Guwange

Guwange

Att se den legendariska japanska shooterutvecklaren Cave lansera ett av sina klassiska spel i väst är uppfriskande och vi börjar få blodad tand, följ med till demonröj i feodala Japan...

Tycker du att dagens spel med alla sina anpassade svårighetsgrader, checkpoints och praktiska hjälpmedel är för mesar, töntar och veklingar? Längtar du tillbaka till dagarna då man mer eller mindre fick gråta sig till sömns för att man inte kom längre än man gjorde på sitt nyinköpta spel? Är det kanske så att du vill se mindre av spelmiljön och hellre ser hela skärmen täckt av saker som vill göra dig illa?

Då är Guwange absolut något för dig. Här har vi en klassisk shooter som skådas ovanifrån där du styr en av tre olika karaktärer genom oceaner av demoner och annat otrevligt. Utrustad med två distansattacker ska du skjuta fienden sönder och samman medan du själv ser till att undvika det hav av fiendeskott som konstant skjuts mot dig.

Guwange utspelar sig i de feodala Japan och som huvudrollsinnehavare är du besatt av en ande, eller Shikigami och på något sätt kopplas detta till att du måste slå världsrekord i demondräpning. Guwange är ut i fingerspetsarna ett hardcore-spel för inbitna shooter-fans då essensen går ut på att samla ihop mynt genom att döda fiender.

Finessen ligger i det faktum att du måste konstant döda eller skada fiender för att inte ett räkneverk ska nå noll och du blir av med de mynt du har tjänat ihop. Inte nog med att du ska försöka hålla dig vid liv, du måste hela tiden kämpa för att hålla kombon igång. Visserligen kan man blankt strunta i själva myntsamlandet, men för den som vill spela Guwange på det sätt som det är tänkt, då gäller det att hålla ett flertal bollar i luften samtidigt.

Med ett tryck på A-knappen så sprutar du iväg din standardattack, men håller du inne samma knapp kan du även kontrollera din Shikigami samtidigt, något som är smidigt då den dels kan sakta ner fiendens skott mot dig, men även skada fienden med explosioner oavsett vilken höjd fienden befinner sig på. B-knappen avlossar en specialattack och håller du in B kan du även här välja att styra attacken åt vilket håll du vill, något som absolut kommer till användning under spelets gång. Då det rör sig om en arkadkonvertering av ett spel från 1999 så körs Guwange självklart inte i fullskärmsläge utan istället får man hålla sig nöjd med en hel del alternativ för att justera skärmen.

Du kan välja mellan att ha flera fönster i samma eller olika storlek och du kan även vrida på skärmen helt och hållet och om du har du TV på ett fäste som kan vrida TV:n på kant, kan du njuta av lite här tate-action, om du har en gammal tjock-TV då lär dock detta bli ett problem då bilden inte passar skärmen ordentligt. Dock ska det erkännas att det kan bli lite halvbökigt att få ordentligt resultat med något annat än standardutförandet av skärmupplägget. Tre spelsätt finns att tillgå, arkadupplägget där du får originalupplägget utan knussel, Blue Mode som är både enklare och svårare på samma gång och Xbox 360-läget som är betydligt enklare och dessutom möjliggör att du styr Shikigamin med höger analogspak istället för vänster tillsammans med karaktären.

För svårt, det är Guwange. Hysteriskt svårt om du inte är en inbiten hardcore-lirare av klassiska shooterspel. Dock blir det enklare av det faktum att du har ett oändligt antal credits till ditt förfogande så trots att du dör 23 gånger på slutbossen är det inga större problem att till slut klara av spelet bara man är lite trägen, något som känns lite trist och därmed måste man tvinga sig själv till att begränsa hur många credits man använder när man spelar. Vill du absolut ha en utmanande shooter av den gamla skolan, då ska du definitivt satsa på Guwange.

Jag hoppas att vi kommer att få se fler Cave-shooters som nedladdningsbara spel och personligen hoppas jag att vi kommer att få se de lika perverst utmanande spelen i Dodonpachi-serien.

GuwangeGuwangeGuwangeGuwange
7 / 10