå du blir upptäckt. Inget du kan göra något åt. I ett utslag av osedvanligt usel spelbarhet blir man dessutom ofta upptäckt när man rundar hörn, eller blir knuffad bakifrån av folk man inte kunnat se.

Det enda som är lite roligt i Harry Potter and the Deathly Hallows - Part 1 (förutom hånskratten åt all usel design och alla buggar) är faktiskt Kinect-stödet i Xbox 360-versionen. Även om det knappast är det spelläge som kräver mest finess, är det ganska enkelt och snabbt utformat för korta spelstunder som fick mig att i alla fall vilja pressa några tider. Dessutom är grafiken nästan godkänd, och tro mig, i ett spel som detta är det en riktigt fin komplimang.

Nej, tack och lov är Harry Potter and the Deathly Hallows - Part 1 slut ganska omgående. Det är väldigt kort och erbjuder ingen som helst utmaning. Så lite att man knappt märker skillnad mellan svårighetsgraderna ens. Vilket är tur, för att dö är på sina håll ohyggligt frustrerande med flera usla check points och i några undantagsfall finns inga överhuvudtaget vilket leder till att man får spela om långa partier (utan att kunna trycka bort mellansekvenser).

Undvik Harry Potter and the Deathly Hallows - Part 1 till varje pris. Det är absolut inte värt dina pengar och för egen del är det faktiskt frågan om det här inte är det sämsta jag haft det tvivelaktiga nöjet att genomlida på hela året. Det snällaste jag kan säga är att det är så kort att man åtminstone inte behöver lida så länge.

Harry Potter and the Deathly Hallows - Part 1Harry Potter and the Deathly Hallows - Part 1Harry Potter and the Deathly Hallows - Part 1Harry Potter and the Deathly Hallows - Part 1
02 Gamereactor Sverige
2 / 10