Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
FacebookFacebook
recension

Yoshi's Woolly World

Vi hoppas att Wii U-ägare världen över inte har tröttnat på 2D-plattformare för nu bjuds vi på ytterligare en i form av supergulliga Yoshi's Woolly World. Oliver har betygsatt...

Detta är en annons:

Efter att ha spelat Yoshi's Woolly World är en sak säker - jag har då aldrig sett så här kärleksfullt återgivet garn i spelformat förut.

Playstation 4 och Xbox One är i förhållande till dagens teknik inte särskilt kraftiga maskiner och Nintendos Wii U ligger ännu längre efter, snarare i fas med den förra generationen än den nuvarande. Därför är det rätt kul att ett av årets mest fotorealistiska spel är exklusivt till maskinen. Jag vet inte hur trollkarlarna hemma hos Nintendo har burit sig åt men det är uppenbart att de känner sin egen hårdvaras infrastruktur oerhört väl. Och det är inte bara garnet som ser fantastiskt ut, så gott som varenda bit av alldagligt material de använt för att bygga upp spelets banor med ser kusligt realistisk ut.

Detta är en annons:

Grafiken, eller snarare den övergripande presentationen, är i min mening detta spels största behållning. Det är nära på omöjligt att vara på dåligt humör när jag spelar Yoshi's Woolly World, trots att jag började mitt i E3-veckan vilket kan göra vem som helst tröttare än den där stora ouppväckliga drummeln som blockerar din väg i Pokémon. Det här är ett upplyftande spel, helt enkelt. Även musiken, som bjuder på både gulliga gitarrmelodier och oväntat rockiga men ändå charmiga dängor, gör sitt för att sätta tonen för spelaren.

Yoshi's Woolly World
Den grafiska designen baserad på garn är inte för alla (Petter blir vansinnig vid blotta åsynen) men jag tycker den är grymt mysig.

Men Nintendo har ofta den inverkan på mig, och förmodligen på dig med. Så den mer relevanta frågan är hur Yoshi's Woolly World står ut från mängden på ett spelmässigt plan. För det är en ganska bred "mängd". Om vi räknar bort det hav av 2D-plattformare som Nintendo inte har haft något att göra med på senare år står vi ändå med ett par för många vid det här laget, åtminstone i mitt tycke. Och Yoshi's Woolly World lyckas inte riktigt med bedriften att kännas fräscht, nytt och originellt i det avseendet.

Å andra sidan är Nintendo bra på detta med 2D-plattformare och även om den gröna garndinosaurens senaste äventyr inte känns tillräckligt originellt är det fortfarande ett bra spel, precis som man förväntat sig. Den som spelat någon av New Super Mario Bros-spelen kommer känna sig hemma i Yoshi's Woolly World, där den kanske största skillnaden är Yoshis klassiska egenskaper. Där Mario föredrar att hoppa på sina fiender halar gärna Yoshi in sina byten med sin långa tunga för att sedan göra projektiler av dem, denna gången i form av garnnystan (såklart). Dessa kan han senare använda för att oskadliggöra större fiender, materialisera nya plattformar eller blotta gömda samlingsobjekt.

Yoshi's Woolly World
Precis som i föregående Yoshi-spel kommer du äta upp fiender, förvandla dem till projektiler och använda dem som ammunition.

Och här finns det många objekt att samla på. Spelet börjar med att en kvastflygande elaking dundrar in i Yoshi-landet och förvandlar dem till små garnnystan. På något sätt lyckas vår gröna hjälte undkomma ödet hans vänner gick till mötes och det blir hans uppgift att rädda dem. På varje bana finns det fem gömda garnnystan att samla upp och om man lyckas hitta alla fem på en bana räddas en av de stackars varelserna, varpå du kan använda hans (eller hennes?) garndesign för din egen Yoshi.

Dessa garnnystan är inte heller det enda du uppmuntras samla på. Här finns det blommor, små hjärtan och stämplar att samla på, varav de sistnämnda låser upp nya stämplar att använda i Miiverse - en funktion som funnits i andra spel som Super Mario 3D World. På årets E3 berättade spelets utvecklare att de arbetat hårt med att gömma dessa objekt på kreativa sätt och uppmuntra spelaren att återgå till föregående banor för att försöka hitta saker du tidigare missat. Och de lyckades bra med detta då jag hittat så få av blommorna att jag fortfarande inte är säker på vad de gör.

Yoshi's Woolly World
Yoshi's Woolly World har amiibo-stöd. Skannar du exempelvis in Mario får du tillgång till en Mario-design för din Yoshi.

Sedan har vi även de färgglada ädelstenarna som fungerar som spelets valuta. Med dessa köper du olika power-ups som gör ditt äventyr betydligt lättare. Du kan exempelvis göra dig immun mot eld och lava men jag använde mig sällan av dessa då spelet redan i grundform är snålt på utmaning. Det är ett av spelets största problem då det blir svårt för mig att hålla mig engagerad när jag i princip kan rusa igenom banorna. Det finns ju till och med en svårighetsgrad specifik för de yngre, mer oerfarna spelarna redan. På denna nivå kan Yoshi mer eller mindre flyga, vilket får mig att ifrågasätta nödvändigheten av att ha power-ups som gör det spelet ännu mer av en lätt bris för dig.

Spelet kan, som man har kommit att förvänta sig från Nintendos titlar, spelas i co-op för två spelare. Det fungerar precis som det gör i New Super Mario Bros. U, där den ena spelaren förvandlas till en liten bubbla (eller ett ägg i det här fallet) och denne dör varpå den andra spelaren får spräcka den för att återfå sin partner. Detta är något som gör spelet ytterligare lite lättare då du kan hoppa på varandra för att nå höga plattformar och liknande, kombinerat med faktumet att ni är helt säkra från att behöva starta om från en checkpoint så länge båda inte är döda samtidigt. I Marios äventyr blir det en helt egen utmaning att få kontroll på kaoset som föds så fort fyra spelare slåss om att få plats på samma skärm men så kaotiskt blir det aldrig här då du begränsas till två spelare. Om det är ett plus eller minus är upp till var och en men för mig var galenskapen en del av charmen i New Super Mario Bros-liren.

Yoshi's Woolly World
På den lättare svårighetsgraden kan Yoshi mer eller mindre flyga och det gör redan lätta banor ännu lättare att klara.

Nu kanske det låter som att jag rent av ogillar Yoshi's Woolly World men det är långt ifrån sanningen. Visst tycker jag att spelet saknar lite av originaliteten det hade behövt och att svårighetsgraden är understimulerande men i övrigt är detta ett väldesignat plattformsspel. Precis som Nintendo brukar gilla att göra överraskar de mig genom spelets gång med banor som bygger på helt nya koncept i jämförelse med den man precis spelat innan. I ena stunden får jag kasta små kycklingungar genom luften som skapar tillfälliga plattformar för mig att gå på i luften och i nästa rider jag runt på en gullig liten hund som är hjälpsam på fler sätt än ett.

Roligast av allt tyckte jag de bonusbanor man kan hitta på banorna vara då Yoshi förvandlas till något helt annat, inte helt olikt hur det fungerade i Kirby's Epic Yarn. Min favorit var när jag blev en liten motorcykel som kunde köra på väggar och tak men det finns en hel drös av påhittiga banor som dessa. Återigen känns flera av koncepten här stulna från spel vi redan spelat och de varar inte längre än max någon minut vardera men jag hade riktigt roligt med dem.

Yoshi's Woolly World
Jag föredrog att spela ensam i Yoshi's Woolly World men för barnfamiljer lär detta gå hem lika väl som glass med kolasås.

I slutändan kan jag inte annat än att rekommendera Yoshi's Woolly World, trots ett par beklämmande tillkortakommanden. Den grafiska designen är så söt att man får hål i tänderna och utvecklarna lyckas hålla bandesignen tillräckligt fräsch för att man vill se vad som kommer härnäst, trots att spelet inte känns tillräckligt eget i jämförelse med New Super Mario Bros. U och Donkey Kong Country Returns: Tropical Freeze. Och för föräldrar som söker efter något att spela tillsammans med sina barn är detta snudd på perfekt.

En del av mig önskar att de hade gjort detta till ett 3D-plattformsspel med lite större banor i stil med Banjo-Kazooie eller Jak and Daxter: The Precursor Legacy men detta är vad vi har fått. Och det gör sitt jobb för vad det är.

07 Gamereactor Sverige
7 / 10
+
Bedårande grafik, påhittig bandesign, oklanderlig spelkontroll, mysig musik, gott återspelningsvärde
-
Saknar egen identitet, gör väldigt lite nytt, på tok för lätt
Detta är en annons: